arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴
برگزاری نوزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی؛

«م.ش»: بابک زنجانی از قبل با وزیر نفت دولت دهم آشنایی داشت / نقشی در معرفی زنجانی به مجموعه نفت نداشتم

صبح امروز نوزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در جلسه امروز که با حدود 45 دقیقه تاخیر آغاز شد برخلاف جلسات گذشته بابک زنجانی متهم ردیف اول حضور نداشت و تنها «م.ش»، متهم ردیف دوم به ارائه دفاعیات خود پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«م.ش»: بابک زنجانی از قبل با وزیر نفت دولت دهم آشنایی داشت / نقشی در معرفی زنجانی به مجموعه نفت نداشتم
صبح امروز نوزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در جلسه امروز که با حدود 45 دقیقه تاخیر آغاز شد برخلاف جلسات گذشته بابک زنجانی متهم ردیف اول حضور نداشت و تنها «م.ش»، متهم ردیف دوم به ارائه دفاعیات خود پرداخت.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، «م.ش» در جلسه امروز و در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: من در جلسه قبلی دفاعیات خود را در خصوص تثبیت رد اخلال در نظام اقتصادی و شرکت در شبکه سازمان یافته ارائه کردم.

وی افزود: تا پیش از اینکه دستگیر شوم در راستای رد مال و بازگرداندن اموال همچون فروش شرکت اونرایر با بازپرس همکاری داشتم اما فردی مانند خانم «م.م» خیلی راحت آزاد است.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی تصریح کرد: من 49 درصد سهام شرکت اونرایر را در اختیار داشتم ضمن اینکه 51 درصد از سهام این شرکت که به امین بابک زنجانی واگذار شده بود را در اختیار داشتم و می‌توانستم این شرکت را به مبلغ 255 میلیون دلار به فروش برسانم و امروز بدون هیچگونه مشکلی در سواحل باماها باشم و مثل خیلی دیگر از افرادی که با ننگ و بی‌آبرویی از کشور فرار کردند من هم فرار کنم اما با اعترافات دروغین افراد مسئول آوار بر دیوار کوتاه من فرود آمد.

وی با بیان اینکه متاسفانه سیاست مدعی‌العموم به یکباره تغییر کرد گفت: من نمی‌دانم چرا اقدام اساسی برای بازگرداندن اموال انجام نشد.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی تصریح کرد: در کیفرخواست اینگونه مطرح شده که بابک زنجانی فردی است که مبالغ دریافتی از شرکت نفت را با کمک من در امور شخصی‌اش هزینه کرده، در قسمت دیگری از کیفرخواست هم تصریح شده که من بابت مبالغی که وجود دارد به سورینت بدهکار هستم اما در بخش دیگری از کیفرخواست عنوان شده که من مبالغ را در حق ذی‌نفعان پرداخت کرده‌ام.

وی به نتیجه‌گیری ارائه شده در کیفرخواست اشاره کرد و گفت: در این نتیجه‌گیری آمده با احتساب این مبالغ من 40 میلیارد و 296 میلیون دلار طلبکار هستم که این مبلغ 20 برابر بدهی زنجانی است، این مطلب نیازمند تامل، تفحص و قضاوت مرجع قضایی است اما متاسفانه از این تناقضات در کیفرخواست زیاد دیده‌ایم.

«م.ش» تاکید کرد: در نامه‌ای که بانک مرکزی به بازپرس پرونده داده آمارهایی ارائه شده که اصلا درست نیست و من هم در جلسه قبل گفتم که مبلغ بدهی زنجانی یک نیم درصد سهم شرکت نیکو از کل مبلغ فروش نفت در دولت‌های نهم و دهم است، من قصد ندارم رقم را کوچک نشان دهم بلکه هدف من این است تا بزرگ‌نمایی مقام تحقیق را یادآوری کنم.

«م.ش» در ادامه دفاعیات خود در نوزدهمین جلسه دادگاه نموداری را نشان داد که وضعیت کشورهای مختلف را از جهت میزان وابستگی به اقتصاد باز یا دولتی مقایسه می‌کرد.

در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما باید در خصوص موضوع اتهاماتتان صحبت کنید چه نتیجه‌ای از این نمودار می‌خواهی بگیری؟

متهم در پاسخ به قاضی گفت: من می‌خواستم متذکر شوم که در اقتصاد و تحریم اقتصادی ایران آسیب‌پذیر است قاضی در واکنش به این صحبت گفت: اینجا کلاس اقتصاد نیست که شما نمودار توضیح می‌دهید.

«م.ش» در ادامه درباره دو فروند کشتی گفت: ظاهرا برخی اعتراف کردند که این کشتی‌ها را من به نام خودم زده‌ام این در حالی است که کشتی‌های مذکور به صورت شرکت‌های یک منظوره است و قرار بود بابک زنجانی یک پاسپورت دانمارکی بفرستد تا این کشتی‌ها به نامش شود اما این کار انجام نشد.

وی افزود: با این وجود مالکیت کشتی‌هایی که در مورد آنها صحبت کردیم در اختیار زنجانی است و خودش باید در این خصوص توضیح دهد.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در ادامه اظهار داشت: طی یک جلسه بازپرس پرونده من را احضار کرد و گفت: حساسیت موضوعات مذکور را همگان درک می‌کنند و نیازی نیست که دیگر پیگیر رد مال شرکت‌های خارجی باشیم و من هم دیگر پیگیری نکردم.

«م.ش» با اشاره به اینکه قیمت اموال خارجی از جمله شرکت اونرایر مجموعا 700 الی 750 میلیون دلار است گفت: از من خواستند که دیگر موضوع را پیگیری نکنم.

وی با اشاره به اینکه در پرونده گفته شده اگر «م.ش» زنجانی را معرفی نمی‌کرد هیچ معامله‌ای با زنجانی انجام نمی‌شد گفت: این مطلب کذب محض است من نه سهام دارم و نه عضو هیأت مدیره شرکت‌های زنجانی هستم بلکه یک کارگزار حمل بودم و اگر کل محمولات نفتی را 13 بشکه فرض کنیم حق‌الزحمه من 13 میلیون دلار می‌شد در کجای قانون کارگزار حمل می‌تواند شریک جرم باشد؟

«م.ش» در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: اگر به تاریخ‌های تقدم و تاخر ورود زنجانی به مجموعه نفت دقت کنید متوجه می‌شوید که من هیچ نقشی در معرفی وی به مجموعه نفت نداشتم.

وی تصریح کرد: زنجانی در تاریخ 25 فروردین ماه سال 91 با نامه بانک ملت به لوزان سوئیس رفت و با نظر «ک.د» و «س.ج » و به دلیل آشنایی که از قبل با وزیر وقت نفت داشت تاییدیه اخذ کرد.

وی با تاکید بر این که در تاریخ 14 اردیبهشت ماه سال 92 حساب HK نزد بانک FIIB افتتاح شد گفت: در تاریخ 24 اردیبهشت ماه همان سال نیز نخستین اعتبار اسنادی خرید نفت به شرکت SCT و ISO ابلاغ شد.

متهم ردیف دوم با بیان اینکه حتی اگر بر فرض محال من معرف زنجانی بوده باشم گفت: مگر بر اساس قانون معرفی افراد به یکدیگر و کارگزاری جرم است.

وی به جلسه‌ای که با «الف.و.د» اشاره کرد و گفت: من به خاطر منافع مادی در این جلسه حاضر نشدم و شخص آقای «الف.و.د» پس از جلسه به من گفت زنجانی فردی شناخته شده و مورد اعتماد است و قبلا هم خدمات زیادی را به قرارگاه خاتم ارائه کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم نفت در سال 91 و مشکلات پیش‌آمده در خصوص فروش نفت ایران، حمل و نقل و بیمه کردن نفتکش‌ها این فروشنده بود که اصرار به فروش داشت ویکی از سازمان‌ها صندوق بازنشستگی کارکنان نفت بود.

«م.ش» با بیان اینکه در آن جلسه هیچ قراردادی به امضا نرسید گفت: پس از آن جلسه هم زنجانی به من گفت: چون صندوق بازنشستگی کارکنان نفت غیرحرفه‌ای است نمی‌توانیم با آنها کار کنیم و بهتر است با شرکت HK و نیکو کار کنیم.

وی با بیان اینکه نخستین LC قبل از ملاقات من «الف.و.د» به شرکت نیکو ابلاغ شده بود گفت: مسئولان شرکت نفت موظف بودند که از بیت‌المال صیانت کنند، من به عنوان کسی که سال‌ها در اروپا مسئول بودم تا از طرف مقابل مطمئن نمی‌شدم با او کار نمی‌کردم حتی اگر وزیر به من دستور می‌داد.

«م.ش» در خصوص اظهارات «س.ج» در جلسات بازپرسی به عنوان شرکت نیکو و مدیرعامل سابق شرکت نفت گفت: من اگر زنده باشم این فرد را نه به خاطر اظهارات کذبی که داشت بلکه به جهت حفظ آبروی خود مورد تعقیب کیفری قرار می‌دهم.

وی گفت: من اگر چنین نفوذی داشتم برای خودم معاملات را می‌گرفتم در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت اسم کسی را نبر و توهین نکن.

نماینده دادستان هم در خصوص اظهارات «م.ش» مبنی بر فشار به دستگاه قضایی برای تشکیل این پرونده گفت: گروه فشار چه کسانی هستند؟ این اظهارات نشر اکاذیب است.

متهم در پاسخ گفت: گروه فشار دولت بوده است.

قاضی در این لحظه گفت چرا هر وقت کم می‌‌آورید از دولت مایه می‌گذارید؟ شما باید در چارچوب کیفرخواست از خود دفاع کنید.

نماینده داستان هم گفت: آقای متهم به جای صحبت در مورد ماهیت دو جلسه است که درباره فلسفه و منطق بحث می‌کند.

«م.ش» متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود در خصوص شرکت فال گفت: من این شرکت را شناسایی نکردم بلکه شرکتی به نام پتر اویل در ترکیه از سوی دوست بابک زنجانی به نام «ب» معرفی شد و زنجانی طی مکاتبه‌ای از من خواست با این فرد جلسه بگذارم که متن آن مکاتبه هم موجود است.

وی تصریح کرد: البته من به خاطر فعالیت‌هایی که داشتم از قبل شرکت فال را می‌شناسم اما از نزدیک با آنها ارتباطی نداشتم.

«م.ش» افزود: به همراه هاکان که پسر مالک شرکت پتراویل بود به شرکت فال رفتیم و امکان‌سنجی دقیقی از این شرکت انجام دادیم، این شرکت سوخت تمام نیروگاه‌های شارجه را تأمین می‌کند اما دولت شارجه نتوانسته بود بدهی خود را بابت سوختی که شرکت فال در سال 2008 به آنها رسانده بود پرداخت کند و به همین خاطر شرکت مذکور از دولت شارجه 1.2 ملیارد یورو طلبکار بود.

در این هنگام قاضی صلواتی به متهم گفت: اگر فال ورشکسته بود چرا به آنها بار دادی که متهم گفت در این خصوص هم توضیح می‌دهم، در اصل شرکت فال ورشکست نبود بلکه 1.2 میلیارد دلار سرمایه بلاوصول داشت و خودش را تحت حمایت قانونی قرار داده بود.

قاضی صلواتی گفت: آیا قبل از تحویل بار این شرکت ورشکست بود که متهم در پاسخ گفت ورشکستگی با این مسئله فرق می‌کند وقتی شرکت بابت طلب بلاوصول خود را تحت حمایت قانونی قرار می‌دهد در واقع فعال است و شرکت فال هم چنین وضعیتی داشت.

در این لحظه صلواتی به متهم گفت اما پیگیری‌های دادسرا نشان‌دهنده ورشکستگی شرکت فال است که متهم گفت نه این شرکت ورشکست نیست و در حال حاضر هم فعالیت می‌کند و من می‌توانم مدارک این شرکت فال را به راحتی بگیرم و در اختیار شما بگذارم، دلیل انتخاب فال درخواست شرکت نیکو بود چرا که این شرکت به مخازنی با فاصله دریانوردی نزدیکتر از چین و مالزی نیاز داشت.

وی ادامه داد: آن زمان شرکت نفت از تانکرهای خود به عنوان مخزن شناور بر روی خلیج‌فارس استفاده می‌کرد و فاصله دریانوردی سه روزه بهتر از سی روز بود.

متهم ردیف دوم تأکید کرد: به همین خاطر بود که زنجانی دستور داد تا من موضوع را پیگیری کنم حتی خودم شنیدم که مسئولان شرکت نفت قصد دارند این کار را به یک شخص سومی بسپارند تا در صورتی که مشکلی به وجود آید خودشان عهده‌دار پیگیرِ‌ی‌ها نباشند.

متهم نفتی با بیان اینکه مدارک نگهداری بارها در انبار فال از سوی پسر مالک شرکت به امضا رسیده بود، گفت: مالک فال رئیس پلیس سابق شارجه بود و علاوه بر آن مالکیت شرکت جی‌جی‌کو را بر عهده داشت بنابراین این قرارداد با فال امضا نشده و در اصل تحت ضمانت مالکین این شرکت بوده و زنجانی هم در جریان جزئیات مذاکره با فال قرار داشت.

صلواتی خطاب به متهم گفت: آیا در نفت‌هایی که به فال تحویل داده شد آب وجود داشت یا نه، که متهم گفت: بله آب قاطی نفت شده بود و نمی‌دانم چه کسانی این کار را انجام داده بودند.

«م. ش» اظهار داشت: من بارها از بازپرس پرونده تقاضای ارائه مدارک کردم اما هر بار مورد موافق قرار نگرفت تا اینکه با کمک دادگاه و وکلای خارجی‌ام به تعدادی از این اسناد دسترسی پیدا کردم که برای اثبات بی‌گناهی آن را تقدیم دادگاه می‌کنم.

«م.ش» در ادامه دفاعیات خود با بیان اینکه پس از بازداشت زنجانی نخستین محموله به خانم یو فروخته شد، گفت: در همین ارتباط من به همراه «س. ج» به هنگ‌کنگ رفتم.

شرکت چینی 97 دلار را برای هر بشکه تعیین کرده بود اما شرکت نیکو 103 دلار می‌خواست و به همین خاطر هم محموله برگشت خورد و معامله‌ای انجام نشد.

«م.ش» در ادامه با بیان اینکه من مورد ظلم واقع شده‌ام، گفت: این همه هیاهو برای محموله‌هایی است که عودت داده شده، زنجانی از قبل در ارتباط با تأمین دارو و کالاهای اساسی با وزیر نفت ارتباط داشت اما امروز می‌گوید من زنجانی را به نفتی‌ها معرفی کردم.

در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت تو باید از خودت دفاع کنی نه از زنجانی اما روز گذشته هم همین کار را کردی. متهم ردیف اول این پرونده به همراه وکیلش طی چند جلسه دفاعیات خود را تقدیم دادگاه کردند و نیازی به حمایت شما ندارد.

«م.ش» گفت: من هیچ سهامی در هیچ یک از شرکت‌های زنجانی ندارم و در خصوص خرید هواپیما و پیگیری امور کارگزاری خارجی 5 درصد از سهام شرکت اونر ترکیه را دریافت کردم که آن را هم به صورت داوطلبانه به دادستانی انتقال دادم.

وی در خصوص شرکت SCT بنکرز گفت: من فکر می‌کردم این شرکت در منطقه BIFC تأسیس شده و یک شعبه در کیش دارد اما طی جلسات دادگاه متوجه شدم ماجرا این گونه که من فکر می‌کنم نیست.

«م. ش» اظهار داشت: من تاکنون هیچ پیام سوئیفتی دریافت نکردم، امروز من را که تمام ماهیت وجودی‌ام برای نظام است متهم به اخلال در نظام اقتصادی کردم و این اتهام برای من یک ننگ ابدی را به همراه دارد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه دفاعیات خود در خصوص فروش محموله‌های نفتی گفت: من کارگزار شرکت ایزو بودم و این شرکت هم به بابک زنجانی تعلق داشت و من خودم تا این لحظه اصل بارنامه‌ها را ندیدم، وقتی بارنامه‌ای به من داده نشده و من هم رسید کالا تحویل نگرفته‌ام چطور می‌توانستم محموله‌های نفتی را تحویل بگیرم.

وی ادامه داد: اگر سندی مبنی بر ارائه بارنامه‌ها به من وجود دارد، ارائه دهید در آن صورت من همه مسئولیت‌ها را به عهده می‌گیرم. ظاهراً آقای زنجانی هم بارنامه‌ها را دریافت نکرده، در واقع فروش محموله‌های نفتی به شرکت فال کذب محض است.

«م.ش» در ادامه خاطرنشان کرد: قرارداد فال را که من به امضا رساندم قراردادی مربوط به نگهداری بار است و این شرکت بدون اجازه صاحب کالا حق دخل و تصرف در کالا را ندارد.

وی با بیان اینکه دو پالایشگاه سوخت سنگین 280 در دنیا وجود دارد که یکی از آنها در آبادان و دیگری در برزیل است، گفت: وقتی در انباری سوخت سنگین 280 نگهداری می‌شود یعنی آن بار متعلق به آبادان است یا برزیل، بر اساس کارشناسی‌هایی که از انبار فال داشتیم متوجه شدیم که قسمتی از محموله‌های 280 فروخته شده و همین جا بود که به دلیل فروش مال غیر از شرکت فال شکایت کردیم.

در این لحظه صلواتی به دلیل اینکه متهم نام «س. ج» را عنوان کرد گفت: ایشان در پرونده متهم و در حال حاضر با قید وثیقه آزاد است، پرونده این فرد با پرونده دیگر مسئولان نفتی در قسمت دوم به دادگاه می‌آید.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود تصریح کرد: در پاییز سال 91 و پس از درگیری که با شرکت فال به وجود آمد من استعفای خود را به زنجانی دادم و بعد از چند هفته هم به تهران آمدم و جلسه‌ای را با زنجانی داشتم.

وی افزود: زمانی که از جلسه خارج شدم آقای «س. ج» مسئول وقت شرکت HK و «ک.د» مسئول خزانه‌داری شرکت نیکو و عده‌ای از مسئولان نفت را دیدم که به من گفتند این کارها جهادی است و چرا رفیق نیمه راه شدی؟ در همان جلسه به زنجانی پیشنهاد دادم از روش بیمه کردن کالا استفاده کند اما او بر خدا توکل کرد و گفت: ان‌شاءالله مشکلی پیش نمی‌آید.

«م.ش» در ادامه دفاعیات خود به ملاقات خود با معاون وقت اقتصادی وزیر اطلاعات اشاره کرد و گفت: من فروردین ماه سال 92 برای تبریک عید به برخی از دوستان به ایران آمدم و آقای «ی»، معاون وقت اقتصادی وزیر اطلاعات را دیدم و در خصوص شرکت ماهان گزارش جامعی را به وی دادم.

«م.ش» ادامه داد: شرکت ماهان از طریق یک شرکت انگلیسی 6 تا 7 فروند هواپیمای بوئینگ 747 را خریده بود، شرکت انگلیسی برای خرید این هواپیماها از ماهان از یک بانک آمریکایی وام گرفته و 160 الی 170 میلیون دلار پول گرفته بود.

وی افزود: زمانی که اولین فروند از هواپیماهای خریداری شده به ایران رسید بانک آمریکایی متوجه شد و شکایت کرد و تمام هواپیماها را به جز دو هواپیما که به ایران آمده بود توقیف کرد. همین حالا هم اگر به فرودگاه مهر‌آباد بروید می‌توانید این دو فروند هواپیما را ببینید.

«م.ش» گفت: شرکت انگلیسی به بانک آمریکایی گفته بود که من اطلاعاتی نداشتم که این هواپیماها مربوط به ایران است و پول ماهان دچار مشکل شد البته شرکت هواپیمایی ماهان مقصر نبود و آنها کلاهبرداری کرده بودند.

وی این موضوع را آغاز آشنایی خود با معاون وقت اقتصادی وزیر اطلاعات دانست و گفت: آقای «ی» به من گفت با توجه به اختلافاتی که پیش آمده می‌خواهم نسبت به عودت بار از فال اقدام کنید بعد هم طی یک تماس تلفنی با زنجانی از او پرسید که ‌آیا «م.ش» را به عنوان فردی مورد وثوق قرار دارید یا خیر؟ مجدداً به دفتر زنجانی رفتم و معرفی‌نامه شرکت ISO را با امضای زنجانی گرفتم.

وی با اشاره به برگزاری یک جلسه سه جانبه با حضور مالک فال و نماینده شرکت نیکو در ترکیه گفت: بعد از آن هم چند جلسه با مالک فال و نماینده نیکو داشتیم بعد از مدتی مالک فال تماس گرفت و گفت که همه زحمات را ما کشیدیم و چرا باید نفع آن را العقیلی ببرد و همین موضوع سرآغاز مشکلات ما با فال شد چرا که شرکت نیکو، سیدی و العقیلی را به فال برای تحویل بارها معرفی کرده بود که البته اینها فقط بهانه بود.

«م.ش» تصریح کرد: به توصیه آقای «ی» و بدون اطلاع بابک زنجانی با یکی دیگر از پسران مالک فال جلسه گذاشتیم که در آن جلسه نماینده نیکو هم حاضر شد.

وی با اشاره به اینکه بابک زنجانی نسبت به این موضوع شدیداً‌ اعتراض کرد، گفت: من از او عذرخواهی کردم، معاون اقتصادی وقت وزیر اطلاعات به من گفته بود که این کار را انجام بده که اگر زنجانی اعتراض کرد من جوابش را می‌دهم.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در ادامه گفت: مدتی گذشت و یکی دیگر از پسران مالک فال به نام محمد الساری تماس گرفت و اظهار داشت که برای جداسازی آب از نفت 180 میلیون دلار هزینه شده و این در حالی است که هزینه این اقدام 2 یا 3 میلیون بیشتر نمی‌شد و همین موضوع باعث شد که من با او دعوا کنم. پس از گذشت 5 ماه و با کمک 3 بازپرس انگلیسی که ما استخدام کرده بودیم و کارشان تعقیب و مراقبت بود موفق شدیم مدارکی را در خصوص حساب‌های جداسازی آب از نفت پیدا کنیم و پس از 6 ماه متوجه خیانت در امانت شرکت فال شدیم.

«م.ش» در خصوص طرح شکایت از شرکت فال گفت: ابتدا زنجانی فردی را معرفی کرد که ما مدارک را به او بدهیم اما نتیجه‌ای نگرفتیم در نهایت از طریق چند وکیل که یکی از آنها قبلاً دادستان شارجه بود موضوع را پیگیری کردیم. من به بازپرس قول داده بودم که ظرف مدت سه ماه محموله‌ها را برگردانم اما هنوز هم نمی‌دانم چرا این مهلت به من داده نشد و با گذشت دو ماه از زمانی که تعهد کرده بودم مرا بازداشت کردند.
نظرات بینندگان