arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴

استان بصره عراق شرکت های ترک را تحریم کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس شورای استان بصره در جنوب عراق روز یکشنبه اعلام کرد، شورای این استان تصمیم گرفته است که در آینده برای اجرای طرح ها به ویژه در بخش نفت با شرکت های ترکیه قرارداد نبندد.

به گزارش پایگاه خبری «امارات 24»، «صباح البزونی» گفت: شورای استان بصره در جلسه هفتگی خود به اتفاق آرا تصویب کرد که در آینده از امضای هر قراردادی با شرکت های ترکیه به ویژه در بخش نفت خودداری کند.

البزونی گفت: این تصمیم در اعتراض به ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق گرفته شده است.

ارتش ترکیه جمعه هفته گذشته حدود یک هزار و 200 نظامی، همراه با 15 تانک و چند زره پوش را در منطقه «بعشیقه» استان نینوا نزدیک شهر موصل مرکز این استان مستقر کرد.

رئیس شورای استان بصره در ادامه گفت: این حکم شامل شرکت های خارجی که در استان بصره مشغول فعالیت هستند نیز می شود و از آنها خواسته شده است که قراردادهای تولیدی و خدماتی به ویژه در بخش نفت را با شرکت های ترک به حالت تعلیق درآورند.

این شورا همچنین از سازمان ها و اداره های دولتی عراق خواست که از اعزام کارمندان در چارچوب هیات های دولتی به ترکیه خودداری کنند.

البزونی در پایان تاکید کرد: در صورت ادامه استقرار نیروهای ترکیه در شمال عراق و عقب نشینی نکردن این نیروها از خاک این کشور، تصمیم های دیگری نیز گرفته خواهد شد که از مهم ترین آنها می توان به جلوگیری از ورود شهروندان ترک به فرودگاه بین المللی بصره و جلوگیری از توزیع کالاهای ساخت ترکیه در این استان اشاره کرد.

حضور نظامی ترکیه در شمال عراق با واکنش تند عراقی ها رو به رو شده و آن را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشور خود دانسته اند.

نخست وزیر عراق روز جمعه، وزارت امور خارجه کشورش را مامور تنظیم یک شکایت رسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ترکیه کرد تا آنکارا را از طریق مجامع بین المللی به عقب نشینی از خاک عراق وادار کند.

ترکیه مدعی است که این اقدام را برای مقابله با تروریست های داعش انجام داده است.
عراق از خرداد ماه سال گذشته شاهد حملات گسترده تروریست های داعش به مناطق مختلف این کشور از جمله شمال و شمال غرب این کشور بود که بر اثر خشونت داعشی ها، هزاران شهروند عراق کشته، زخمی یا آواره شده اند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: نظامی ، ارضی ، بصره ، سازمان ملل
نظرات بینندگان