arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

بارش باران شدید در غرب ایران/ هوا تا ۱۵ درجه سرد می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به بارش شدید باران امروز در غرب کشور، از گسترش دامنه مناطق بارش باران و کاهش چشم‌گیر دما در پایان هفته خبر داد و افزود: روز چهارشنبه فعالیت سامانه بارشی به مناطق جنوب غرب کشور از جمله به لرستان و شمال خوزستان نیز گسترش می‌یابد.

احد وظیفه با اشاره به اینکه گزارش‌های دیدبانی هواشناسی، در حال حاضر بیانگر بارش باران در شمال غرب و غرب کشور است، گفت: امروز دامنه مناطق بارندگی گسترش یافته و بتدریج در ارتفاعات البرز غربی و استان‌های مجاور آن بارش باران و برف و در جنوب غرب و غرب کشور بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه روز سه‌شنبه شدت بارندگی در غرب کشور خواهد بود، افزود: روز چهارشنبه فعالیت سامانه بارشی به مناطق جنوب غرب کشور و از جمله به لرستان و شمال خوزستان نیز گسترش می‌یابد و از اواخر چهارشنبه از شدت بارندگی در شمال غرب کشور بطور موقت کاسته خواهد شد.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: روز پنجشنبه در نواحی شمال غرب، استان گیلان و البرز غربی بارش باران و برف، در غرب و جنوب غرب کشور در استان‌های لرستان و خوزستان، ارتفاعات زاگرس مرکزی و شمال خلیج فارس بارش باران و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بتدریج از بعدازظهر پنجشنبه بارش در مناطق غرب و جنوب غرب کشور پایان یافته و فعالیت بارش به شاخه شمالی سامانه جوی در شمال غرب و شمال کشور محدود خواهد شد که انتظار می‌رود طی روزهای جمعه تا یکشنبه آینده از روی کشور عبور نماید و سبب بارش قابل توجه باران و برف و سپس کاهش محسوس دما بین 10 تا 15 درجه سلسیوس در ارتفاعات البرز و نوار شمالی کشور شود. از روز جمعه تا یکشنبه کاهش محسوس دما بین 7 تا 12 درجه سلسیوس در نیمه غربی کشور و عراق پیش‌بینی می‌شود که گاهی همراه با وزش باد شدید شمالی و شمال غربی، کاهش دما محسوس‌تر خواهد بود.

وظیفه همچنین به وضعیت هوای استان تهران اشاره کرد و گفت: آسمان امروز تهران، همراه با بارش پراکنده، اوایل شب همراه با رگبار و رعد و برق با بیشینه و کمینه دمای 16 و 10 درجه سانتیگراد است، همچنین آسمان این استان در روز چهارشنبه، ابری، در ارتفاعات بارش باران و برف گاهی وزش باد و در روز پنجشنبه با بارش پراکنده و وزش باد با بیشینه و کمینه دمای 13 و 8 و 16 و 6 درجه سانتیگراد همراه خواهد بود.

وظیفه در ادامه به اخطاریه سازمان هواشناسی اشاره کرد و گفت: با توجه به پیش‌بینی کاهش محسوس و قابل توجه دما در نیمه شمالی کشور از جمعه تا یکشنبه هفته آتی پیش بینی می‌شود که در شمال، شمال شرق و شمال غرب کشور دمای کمینه به زیر صفر درجه سلسیوس خواهد رسید و برخی نقاط در شمال شرق کشور در این مدت بیش از 15 درجه افت دما خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به وضعیت جوی پیش‌بینی شده، توصیه می‌شود اقدامات لازم در حوزه کشاورزی شامل خودداری از انجام عملیات محلول‌پاشی و سم‌پاشی در روز‌های چهارشنبه تا جمعه به دلیل بارش و وزش باد، ترمیم نایلون‌ها و شیشه‌های سالن‌های تولید گلخانه‌ها و تهویه و تنظیم دما و رطوبت سالن‌های پرورش قارچ و انبارها در شمال غرب و شمال، ذخیره سوخت کافی توسط گلخانه‌داران و مرغداری‌ها، تسریع دربرداشت و تحویل محصول چغندر قند به کارخانه‌های قند، پوشاندن چغندر‌های قند دپو شده با پوشش مناسب جهت جلوگیری از یخ‌زدگی انجام شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: باید انتقال کندوهای زنبورعسل به مناطق زمستان‌گذران، بازدید از ماشین‌آلات و اضافه کردن ضد یخ به رادیاتور ماشین‌آلات کشاورزی و تخلیه محتویات داخل سم‌پاش‌ها، تسریع در برداشت میوه مرکبات (پرتقال و نارنگی) آماده برداشت با توجه به کاهش نسبی دما و وزش باد در اواخر هفته جاری در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، خوداری از صید ماهی در استخرها و دریا از پنجشنبه تا اوایل هفته آتی و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار صورت گیرد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: هواشناسی ، سامانه ، برف ، هوا
نظرات بینندگان