arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴

انگلیسی ها طرفدارخروج از اتحادیه اروپا شدند/شرط کامرون برای همراهی با متحدانش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در آستانه نشست سران اتحادیه اروپا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس بار دیگر با اشاره به بحران آوارگان هشدار داد در صورتی که اصلاحات مد نظر کشورش از جمله این بحران مورد توجه قرار نگیرد، رای دهندگان انگیسی به خروج از اتحادیه اروپا رای خواهند داد.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در گفت وگو با نشریه «اسپکتاتور» که روز پنجشنبه و همزمان با سفرش به لهستان منتشر شد، اصلاحات مد نظر کشورش را به هواپیمایی تشبیه کرد که وی تلاش می کند آن را فرود آورد.

وی گفت: تلاش می کنم تا همه را در پشت میز [مذاکره] معطوف به خواسته های انگلیس کنم و این بیشتر از آن چیزی که من فکر می کردم زمان می برد.
کامرون اما هشدار داد که در پی افزایش شمار آوارگان به اروپا، رای دهندگان انگلیسی می خواهند که از اروپا فاصله گرفته و به همه پرسی ماندن یا نماندن کشورشان در این اتحادیه رای منفی خواهند داد.

وی گفت: من فکر می کنم که در جریان بحران حوزه یورو و بحران آوارگان، مردم انگلیس در کوتاه مدت تصور کنند ‘اروپا را از من دور کنید؛ این برای من مشکل آفرین است’. البته در دراز مدت آنها این طور تصور می کنند که اگر اروپا واحد پولی یکسانی داشته باشد و در همسایگی ما به سر می برد، بهتر است با آنها رابطه داشته باشیم چون برای صنعت مالی مان مهم است و تضمین خواهیم داشت که این سیستم علیه ما اقدام نخواهد کرد.
روزنامه دیلی تلگراف نیز در گزارشی در این باره نوشت: بر اساس گزارش های منتشر شده در بازه زمانی یک سال گذشته دست کم یک میلیون و یک صد هزار و 910 تن آواره در اروپا تقاضای پناهندگی کرده اند.

این روزنامه افزود: این رقم 60 درصد بیشتر از سال 2014 بوده و نشان دهنده ابعاد بی سابقه هجوم آوارگان به این قاره است.
دیلی تلگراف ادامه داد: در همین حال کارشناسان پیش بینی می کنند که در بازه زمانی یک سال آینده یک و نیم میلیون آواره دیگر به اروپا سرازیر خواهند شد که این مساله مقامات داونینگ استریت (دفتر نخست وزیر انگلیس) را به دلیل تقویت موضع کارزارهای خروج از انگلیس، نگران کرده است.

به نوشته این روزنامه، وزارت کشور انگلیس (هوم آفیس) در گزارشی که در ماه گذشته منتشر ساخت عنوان کرد که تنها در بازه زمانی جولای تا سپتامبر (3 ماه) سال جاری شمار پناهجویان نسبت به 12 ماه گذشته در بالاترین حد خود بوده است.

دیلی تلگراف ادامه داد: گزارش های دیگر نیز حاکی است که هزینه های رفاهی در انگلیس در این مدت نسبت به سایر کشورهای اروپایی، سه برابر افزایش داشته است.

این روزنامه افزود: مقامات انگلیسی همچنین بر این باور هستند که اصلاحات مد نظر کشورشان و رویکرد محافظه کارانه رهبران اتحادیه اروپا منجر به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواهد شد.
دیلی تلگراف در ادامه به اظهارات روز گذشته دونالد توسک، رییس شورای اروپا در نشست بروکسل اشاره کرد و نوشت: به گفته یکی از شرکت کنندگان در این نشست، توسک اظهار داشته که ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا «یک اولویت سیاسی» است اما این مساله «نباید به هر قیمتی تمام شود».

این روزنامه افزود: وی همچنین گفته است که اجماعی بر سر اصلاحات مد نظر انگلیس میان سران اتحادیه اروپا وجود ندارد و اعضاء نه تنها تردید دارند بلکه علیه این اصلاحات هستند.
دیوید کامرون روز جاری در جریان سفرش به ورشو، پایتخت لهستان قرار است تا با 'بئاتا ماریا شودوو ' نخست وزیر لهستان پیرامون اصلاحات کشورش رایزنی کند.

کامرون پیشتر گفته است که خواهان کنترل مهاجرت در چارچوب اتحادیه اروپا از طریق تعدیل و محدود کردن کمک های رفاهی به مهاجران تازه وارد است.

وی عنوان کرده است: کمک هزینه زندگی و اعطای مسکن به شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا فقط پس از اشتغال چهارساله آنان در انگلیس داده خواهد شد ضمن آنکه به اتباع عضو این اتحادیه درصورتی که فرزندانشان در وطن خود باشند، یارانه کمک هزینه فرزند تعلق نخواهد گرفت.
دیوید کامرون در مجموع خواستار آن است که مذاکرات انگلیس با اتحادیه اروپا در چهار زمینه که وی زمان آن را دهم دسامبر مشخص کرده است، برگزار شود.

روابط میان اعضای منطقه یورو و کشورهای غیر عضو این منطقه، رقابت پذیری اقتصادی، حاکمیت ملی و وحدت اروپا، یارانه های اجتماعی و آزادی تردد از مسایلی هستند که کامرون در مذاکرات لندن به اتحادیه اروپا مد نظر قرار داده است.

دیوید کامرون خواستار آن است که پیش از آن که در سال 2017 میلادی درباره وضعیت انگلیس در اتحادیه اروپا همه پرسی برگزار شود، روابط میان لندن و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد بازنگری قرار گیرد.

همه پرسی درباره آینده انگلیس در اتحادیه اروپا حداکثر تا پایان سال 2017 در این کشور برگزار خواهد شد اما این احتمال نیز وجود دارد که اوایل سال آتی میلادی برگزار شود. همه چیز در این میان به پیشبرد مذاکراتی بستگی دارد که کامرون قصد دارد به منظور ارتقای شرایط عضویت انگلیس در جمع 28 کشور اروپایی با رهبران اروپا انجام دهد.

منابع انگلیسی روز شنبه گذشته عنوان کردند که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس هشدار داده است در صورت عدم توجه متحدان اروپایی اش به خواسته های لندن برای اصلاح ساختار اتحادیه اروپا و ناموفق بودن مذاکراتش با بروکسل، از خروج کشورش از این اتحادیه حمایت خواهد کرد.
روزنامه دیلی تلگراف در این خصوص نوشت: کامرون به متحدان نزدیکش به طور آشکار گفته است که وی اگر نتیجه مذاکراتش با بروکسل را ناموفق ارزیابی کند، هدایت کمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را در دست خواهد گرفت.

با این همه به گفته تحلیل گران، مذاکره مجدد درباره وضعیت انگلیس در اتحادیه اروپا دشوار به نظر می رسد چرا که بسیاری از مطالبات و خواسته های دولت انگلیس از رهبران اروپا با اصول کلیدی این اتحادیه در تضاد است که آزاد بودن جریان نیروی کار میان کشورهای اروپایی و استفاده آنها از امکانات و مزایای کشور میزبان از آن جمله است.

به گفته منابع انگلیسی، آنگلا مرکل که متحد نزدیک اروپایی کامرون شمرده می شود به روشنی گفته است که او مخالف طرح دولت انگلیس برای قطع کمک های رفاهی به مهاجران اروپایی برای مدت چهار سال ( از بدو ورود آنها با انگلیس) است.

دیوید کامرون در سال 2013 میلادی اعلام کرد که تنها در صورتی از ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد که شرایط مربوط به عضویت این کشور در این نهاد تغییر کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان