arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۳۰
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰

پاسخ تند تازه اصغر فرهادی به ابراهیم حاتمی کیا

حالا فرهادی حاصل همکاری‌شان در فیلمنامه ارتفاع پست را یک سفارش از سوی حاتمی‌کیا می‌داند. سرانجام اختلافات دو نگاه به جامعه امروز ایران به جدال لفظی دو کارگردان مطرح سینمای ایران رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حالا فرهادی حاصل همکاری‌شان در فیلمنامه ارتفاع پست را یک سفارش از سوی حاتمی‌کیا می‌داند. سرانجام اختلافات دو نگاه به جامعه امروز ایران به جدال لفظی دو کارگردان مطرح سینمای ایران رسید.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از کافه سینما؛ دو کارگردانی که سال‌ها قبل در کنار هم فیلمنامه ارتفاع پست را نوشتند، که اصغر فرهادی با این همکاری، پس از تجربه‌های موفق تلویزیونی‌اش وارد سینمای حرفه‌ای ایران شد. فیلمی که منتقدان، آن را حاصل تلفیق نگاه اجتماعی فرهادی و نگاه سیاسی حاتمی‌کیا می‌دانستند. اما مسیر این دو از هم جدا شد.

حاتمی‌کیا روز به روز نگاه سیاسی‌اش اجتماعی‌تر شد و فرهادی نگاه اجتماعی‌اش سیاسی‌تر. سرانجام در جشنواره ملتهب بیست و نهم دو کارگردان مطرح سینمای ایران با فیلم‌های تازه‌‌شان در یک روز به برج میلاد آمدند.

از نقدهای منتقدان بعد از دیدن گزارش یک جشن و جدایی نادر از سیمین می‌شد فهمید که تضاد این دو نگاه که هر دو به نوعی به شرایط موجود معترض بودند بر همگان ثابت شده است. تیتر نقد آن روز امیر قادری در تهران امروز درباره این دو فیلم بود: «مسئله این است: یا با مردمی یا در برابرشان.» حاتمی‌کیا از جمعی می‌گفت که خودشان می ‌خواهند حافظ دین و آیین‌شان باشند و فرهادی از فروپاشی قطعی این جمع در این شرایط.

من مولف ارتفاع پست نیستم

نخسیتن بخش از صحبت‌های این دو درباره همدیگر در گفت و گوی حسین معززی‌نیا در ماهنامه 24 با اصغر فرهادی کلید خورد.

فرهادی نقشش در فیلمنامه ارتفاع پست را کم خواند و گفت کارش در آن فیلمنامه به نوعی سفارشی بوده‌ است:

ماهنامه 24: جالب است، شما که چنین نگاهی دارید چطور فیلمنامه‌ای مثل ارتفاع پست را نوشتید؟ همیشه برایم عجیب بوده که فیلمنامه‌ای که تا آن حد تمثیلی و متکی به نمادها که قصه‌اش را قربانی بیان استعاری‌اش می‌کند. جرا با  دیگر فیلمنامه‌های شما اینقدر تفاوت دارد؟ ارتفاع پست به نگاه حاتمی کیا نزدیک است که اتفاقا سینما را این شکلی که شما می‌گویید نمی‌بیند.

فرهادی: خب دلیلش این است که ارتفاع پست در واقع فیلمنامه آقای حاتمی‌کیا است. من نویسنده‌ی آن فیلمنامه‌ام. اما مولفش نیستم. در زمان نوشتن، سعی کردم با مولفه‌های ذهنی حاتمی‌کیا بنویسم.

ماهنامه 24: پس به یک معنا کار سفارشی است.

فرهادی: بله. شکل آن فیلمنامه شبیه کارهای من نیست. مولف آن فیلمنامه خود آقای حاتمی‌کیا است.

خفقانی که هنرمند با هنرش ایجاد می‌کند صد برابر بدتر از خفقان سیاسی است.

در ادامه ابراهیم حاتمی‌کیا در برنامه راز صراحتا در برابر فیلم جدایی نادر از سیمین و نگاهش به جامعه امروز ایران موضع گرفت:

باید در فیلم امید داده شود. من نمی‌بخشم خودم را که در فیلمم مخاطب را ناامید کنم. در این کائنات و جهان به این بزرگی من چه کسی هستم که یخی را به جان جامعه بیاندازم و نوید پوچی به جامعه بدهم. یا القا کنم که آسمان ابری است و هیچ سوراخی جهت عبور نور امید وجود ندارد. این کار خیلی بی‌انصافی است و خیلی بی‌اخلاقی است. خفقانی که هنرمند با هنرش ایجاد می‌کند صد برابر بدتر از خفقان سیاسی است. نباید در فیلم‌مان بگوییم که هیچ امیدی نیست و نشان دهیم که همه دروغ می‌گویند. بچه و بزرگ دروغ می‌گویند. همه جبرا دروغ می‌گوییم و تقصیر خودمان نیست و در آخر نتیجه‌گیری کنیم که برویم آن سوی آب. متاسفم که به چنین شرایط هنری رسیده‌ایم.

 

ایشان باشعورتر از آن هستند که این حرف را از سر اعتقاد و صداقت گفته یاشند.

اما پرده تازه تقابل این دو نگاه، با گفتگوی اخیر فرهادی شکل گرفته است. فرهادی در گفت و گویش با همشهری جوان در یک پاسخ تند حاتمی‌کیا را به ریاکاری متهم کرد:

همشهری جوان: آقای حاتمی‌کیا دربرنامه راز به نوعی گفت که فیلم‌های شما تماشاگر را ناامید می‌کند و این نهایت بی‌اخلاقی است. نظرتان درباره این حرف چیست؟

فرهادی: ایشان باشعورتر از آن هستند که این حرف را از سر اعتقاد و صداقت گفته یاشند. بگذریم...

تقابل این دو نگاه در جامعه امروز ما همچنان ادامه دارد و در روزهای آینده به شکل‌های دیگری ظاهر خواهد شد. نظر شما چیست؟

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۶۱
غیر قابل انتشار: ۷
سيما
|
United States
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
104
67
پاسخ فرهادي تند نيست .خيلي هم مودبانه است.بهترين جواب به اقاي حاتمي كيا همين است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
38
67
1- فرهادي عزيز احترام حاتمي كيايي عزيز را نگهدار،شماها الگوي جوانان هستيد و اگر شما نتوانيد هم ديگر را تحمل كنيد از مردم عادي چه انتظاري است
2- حاتمي كياي عزيز ،ما جوانان چرا بايد اميدوار باشيم وقتي مي خوانيم در رژيم گذشته ساواك نماينده هاي مجلس را تعيين مي كرده و حالا مي بينيم كه شورا نگهبان همان كار را مي كند(شنيدن كي بود مانند ديدن).؟
چرا ما بايد اميدوار باشيم وقتي به اين صورت جمهوريت نظام به لجن كشيده مي شود و از كساني چون حاتمي كيا صداي در نمي ايد؟
چرا ما بايد اميدوار باشيم وقتي كه اينهمه هزينه داده ايم ،اينهمه شهيد و جانباز داده ايم و دو باره برگشته ايم ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
88
50
هرچه حاتمي كيا از مردم اصله گرفت فرهادي به مردم نزديك تر شد .به نظر من وجدان عمومي در حال حاضر اولين حرف را مي زند كه متاسفانه بعضي از هنرمندان ما به خاطر مصالح حرفه ايي و شخصي فاقد آن هستند
reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
89
84
سلام, ته ریش حاتمی کیا ریشه دار است و ریش پر فرهادی بی ریشه است. آینده از آن ریشه داران است.
"اهدنا الصراط المستقیم"
mori
|
United States
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
12
48
چقدر شما 2 به هم زنین که چی اینکارا ؟؟ با اون تیتر بی معنی
به خدا واگذارتون می کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
83
53
نظر من اینه که هر دوی این بزرگواران قابل احترام هستند اما. ،فرهادی قابل اعتماد تر از حاتمی کیاست
گلشن
|
United Kingdom
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
12
18
آثار بسیاری از بزرگان ادبیات، سینما و هنر معاصر تلخ و تیره است یا دست کم هیچ امید واهی به مخاطب نمی دهد. آیا می توان گفت که همه این بزرگان بی اخلاقند؟ به نظر می رسد اظهار نظر آقای حاتمی کیا اگر نگوییم مغرضانه، دست کم شتابزده است. هیچ دلیلی ندارد که همه هنرمندان ایران و سینماگران از فلسفه و دیدگاه ایشان پیروی کنند تا آثارشان اخلاقی و قابل پسند تلقی شود. هر هنرمند خلاقی آزاد است که دیدگاه خودش را در اثرش نشان دهد. همین که اثر بتواند با مخاطب خاص خود ارتباط ایجاد کند و او را به تامل وادارد به رسالت وجودی- یا به عبارتی که آقای حاتمی کیا می پسندند -اخلاقی خود عمل کرده است.
ميرناصر بوذري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
9
2
آنان كه اخلاق را دارا هستند و يا علم اخلاق را تدريس مي كنند مي دانند كه ترغيب ديگران به اميد جز مباحث اخلاق نيست زيرا اخلاق به انتظام امور خلقي خود من مربوط مي شود و دايره ارشادات اجتماعي را فرا نمي گيرد همه مباحث اخلاقي شامل انتخاب و پيمايش و مراقبت هاي خود فرد مي باشد اگر اينطور بود نظم نوين جهاني هم كاري اخلاقي مي شد كه نه اينطور نيست - ايجاد نااميدي و دور كردن مخاطب از تفكر و كشتن انگيزه و تدبير از ازدواج نامبارك حكمت و صناعت است. يا بهتر بگويم اين ژست ها مناسب شعبده بازان است نه اهل انديشه و خلق آثار اجتماعي
سميرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۷
47
66
فرق حاتمي كيا با فرهادي اينه كه حاتمي كيا مردم مظلوم ايران رو دوست داره حتي اگه زندگي و محافل خوش آب و رنگي مثل جشنواره برلين نداشته باشند.
باربد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
19
66
اقای حاتمی کیا یک استثنا در عرصه سینماست.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
41
9
آقای حاتمی کیا از شما بعید ه شما باید تحسین کنی ای همه هنرو سطحی نگری از شما بعیده در ثانی ارتفاع پست و جدایی خیلی به هم نزدیکه . یه 7 سال جدایی بزرکتره
ندا
|
Canada
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
13
53
به نظر من آقای حاتمی کیا حرف بدی نزده .آقای فرهادی کلاهشو قاضی کنه و با خودش بگه واقعا در یک جامعه 70 میلیونی همه دروغ می گویند هم جناح چپ هم راست بالاخره یکی این وسط راست می گه اگه قراره باشه ما همه آدم ها رو دروغ گو فرض کنیم که به قول آقای حاتمی کیا دیگه در نظام اصلاحی صورت نمی گیره
زمهریر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
8
39
حاتمی کیا با نگاهی انسانی به دنیا نگاه می کنه اما فرهادی با نگاهی منتقد...
ولی حقیقت اینه که نقد صرف و ایجاد ناامیدی انسانیت تولید نمی کنه
به نظر من حاتمی کیا با تجربه و احساسی که داره نگاه مناسبی به فیلم جدایی داره که واقعن آدم رو مستاصل می می کنه از دنیایی که توش زندگی می کنیم. اگرچه با مغز و موضوع جدایی و اپیدمی دروغ در جامعه به شدت موافقم. اما همه اینها دلیل نمی شه که این کارگردان به پیش کسوت و هنرمند بزرگ و مورد احترام مردم همین جامعه جواب نامناسبی بده، همونطور که شاید شیوه بیان حاتمی کیا هم درباره فرهادی چندان خوشایند نبوده.
یکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
18
65
امروز از حاتمی کیا خوشم آمد.
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
52
15
از آقاي حاتمي كيا بعيده وقتي كم مياره اينطور به ديگرون ايراد بگيره
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
28
11
بله به نظر من طبیعیه بلاخره اینهمه آدم از اثر خیره کننده وکم نظیر اصغر فرهادی تعریف کنن یک نفر هم بد بگه من با اصغر فرهادی موافقم این حرف ها ناشی از چیز دیگه اس که بروز نمیدن واقعا متاسفم آقای حاتمی کیا هم برای شما هم برای کسهایی که شما دو نفر رو علی رغم همه تواناییها وتجارب درخشانتون با ریش هاتون مقایسه میکنند!!! واقعا که سطح دید برخی افراد چقدر پایینه باز هم متاسفم وبس............
آیدا ساسانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
16
34
کجای این فیلم جایزه گرفتن داشت مگه چی بود معلومه دستایی پشت پرده هست مثلا اسرائیل، از آقای حاتمی کیا هم بسیار سپاسگزارم دمش گرم
نظرات بینندگان