arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۰۶۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴

خروج از رکود با پاکسازی بانک‌ها/ افزایش سرویس دهی هوایی در پساتحریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در برنامه عبور از رکود اقتصادی در جمع دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: علاوه بر تقاضای سوداگرانه و عرضه محدود در بازار شکل‌گیری انحصارات چندجانبه در بازار بانکی در کشور وجود دارد.

وی افزود: اولین و مهمترین مساله اقتصاد ایران توانمند کردن نظام بانکی است و هیچ چیز به این اندازه تاثیرگذار نیست زیرا بانک‌ها تمام اقتصاد ایران را تغذیه می‌کنند.

آخوندی با بیان اینکه مدیریت دارایی‌ در بانک باید صورت گیرد، گفت: ما در مدیریت دارایی‌ها نیازمند بررسی دارایی مثبت برای توسعه هستیم که به نوبه خود موجب افزایش بهره وری دارایی‌های دولت می‌شود .

وی به شهامت در تصمیم ایجاد یک بانک تسویه اشاره کرد و افزود : ماموریت این بانک باید این باشد که تکلیف بانک ها را روشن کند و باید بتوانیم این کار انجام بدهیم.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه اگر بانک مرکزی اعلام نرخ سود کند و بانک های دیگر تبعیت نکند ، باید شورای بانکی تشکیل شود که نرخ سود بانکی را اعلام و اجرا کند، ادامه داد: این سیستم باید جراحی شود و تکلیف دارایی های سمی را مشخص کند و تا پول هایی که از بانک بیرون رفته است به بانک ها برنگردد ، این مشکل حل نمی شود.

وی با اشاره به اینکه وام دهی بانک های ایران به حداقل رسیده است و بدون  توانمندسازی بانک نمی شود اقتصاد را اداره کرد، اظهار داشت: میزان وام دهی کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی ، 12 درصد و بسیار پایین است.

وزیر راه و شهر سازی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: مسکن مهر هم از جهت پایه پولی و هم از جهت تخصصی بخش مسکن دچار مشکل بود و مکان یابی اشتباهی داشت و از نظر تأمین مالی قادر به ان  نبوده‌ایم.

**افزایش سرویس دهی هوایی در پساتحریم

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در برنامه خروج از رکود در دانشکده اقتصادی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس برنامه پنجم مجلس شورای اسلامی دولت موظف است نرخ بلیت را در یک مقطع شناور کند و در مقطع بعدی قیمت‌ها را آزاد کند.

وی با اشاره به اینکه در 86 مسیر که جزء مسیرهای مناطق محروم هستند توجه بیشتری باید صورت گیرد، افزود: آزاد سازی قیمت‌ها موجب خواهد شد که دولت بدهی‌ها را پرداخت و سقف سرویس دهی را افزایش دهد و با تو جه به فضای پسابرجام و خرید هواپیماها نیز شاهد این افزایش خواهیم بود.

آخوندی گفت: ضرورت ایجاد بانک تسویه یک پیشنهاد شخصی است و نظر دولت نیست اما وجود بیش از 100 هزار میلیارد تومان دارایی سمی در بانک‌ها موجب کاهش قدرت وام دهی خواهد شد.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ایجاد این بانک موجب خواهد شد که وضعیت ایران از رکود خارج شود گفت: این امر در کشورهای آسیایی جنوب شرقی و همچنین کشورهای غربی  این بانک احداث شده و می‌تواند بخش خصوصی، دولتی یا عمومی باشد و اصل آن پیگیری دارایی سمی و وصول آنها باشد.
 
وی اظهار داشت:این امر نه تنها موجب افزایش وام دهی می‌شود بلکه رشد اقتصادی را نیز افزایش خواهد داد.
نظرات بینندگان