arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

ادامه ‌آتش‌سوزی در جنگل‌های نور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس منابع طبیعی شهرستان نور از ادامه ‌آتش‌سوزی در جنگل‌های این شهرستان خبر داد.

به گزارش فارس، آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه واز و گزناسرای چمستان نور که از روز پنج‌شنبه هفته گذشته اتفاق افتاد و پس از تلاش نیروهای حفاظت از منابع طبیعی، سپاه و بسیج، نیروهای مردمی و اهالی منطقه خاموش شد، به دلیل وزش باد و وجود آتش زیر خاکستر و گرمای هوا و نیز برگ‌های خشک در چند روز گذشته مجددا ادامه پیدا کرد و همچنان با یک وقفه کوتاه حریق آغاز می‌شود.

با توجه به سخت گذر بودن منطقه و فاصله 3.5 ساعته محل آتش‌سوزی تا آخرین جاده ماشین رو، تنها وسیله ممکن برای اطفای کامل حریق، بالگرد آب‌پاش است که البته در دومین روز از آتش‌سوزی با درخواست مسئولان محلی یک فروند بالگرد آب‌پاش به منطقه اعزام شد که پس از فرود و ظاهرا آب‌گیری با نقص فنی مواجه و زمین‌گیر شد.

این بالگرد پس از 24 ساعت با رسیدن قطعه از تهران رفع نقص و فعال شد و با آب‌گیری از آب‌بندان منطقه آماده عملیات شد که به دلیل مه‌گرفتن منطقه و نزدیک شدن به تاریکی هوا امکان پرواز نداشت و صبح روز بعد با پرواز روی منطقه آتش‌سوزی اقدام به آب‌پاشی و اطفای کامل حریق کرد.

اما این آتش ظاهرا قصد ترک منطقه را ندارد و از زیر خاکستر با اندک وزش باد و خشکی برگ درختان مجددا به جان جنگل می‌افتد و به بخشی از جنگل خسارت می‌زند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور در گفت‌وگو با فارس گفت: آتش‌سوزی که از پنجشنبه گذشته در جنگل‌های منطقه واز و گزناسرای چمستان نور اتفاق افتاد تاکنون در چند مرحله با مشارکت نیروهای مردمی، شرکت‌های مجری طرح جنگل‌داری، محیط‌زیست، یگان حفاظت و مشارکت چشمگیر سپاه و بسیج خاموش شد.

مرتضی مهدی‌زاده افزود: پس از اطفای بیش از 80  درصد آتش‌سوزی شرایط جوی، مه‌آلودگی که خود باران مخفی در جنگل محسوب می‌شود، به کمک ما آمد و عصر شنبه آتش‌سوزی کاملا اطفا شد.

وی ادامه داد: روز یکشنبه آتش‌سوزی نداشتیم اما از عصر دیروز دوشنبه مجددا آتش‌سوزی سطحی جدید آغاز شد و تا امروز صبح ادامه داشت که با توجه به عدم امکان دسترسی بالگرد برای هلی‌برد نیروهای عمل کننده اطفای حریق درخواست شد که پس از حضور بالگرد در چهار مرحله نیروها به منطقه هلی‌برد شدند و شرایط حضور و استقرار حدود 40 نفر را در شب نیز مهیا کردیم تا بتوانند باقی‌مانده آتش در مسیر را خاموش کنند.

این مسئول بیان کرد: علاوه بر حدود 60 نفری که به منطقه هلی برد شدند یک گروه 12 نفره کوهنورد هم مشارکت کردند تا باقی‌مانده درختچه و تنه‌های خشک آتش گرفته را خاموش و از سرایت آتش به دیگر مناطق جلوگیری کنند.

*درخواست بالگرد آب‌پاش

مهدی‌زاده با ان اشاره به تداوم آتش‌سوزی و درگیر شدن این قطعه از مناطق جنگلی مهم از پنجشنبه گذشته تاکنون و خبرهای پیرامونی، بیان کرد: مجددا ساعاتی قبل درخواست بالگرد آب‌پاش کردیم و منتظر هستیم تا درخواست ما به اجابت برسد، زیرا با توجه به شیب 80 تا 90 درصدی و صخره‌ای که امروز آتش به آن رسیده امکان انتقال و حضور نیروی انسانی به واسطه خطرات جانی ناشی از سقوط و پرت شدن وجود ندارد.

رئیس منابع طبیعی نور افزود: در شرایط فعلی جوی و مه‌آلود بودن منطقه امکان پرواز بالگرد وجود ندارد و برابر قوانین پروازی از ساعت 17 عصر بالگرد به دلیل دید ناکافی ممنوعیت پرواز دارد.

این مسئول به شرایط آب و هوایی و استعلام از هواشناسی هم اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون در منطقه واز حضور دارم و منطقه به شدت مه‌آلود است و امشب نیز بارندگی داریم که امیدواریم با بارش باران آتش به کلی مهار و خاموش شده و مجددا شروع نشود.

وی درباره میزان خسارات این آتش‌سوزی به فارس توضیح داد: آتش‌سوزی سطحی بوده و به تنه درختان آسیب وارد نشد، اما خسارات دقیق باید در فرصت مناسب و با حضور کارشناس در منطقه و بازدید از درختان و برآورد دقیق اعلام شود.

رئیس منابع طبیعی نور گفت: آتش‌سوزی در سطح حدود 80 هکتار بوده لیکن در بیشتر مناطق به دلیل عمق برگ‌ها که حدود 30 سانتی‌متر بوده و لایه‌رویی خشک و لایه‌های زیرین نمناک و خیس است، سبب شده تا خود به نوعی خاموش کننده آتش تبدیل و در نتیجه آتش‌سوزی سطحی باشد، خسارات جدی به تنه درخت و تاج آن‌ها وارد نشود.

مهدی‌زاده در پایان گفت: آتش‌سوزی در برخی موارد به خاک آسیب می‌زند که این خسارت گاهی از خسارت به درختان بیشتر است، زیرا در خاک مناسب می‌توان دوباره درخت رویاند اما در خاک آسیب دیده، بهره‌برداری امکان ندارد.

به گزارش فارس، آنچه که به نظر می‌رسد، نیاز مبرم و ضرورت اعزام بالگرد و آب‌پاشی هوایی برای خاموش کردن کامل آتش‌سوزی و باقیمانده آتش در جنگل‌های شهرستان نور وجود دارد، زیرا به‌علت شرایط توپوگرافی منطقه و صخره‌ای بودن و همین‌طور صعب‌العبور بودن کار اطفای حریق بسیار سخت است و روش سنتی و دستی کار‌ساز نیست، اگر چه نیروهای منابع طبیعی با مشارکت دیگر عوامل توانستند تا حدود زیادی در مناطقی که در دسترس بود آتش را مهار کنند.

و البته ضرورت حضور و استقرار بالگرد آب‌پاش آماده به کار و بدون نقص فنی در نزدیک‌ترین پایگاه امدادی و هماهنگی لازم در تسریع اعزام و حضور در مناطق این‌چنینی در مواقع لزوم  انکارناپذیر است و مسئولان باید تدابیر و هماهنگی لازم را انجام دهند و علاج واقعه را قبل از وقوع بکنند تا مصداق نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشد.

جنگل‌های مازندران از مناطق نادر جهان با گونه‌های بسیار کمیاب و حفاظت شده است که مراقبت و حفاظت از آن با حفاظت از خاک کشور و حریم نظام جمهوری اسلامی برابری می‌کند و اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست، پس مسئولان و دلسوزان منابع طبیعی و جنگل را دریابید.

نظرات بینندگان