arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

رویترز: ممکن است یکی از متحدان اسد رئیس جمهور بعدی لبنان باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحدمرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز در گزارشی از بیروت به قلم تام پری و لیلا بسام نوشت:

بحران سیاسی لبنان، یک چرخش چشمگیر را تجربه کرده است به طوری که این احتمال وجود دارد در چارچوب یک توافق تقسیم قدرت به منظور جان دوباره بخشیدن به این کشور فلج شده، یکی از دوستان بشار اسد رئیس جمهور سوریه، رئیس جمهور لبنان شود.
ایده رئیس جمهور شدن سلیمان فرنجیه، دوست دوران کودکی اسد، بسیاری از لبنانی ها را متحیر کرده به خصوص به علت فردی که آن را پیشنهاد کرده است: سعد الحریری، یک سیاستمدار سنی که ائتلافی را رهبری می کند که برمبنای مخالفت با نفوذ سوریه در لبنان شکل گرفت.
براساس این توافق، حریری نخست وزیر لبنان می شود.
این مسئله همچنین به علت نیاز به حمایت عربستان سعودی و ایران شگفت انگیز است؛ کشورهای رقیبی که نفوذ تعیین کننده ای بر گروه های رقیب در لبنان دارند و در دیگر نقاط منطقه از جمله در سوریه، در حال جنگ هستند.
در حالی که جنگ در سوریه شدت گرفته است به طوری که ایران و عربستان سعودی حمایت خود را از اسد و دشمنان وی افزایش می دهند، بعید به نظر می رسد یک توافق جدید برای لبنان نشان دهنده هر گونه تفاهم فراگیرتر برای حل و فصل مناقشات منطقه ای باشد.
با این حال، این حاکی از تمایلی برای حفظ حداقل میزان ثبات در لبنان است.
لبنان به رغم این که به شدت تحت تاثیر جنگ سوریه قرار گرفته ولی از جنگ داخلی که برخی بیم آن را داشتند، پرهیز کرده است.
جنگ سوریه باعث حملات ستیزه جویان در لبنان شده، یک میلیون آواره را روانه سوی دیگر مرز کرده و به بحرانی سیاسی در این کشور دامن زده است.
با وجود این، 18 ماه است لبنان بدون رئیس جمهور است و یک دولت وحدت ملی به ریاست سلام تمام نخست وزیر این کشور به سختی فعالیت می کند.
پیشنهاد حریری جدی ترین تلاش برای حل و فصل بن بست سیاسی لبنان است.
علی اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر معظم ایران که روز دوشنبه در بیروت بود، پس از دیدار با سلام اعلام کرد امید به انتخاب رئیس جمهور لبنان افزایش یافته است.
دفتر سلام در بیانیه ای به نقل از ولایتی اعلام کرد: «ما امیدوار هستیم در آینده نزدیک شاهد انتخاب یک رئیس جمهور (در لبنان) باشیم».
با این حال، انتصاب فرنجیه با چالش های بزرگی از جمله مقاومت سیاستمدارانی که علیه نفوذ سوریه در لبنان فعالیت می کردند، و جلب حمایت دیگر رهبران به ویژه میشل عون و سمیر جعجع که همچنین به دنبال این سمت هستند، مواجه است.
سمت ریاست جمهوری در لبنان به یک مسیحی مارونی تعلق می گیرد.
تحلیلگران معتقد هستند اگر این طرح شکست بخورد، شانس دستیابی به یک راه حل حتی کمتر خواهد شد که این بدین معناست که پایان قریب الوقوعی برای این بحران وجود نخواهد داشت؛ بحرانی که در ماه ها اخیر به جمع شدن تلی از زباله در خیابان ها و عدم پرداخت حقوق نیروهای ارتش منجر شده است.
به رغم این که این پیشنهاد توسط حریری علنی نشده ولی این طرح در لبنان گزارش و توسط منابع سیاسی تایید شده است.
فرنجیه اعلام کرده است پیشنهاد رئیس جمهور شدن وی جدی است ولی رسمی نیست.
انتظار می رود این موافقتنامه شامل توافقی بر سر ترتیبات برای برگزاری انتخابات پارلمانی تازه باشد.
هر گونه توافق تقسیم قدرت در لبنان باید دو گروه اصلی در این کشور را با یکدیگر سازش دهد: ائتلاف هشت مارس تحت کنترل گروه شیعه حزب الله مورد حمایت ایران و ائتلاف 14 مارس تحت رهبری حریری.
سخت ترین بخش، جلب حمایت دیگر مسیحیان دو طرف است.
جعجع و عون نامزدهای رسمی ائتلاف های رقیب هستند و ریاست جمهوری فرنجیه می تواند رقابت های تاریخی بین مسیحیان را وخیم تر کند.
حزب الله بارها حمایت خود را از نامزدی عون، 80 ساله، ابراز کرده که از سال 2006 متحد این گروه و رئیس بزرگ ترین فراکسیون مسیحی در پارلمان است.
با این وجود، فرنجیه که روابطش با حزب الله بسیار قدیمی تر است، می تواند گزینه ارجحی برای این گروه باشد که در حمایت از اسد در سوریه می جنگد.
از سوی دیگر، ممکن است حریری با حمایت از فرنجیه، ائتلاف 14 مارس را که یک دهه پیش در پی ترور رفیق حریری پدرش برمبنای مخالفت با سوریه تشکیل شد، دچار شکاف کند.
روابط فرنجیه با خانواده اسد به دوران کودکی وی باز می گردد که پدر بزرگش، سلیمان فرنجیه رئیس جمهور فقید لبنان، وی را برای دیدار با دوست خود، حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه، به دمشق می برد.
فرنجیه با باسل، برادر بزرگ تر بشار اسد که سال 1994 در یک حادثه رانندگی جان باخت، به شکار می رفت.
وی در سال 1978 زمانی یتیم شد که یک گروه شبه نظامی مسیحی به خانه خانواده وی در شمال لبنان حمله کرد، پدر، مادر و خواهر وی را کشت.
جعجع به دست داشتن در آن حمله دوران جنگ داخلی لبنان متهم شده هر چند که وی شرکت در آن را تکذیب کرده است.
فرنجیه، 50 ساله، نقش برجسته ای در دوران سلطه سوریه بر لبنان پس از جنگ سال های 1975 تا 1990 داشت و چندین بار به عنوان یک وزیر دولت خدمت کرد.
آن دوران با خروج نیروهای سوری از لبنان در سال 2005 در پی اعتراضات بین المللی به ترور رفیق حریری، پایان یافت.
فرنجیه در آن زمان وزیر کشور بود.
حریری، 45 ساله، پس از مرگ پدرش، سمت بانفوذترین سیاستمدار سنی لبنان را برعهده گرفت.
پس از آن که دولت حریری توسط ائتلاف هشت مارس سرنگون شد، وی در سال 2011 لبنان را ترک کرد و از آن زمان تاکنون فقط دو سفر کوتاه به این کشور انجام داده است.

نظرات بینندگان