arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۳۱۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

پوتین: تروریست ها تحت حفاظت سازمان های اطلاعاتی ترکیه هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه گفت: هشدارهای مکرر مسکو برای جلوگیری از فعالیت تروریست ها در خاک ترکیه که تحت حفاظت ماموران پلیس و نیروهای امنیتی این کشور انجام می گیرد، توسط آنکارا نادیده گرفته شد.

پوتین در گفت وگو با خبرنگاران درباره پیامدهای توقف همکاری های روسیه و ترکیه در عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی، گفت: از تیرگی روابط مسکو و آنکارا بسیار متاسفم، زیرا با تلاش های دو طرف در چند دهه گذشته به سطح بی سابقه رسیده بود.

وی در این مصاحبه که متن آن امروز سه شنبه، در پایگاه خبری کاخ کرملین منتشر شد، افزود: وضع کنونی برای همه تاسف آور است و من شخصا از وضع پیش آمده در روابط روسیه و ترکیه بسیار متاسفم، زیرا زحمت زیادی کشیده شده، ولی مسائلی هست که از مدت ها پیش بروز کرده و سعی کردیم این مسایل را در جریان مذاکرات با شرکای ترک حل کنیم.

پوتین گفت: برای نمونه از مدت ها پیش توجه طرف های ترکیه ای را به این مساله جلب کردیم که اعضای سازمان های تروریستی فعال در برخی مناطق روسیه از جمله قفقاز کشور ما، در ترکیه آزادانه رفت و آمد می کنند.

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: از طرف ترک خواستیم به این وضع پایان دهد، ولی با این وجود شاهدیم که تروریست ها در برخی مناطق ترکیه تحت حفاظت سازمان های اطلاعاتی و پلیس این کشور سکونت دارند و سپس با استفاده از نظام سفر بدون روادید به روسیه نفوذ می کنند و به فعالیت های تروریستی ادامه می دهند.

وی گفت: این مساله از مدت ها پیش حاد شد که بارها در تماس های سازمان های اطلاعاتی، وزارتخانه ها و سطوح عالی آن را مطرح کردیم، اما هیچ واکنش همکاری از سوی آنکارا به نگرانی های ما ابراز نشد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین سرنگونی یک هواپیمای روسی را توسط جنگنده های ترکیه در سه شنبه گذشته ترکیه 'خصمانه و عمدی' خواند و افزود: طرف ترک اعلام کرده که تصمیم به سرنگونی هواپیمای روسی را رئیس جمهوری ترکیه نگرفته است، بلکه توسط دیگر مقام ها گرفته شده، ولی این موضوع برای ما اهمیت چندان زیادی ندارد. مهم این است که بر اثر اقدام جنایتکارانه ترکیه دو نظامی روس شامل خلبان هواپیما و یک تفنگدار دریایی کشته شده اند.

پوتین ادامه داد: اکنون این پرسش مطرح است که چرا هواپیما را سرنگون کردند و باید این سوال را افرادی پاسخ دهند که تصمیم شلیک را گرفتند و باز هم تاکید می کنم که اشتباه بزرگی بود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت مبارزه جهانی با تروریسم، افزود: اما تا زمانی که برخی کشورها از گروه های تروریستی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند و با نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از تروریست ها نفت خریداری می کنند، نمی توان به این هدف دست یافت.

رئیس جمهوری روسیه اضافه کرد، کشورش 'اطلاعاتی دال بر معاملات نفتی قاچاق ترکیه با داعش' در اختیار دارد.

مجموعه تحریم های سخت روسیه علیه ترکیه در واکنش به خودداری این کشور از عذرخواهی برای هدف قرار دادن بمب افکن روسی سوخو 24 صورت می گیرد که سه شنبه گذشته برفراز سوریه سقوط کرد.

روسیه پس از سرنگون شدن جنگنده خود، افزون بر لغو دو نشست نهایی شده وزیران امور خارجه و سران برای رساندن روابط اقتصادی دو کشور از 30 میلیارد دلار کنونی به سالانه 100 میلیارد دلار تا سال 2025، روابط نظامی و گردشگری را نیز بصورت کامل با ترکیه قطع کرده است.

توقف تدریجی واردات محصولات کشاورزی و غذایی، بویژه گوشت و بازگرداندن محموله های رسیده، از تاثیرگذارترین تحریم هاست، زیرا بخش خصوصی ترکیه سالانه میلیاردها دلار به روسیه صادرات دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
6
36
پوتین جان جان مادرت این اقای اردوغان رو بزن خیال ما رو راحت کن پررو شده بیش از یک سال داره از داعش نفت میخره تروریست جابجا میکنه انگار براش توریسته داداش بزن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
اردوغان داعش رو بوجود آورده تا بتونه بوسیله اش نفت سوریه رو بدزده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
داعش نفت رو بشکه ای 20 دلار به ترکیه می ده

نفتی که قیمت جهانیش بشکه 45 دلاره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
روسیه قوی ترین کشور اتمی جهانه . باید کنک سختی به ترکیه بزنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
4
22
اردوغان فرمانده اصلی داعشه
نظرات بینندگان