arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴

برنامه تکمیل 437 واحد زیرساخت نظامی روسیه در قطب شمال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت دفاع روسیه از برنامه تکمیل 437 واحد زیرساخت نظامی با هدف نهایی استقرار مجموعه های عملیاتی جنگی در منطقه قطب شمال تا پایان سال 2015 خبر داد.

ژنرال «دمیتری بولگاکوف» معاون وزیر دفاع روسیه در این باره اعلام کرده است: تا پایان سال جاری میلادی واحدهای پیش بینی شده زیرساخت نظامی در منطقه قطب شمال روسیه ساخته می شود که در جزایر «نوایا زملیا»، سرزمین «فرانس ژوزف»، جزایر «سورنایا زملیا»، جزیره «کوتلنی» جزایر «نووسیبیرسک»، جزیره «ورانگل» و دماغه «اشمیت» (در مناطق قطبی شمال روسیه) خواهد بود.

مقام ارشد نظامی روس خاطرنشان کرد: این اقدامات با توجه به خطرات گسترده بالفعل در مناطق مجاور قطب شمال انجام می شود.

وزارت دفاع روسیه نیز امروز (سه شنبه) اعلام کرده است: سال 2015 برای احداث زیرساخت های نظامی بیش از 106 هزار تن مصالح ساختمانی از راه های دریایی و هوایی به مناطق همجوار قطبی روسیه در شمال این کشور حمل شده است که سه برابر حجم مصالح ساختمانی حمل شده به این منطقه در سال 2014 بوده است.

قطب شمال با سرزمین های پهناور و بستر آبی غنی از منابع انرژی از جمله نفت و گاز و معدنی برای پنج کشور مجاور آن و بیش از همه روسیه و آمریکا عرصه جنگ سرد واقعی شده است که از مدت ها پیش راهبرد تسلط خود را بر این سرزمین سفید یخ زده عملیاتی کرده اند.

روسیه ،آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک کشورهای همجوار قطب شمال، برای دستیابی به ذخایر قطبی و تسلط بر آب های پیرامون آن با یکدیگر رقابت می کنند و رقابت این کشورها در یک دهه اخیر افزایش یافته است.

مسکو در سال های گذشته به ویژه در دو سال اخیر برای تشدید و گسترش حضور خود در قطب شمال تلاش و برنامه ریزی کرده که مهم ترین آن تاسیس پایگاه نظامی در منطقه قطب شمال و استقرار دائمی نیروهای خود در این سرزمین است.

در راستای این تلاش ها، روسیه در دو سال اخیر چند رزمایش قطبی برگزار کرده است که در آن ده ها نفر از تفنگداران دریایی ویژه و نیروهای هوابرد با تسلیحات پیشرفته شرکت کردند.

به موازات آن هر سال به طور منظم چند سفر اکتشافی با شرکت دانشمندان قطب شناس روس با استفاده از کشتی های یخ شکن اتمی به قطب شمال انجام می گیرد که در جریان این سفرها موضوع های مختلف از جمله شرایط زندگی در این سرزمین یخی و امکان استفاده از منابع طبیعی آن بررسی و مطالعه می شود.

مسکو مدعی مالکیت 20 درصد منابع طبیعی قطب شمال است و به گزارش رسانه های روسی، سرزمین های این منطقه یخ زده دارای منابع عظیم نفت و گاز است و روسیه 6 میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع ظرفیت برای بهره برداری نفتی در پهنه آن دارد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به تازگی با اشاره به مالکیت این کشور بر قسمتی ازمنطقه قطب شمال گفت: باید از بخش های متعلق به روسیه در منطقه قطب شمال و منابع آن محافظت کنیم.

پوتین در جلسه شورای امنیت روسیه در این مورد خاطرنشان کرد: روسیه باید از همه بخش های فلات قاره متعلق به خود در منطقه قطب شمال دفاع کند و برای این منظور واحدهای مرزبانی دریایی سازمان امنیت فدرال تقویت می شود که سطح محافظت از مرزهای ملی را در منطقه قطب شمال افزایش خواهد داد.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: مراکز استخراج نفت و گاز، پایانه های بارگیری منابع انرژی، لوله های نفت و گاز باید از حملات تروریست ها و هر گونه تهدید دیگر ایمن باشد.

به این ترتیب روسیه برای دسترسی به منابع انرژی نهفته در دل یخ های قطبی که دهها میلیون تن ارزیابی می شود برنامه ریزی کرده است.

کشورهای دیگر قطبی نیز که با نگرانی برنامه های توسعه طلبانه روسیه را در سرزمین های قطب شمال می نگرند، سعی می کنند با اجرای برنامه های مختلف از جمله درازمدت در این سرزمین حضور یافته و تا حد امکان بخش های بیشتری از آن را تحت کنترل و مالکیت داشته باشند که در راس آن آمریکا قرار دارد که در حال سازماندهی استفاده از ابزار و قدرت نمایی نظامی مقابل این راهبرد روسیه در قطب شمال است.

آمریکا در صدد است با همگرایی بیشتر با کانادا که سیاست های ضد روسی دارد، مانعی در برابر خواسته های روسیه در سرزمین یخبندان قطب ایجاد کند تا بتواند راهبرد توسعه نفوذ خود را در این منطقه عملیاتی کند.

اما طبیعی و بدیهی است که حضور در قطب شمال ویژگی ها و دشواری های خود را دارد که با نقاط دیگر کره زمین متفاوت است. بخش عمده سال در این منطقه کره زمین یخبندان و بسیار سرد است و درجه هوا در زمستان تا 60 درجه سانتیگراد زیر صفر می رسد که وضعیت بسیار دشواری را برای زندگی انسان ها و به ویژه فعالیت کاری آنها به وجود می آورد.

نکته مهم در سرزمین قطب شمال این است که زمین خاکی به آن گونه ای که از آن در شرایط عادی تصور می کنیم، زیر یخ های قطبی وجود ندارد و در سال های اخیر مواردی پیش آمده که پایگاه موقت قطبی روسیه برای تحقیقات علمی با شکستن یخ هایی زیر آن غرق شده است.

افزون بر آن سفرهای قطبی نیازمند داشتن ناوگان یخ شکن قدرتمند است که جز روسیه و آمریکا هیچ کشور دیگری از این نوع کشتی ها که معمولا با راکتور هسته ای کار می کند، در اختیار ندارد و نمی توانند برای سفرهای مکرر قطبی یا حضور دائم در آن برنامه ریزی کنند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: کره زمین ، قطب شمال ، یخ
نظرات بینندگان