arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

تاکید بعیدی‌نژاد بر توجه به تلاش‌های سازمان‌های جاسوسی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در آستانه انتشار ارزیابی نهایی آژانس در خصوص اصطلاحات بحث پی ام دی، اشاره به تلاش‌های سازمان‌های جاسوسی برای ساختن و پرداختن پرونده ای ساختگی برای اثبات ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای ایران مهم است.

حمید بعیدی‌نژاد در ادامه این مطلب در صفحه اینستاگرامش نوشت: خوشبختانه این فقط ایران نبود که به این موضوع تاکید می‌کرد بلکه در همین زمینه کتاب معتبری در سال دو هزار و شش در آمریکا منتشر شد که تاثیر مهمی در برداشت. حداقل برخی از جریان‌های مهم سیاسی در آمریکا و غرب گذاشت.

نویسنده این کتاب جیمز رایزِن ( James Risen) خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز بود که پیش از این برنده جایزه پولیتزر در حوزه روزنامه‌نگاری شده بود و به همین دلیل شخصیتی محترم و وزین محسوب می‌شد. در کتابی که او در این سال تحت عنوان وضعیت جنگ منتشر ساخت با جسارت و شجاعتی مثال زدنی به افشای پروژه‌ای پرداخت که بر اساس آن سازمان جاسوسی سیا قصد داشت به نحوی با ارسال اطلاعاتی ساختگی به ایران از طریق واسطه‌ها و مستند ساختن آن، اثبات نماید که ایران برنامه‌ای برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای دارد. رایزِن که به خطرات ناشی از افشای این اطلاعات در کشور خود واقف بود با انتشار این کتاب دست به کار خطرناکی زده بود. او می‌دانست که قطعا با این اقدام سازمان سیا از هر اقدامی برای مقابله با وی از تهدیدات شخصی تا کشاندن تا پای دادگاه با هدف بی اعتبار ساختن او دریغ نمی‌ورزد.

اما چنانچه وی در کتاب و نوشته‌های بعدی خودش به صراحت توضیح داد وی در نوشتن این کتاب فقط به دنبال این بود که سایه تهدید و جنگ را از کشورش دور کند. وی توضیح می‌دهد که به عنوان یک روزنامه نگار محقق در تماسهایی که با مقامات عالی دولت و سازمان سیا در آن زمان داشت تردیدی پیدا نکرده بود که آمریکا به دنبال سندسازی علیه ایران با هدف طراحی یک حمله نظامی علیه ایران است. او میگوید من و رسانه های آمریکا وظیفه داشتیم که جلوی این کار را بگیریم. یکبار آمریکا با همین حربه جلوگیری از سلاحهای کشتار جمعی به عراق حمله کرد و نتایج آنرا دیده بودیم. او اعتقاد داشت که از تکرار این حمله نظامی به بهانه جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته ای جلوگیری نماید. همانطور که رایزِن پیش بینی کرده بود، سازمان سیا ابتدا با تمامی کنترلهایی که اعمال کرد ابتدا افسر سازمان سیا بنام استرلینگ که این اطلاعات را به او داده بود شناسایی و تحویل دادگاه داد که نهایتا استرلینگ در دادگاه محکوم شناخته شده و به چندین سال زندان محکوم شد و سپس با تمامی فشارهای مختلف سعی کرد پای رایزن را به دادگاه باز کند که موفق نشد و دادگاه عالی در همین چند ماه پیش اجبار به حضور وی در دادگاه را رد کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان