arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

قراردادهای اقتصادی هم نتوانست موضع فرانسه را در مذاکرات هسته ای تغییر دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روز مانده به انتشار گزارش یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص پرونده موسوم به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، وزارت خارجه فرانسه در اظهاراتی که یادآور مواضع این کشور در دوران مذاکرات هسته‌ای است، رویکردی غیرسازنده را درباره این گزارش در پیش گرفته‌اند.

 آن گونه که نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشته است، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس گزارش مورد انتظار خود درباره موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران موسوم بهPMD را عصر روز سه‌شنبه و یا در صبح روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد و به این ترتیب، 5+1 تقریبا دو هفته و تا نیمه ماه دسامبر فرصت خواهند داشت قطعنامه‌ای با هدف بستن این پرونده را به شورای حکام ببرند.

اگر چه تقریبا دو هفته تا مهلت مورد اشاره باقی مانده است، تحلیلگران درباره کیفیت گزارش آمانو و نیز نحوه پرداختن به تعهد 5+1 درباره بستن پرونده PMD در قطعنامه تصویبی در شورای حکام دست به گمانه‌زنی زده‌اند.

در حالی که تحلیل‌گران غربی مدعی هستند که قطعنامه مورد اشاره، بی‌گناهی ایران در این باره را اعلام نخواهد کرد و تنها دستور پایان بررسی این مساله را صادر خواهد کرد، برخی محافل تندرو خواهان آن هستند که در گزارش آمانو، با جزئیات کامل به میزان پیشرفت ادعایی ایران در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای اشاره شود.

شواهد نشان می‌دهد که دولت فرانسه در کنار مقامات آمریکایی چنین مسیری را دنبال خواهد کرد.

مقامات فرانسوی روز دوشنبه اظهار داشته‌اند که انتظار دارند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود در باره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران کاملا شفاف رفتار کند.

به گزارش رویترز، رومین نادال سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این باره گفته است که فرانسه با اشتیاق از این گزارش آگاه خواهد شد و انتظار دارد که آژانس همه اطلاعات موجود در دست خود را با جزئیات ضروری آن منتشر کند.

گزارش آژانس به دوازده مساله‌ای مرتبط است که آمانو در گزارش خود در نوامبر 2011 به عنوان ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران در سالهای پیش از 2003 مطرح کرده است.

این در حالی است که به نوشته رویترز، دیپلمات‌ها انتظار ندارند که گزارشی که قرار است آمانو منتشر کند به نتیجه‌ای قطعی در این باره رسیده باشد. پنج‌شنبه هفته گذشته، آمانو با تکرار اظهارات سابق خود در باره برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت که نمی‌تواند تضمین کند، برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است.

در پاسخ به این اظهارات آمانو، مقامات وزارت خارجه ایران و نیز علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرده‌اند که بسته شدن پرونده PMD پیش‌شرط اجرای برجام خواهد بود.
منبع: تابناک
نظرات بینندگان