arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

سخنگوی وزارت خارجه: امیدواریم به زودی شاهد آغاز اجرای برجام باشیم/تغییر فضا در روابط در صورت اراده قطعی ریاض

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسین جابرانصاری سخنگوی جدید دستگاه دیپلماسی امروز دوشنبه در اولین نشست خبری خود پس از تصدی این سمت میلاد حضرت رسول‌ اکرم(ص) را تبریک و به روان پاک شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی درود فرستاد.

* مصوبه‌ کنگره در تعارض با روح توافقات هسته‌ای

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مصوبه جدید کنگره آمریکا در خصوص ورود اتباع ایرانی به آمریکا با بیان اینکه این مصوبه هنوز روند قانونی خود را طی نکرده،‌ اظهار داشت: ترتیباتی را برای صدور روادید به خاک آمریکا پیش‌بینی کرده که این مصوبه هنوز مراحل قانونی خود را کامل نکرده و از دید جمهوری اسلامی این مصوبه در جنبه‌های مختلف دچار مشکل است. هم با قوانین تجارت آزاد بین‌المللی در تناقض است و هم با اصول اساسی حقوق بشر در تناقض می‌باشد، اینکه مجازات جمعی اتباع یک ملت یا چند ملت را هدف قرار می‌دهد و این با بدیهی‌ترین اصول حقوق بشر در تناقض می‌باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این مصوبه با روح توافقات هسته‌ای به نحوی در تعارض است. البته جنبه‌های دقیق حقوقی این موضوع توسط وزارت خارجه در حال بررسی است و اگر صراحت تناقض با مواد برجام قطعی شود، وزارت خارجه در روند پیگیری موضوع توجه و اهتمام خواهد داشت.

وی گفت: حتی اگر جنبه خاص حقوقی تناقض با مواد برجام ثابت نشود،‌ این مصوبه و طی مراحل قانونی آن در آمریکا یک پیام منفی به جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران است و مخالفت‌های گسترده‌ای در ایران و همچنین اتباع ایرانی در خارج از کشور با این مصوبه صورت گرفته است. امیدواریم ادامه این مسیر طی نشود و اگر شد گواه دیگری بر سیاست‌های یک‌جانبه و تناقض‌آمیز آمریکا در برخورد با مسائل جهانی است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ادعای اساسی دولت آمریکا برخورد با تروریسم است در حالیکه ایران و اتباع جمهوری اسلامی بیشترین هزینه‌ها را در مبارزه با تروریسم در سالیان اخیر در منطقه پرداخت کرده است. در این مصوبه اتباع ایران هدف قرار گرفته و این بعد دیگری از سیاست‌های متناقض آمریکا است.

* معارضه سوریه منسجم نیست

جابرانصاری در پاسخ به سؤالی درباره نشست معارضان سوری که اخیرا در ریاض برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه‌ای از نشست‌های معارضه سوریه در حال برگزاری است و نشستی که در ریاض برگزار شد به دلیل پوشش تبلیغاتی گسترده بیشتر مطرح شده،‌ اجلاسی نیز در شهر حسکه در داخل سوریه و با حضور بخش‌هایی از معارضه سوریه برگزار شد و اجلاسی نیز در دمشق برگزار و اجلاسی هم در پاریس در حال برگزاری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هدف این نشست‌ها قاعدتاً مشخص کردن هیأت معارضه سوریه است. روند گفت‌وگوهای وین مقدمه‌سازی برای گفت‌وگوها بین طرفین درگیر،‌ یعنی دولت سوریه و گروه‌های معارض است. دولت سوریه آدرس مشخصی دارد و کسی نباید دنبال آن برود.

وی گفت: یکی از ابعاد پیچیدگی و طولانی شدن بحران سوریه تاکنون این بوده که متأسفانه معارضه سوریه یک معارضه منسجمی نیست و تعدد بسیار زیاد گروه‌ها و رقابت‌های گسترده بین آنها بیش از اختلافات آنها با دولت سوریه است و هدف‌گیری این نشست‌ها این است که مابین مجموعه‌های معارضه اتفاق نظری را فراهم کند تا هیأت معارضه در گفت‌وگوها مشخص شود.

جابرانصاری با بیان اینکه ما در خصوص هر یک از این نشست‌ها اظهار نظر مستقل نمی‌کنیم عنوان کرد: آنچه از دید جمهوری اسلامی مهم هست یکی دو نکته می‌باشد. اول اینکه ما بین گروه‌های مسالمت‌جوی معارضه و گروه‌های سیاسی که خواهان تغییرات در نظام سوریه هستند با گروه‌های تروریستی که از ابزار خشونت،‌ ترور و وحشت‌آفرینی گسترده‌ای برای تحقق اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند،‌ باید تمایز قائل شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: طبیعی است که دولت سوریه با گروه‌هایی که کاری جز اقدام تروریستی ندارند،‌ امکان توافق نخواهد داشت. این نکته اساسی باید در روند نشست‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی نکته دوم را توجه به تنوع بین طیف‌ها و گروه‌های سیاسی مخالف سوریه برشمرد و افزود: برگزار کنندگان این نشست‌ها نباید به دنبال تحمیل سیاست‌های خودشان بر معارضه سوریه باشند و بخواهند به معارضه سوریه شکل خاصی بدهند یا گروه‌هایی از معارضه را بر گروه‌های دیگر ترجیح دهند.

جابرانصاری خاطر نشان کرد: تنها عنصری که باید تمایز بخش بین گروه‌ها باشد، موضع روشن این گروه‌های سیاسی در خصوص تروریسم است،‌ غیر از این همه گروه‌های سیاسی مسالمت‌جو می‌توانند در پروسه سیاسی مشارکت داشته باشند و موفقیت این نشست‌ها و روند وین منوط به این است که با چنین ایده‌ای مدیریت شود و هیأت معارضه نشان‌دهنده واقعی طیف‌بندی‌ها و تنوع‌های سیاسی در گروه‌های معارضه باشد.

* آمریکا اراده قطعی برای روند موفق توافق هسته‌ای نشان دهد امکان گفت‌وگوهای دیگر وجود دارد

به گزارش فارس، حسین جابرانصاری سخنگوی جدید دستگاه دیپلماسی در ادامه اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص اظهارات اخیر خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در خصوص همکاری ایران و آمریکا در بحران‌های عمیق منطقه‌ای عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص چارچوب گفت‌وگوهای هسته‌ای واضح است و صراحتا از زبان عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی اعلام شده است. گفت‌وگوهای هسته‌ای فقط در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران و ادعاهای طرف مقابل در این خصوص متمرکز بود و هیچ گاه هیات مذاکراتی جمهوری اسلامی از چارچوبه این سیاست قطعی و رسمی تخطی نکرده است و همین روند نیز فعلا ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه سفیر ما مطرح کرد قبلا هم از زبان عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی نیز اعلام شده به این معنا که موفقیت روند توافقات و اجرای کامل توافقات هسته‌ای می‌تواند زمینه‌ها و بارقه‌هایی را در زمینه همکاری‌های دیگر باز کند و این منوط به سیاست ایالات متحده آمریکا است که تاکنون چنین علائمی را از آمریکا مشاهده نکردیم.

وی تصریح کرد: اگر ایالات متحده آمریکا اراده قطعی برای روند موفق توافق هسته‌ای نشان دهد، در آینده ممکن است زمینه‌هایی برای گفت‌وگوها و همکاری‌های دیگر فراهم شود. تا به امروز این به عنوان یک طرح ایده مطرح است نه به عنوان یک برنامه عملیاتی و بخش عمده موضوع در طرح ایده هم مشخص است، منوط به رفتارها و برخوردهای ایالات متحده آمریکاست.

جابرانصاری گفت: آنچه در مصوبه اخیر کنگره آمریکا مشاهده کردیم در واقع چنین علامتی را به ما نمی‌دهد. اگر ایالات متحده آمریکا سیاست واضحی را در این زمینه اتخاذ و زمینه‌هایی را فراهم کند این مسئله‌ای خواهد بود منوط به آینده که در زمان خودش در مورد آن صحبت خواهد شد.

* دخالتی در بحرین نداریم

وی در خصوص احضار کاردار ایران در بحرین به وزارت خارجه این کشور در پی اتهامات واهی و اعلام مراتب اعتراض منامه به وی خاطرنشان کرد: مسئله بحرین یک مسئله عمیق و گسترده داخلی بین بخش وسیعی از جامعه بحرین و دولت این کشور است. جمهوری اسلامی ایران به اقتضای همسایگی خود هیچ تمایلی به تشدید بحران‌ها و مشکلات در کشورهای همسایه خود ندارد و موضع ما از ابتدا در این زمینه کاملا روشن بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آنچه ایران اعلام کرده تشویق و دعوت دولت بحرین و معارضه سیاسی بحرین برای گفت‌وگوها و حصول توافق سیاسی که تامین‌کننده حقوق اساسی اقشار مختلف ملت بحرین است. ما هیچ دخالتی در امور داخلی بحرین نداریم. مسئله بحرین مسئله داخلی مابین بخش‌های از جامعه بحرین و دولت این کشور است. ما نه فقط دخالت نداریم، بلکه تشویق‌کننده حصول توافق هستیم ولی موفقیت این سیاست و این ایده‌ها منوط به اتخاذ تصمیم قطعی توسط دولت بحرین و آمادگی این کشور برای گفت‌وگو و توافق با فرزندان ملت خود و گروه‌های عمده سیاسی که انتقادات گسترده‌ای را دارند، است.

جابرانصاری اضافه کرد: امیدواریم که زمینه چنین توافقی با اتخاذ تصمیمات شجاعانه و مبتنی بر واقعیت‌ها از سوی سیاست‌مداران دولت بحرین فراهم شود.

* ادامه سیاست ثابت ایران در قبال فلسطین

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص انتفاضه ملت فلسطین، مسئله فلسطین را زخمی بر جبین انسانیت برشمرد و گفت: متاسفانه این مسئله جزو معدود مسائلی است که از دهه‌های گذشته باقی مانده و خواسته‌های مشروع و قانونی ملتی برای تحقق حقوق ابتدایی خود به شکل اساسی و مستمر طی چند دهه در فلسطین توسط رژیم صهیونیستی نقض شده و آنها از بدیهی‌ترین و پایه‌ای‌ترین حقوق خود در زمینه حق تعیین سرنوشت و حقوق انسانی دیگر برخوردار نیستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به دلیل استمرار اشغال، ملت فلسطین تقریبا یک قرن است که انتفاضه‌ها و نهضت‌های گسترده‌ای را برای استیفای حقوق خود در دستور کار دارد.

وی با اشاره به انتفاضه سوم در فلسطین خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول سه ماه گذشته حدود 120 شهید فلسطینی به قافله شهدای قیام فلسطین در طول تاریخ معاصر اضافه شدند و متاسفانه برخورد بین‌المللی و با تاسف بسیار برخورد دولت‌های منطقه با رژیم صهیونیستی، برخوردی در مدار سیاست‌های حداقلی، انسانی و منافع ملت‌ها و حتی دولت‌هایی که این سیاست‌ها را پیگیری می‌کنند، نیست.

جابرانصاری افزود: ادامه اشغال فلسطین، ادامه کشتار سازمان‌یافته، اعمال تروریسم نهادینه‌ دولتی علیه ملت فلسطین مسئله‌ای است که از زمینه‌های اساسی بحران در منطقه غرب آسیا و انتقال بحران به نقاط دیگر دنیاست. تا هنگامی که برخورد اساسی با این مسئله پایه‌ای انجام نشود طبیعی است که امکان ثبات در منطقه فراهم نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به شکل روشنی حمایت از خواسته‌های مشروع ملت فلسطین برای آزادی سرزمین‌شان و تحقق حقوق واقعی آنها برای تعیین سرنوشت بوده و این سیاست ثابت ادامه می‌یابد و با فراز و نشیب‌ها در آن تغییری ایجاد نخواهد شد. این سیاستی است مبتنی بر اصول پایه‌ای جمهوری اسلامی ایران.

* وضعیت شیعیان در آذربایجان و نیجریه

جابرانصاری در خصوص حملات به شیعیان در آذربایجان و نیجریه که سوال یکی از خبرنگاران بود اظهار داشت: در آذربایجان تحولاتی قبل از اربعین حوادثی اتفاق افتاد، جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه از آغاز برای کنترل ابعاد این مسئله تلاش کرد. الحمدلله این تلاش‌ها و رایزنی‌ها موفقیت‌آمیز بود و این حادثه در قالب یک حادثه  مدیریت شد نه یک روند و امیدواریم همین مسیر با موفقیت پیش برود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما خواهان آرامش و ثبات در دولت‌های همسایه خود هستیم و معتقدیم در شرایط حاضر که تهدیدات مختلفی کشورها و ملت‌های ما را تهدید می‌کند به ویژه تهدید تروریسم، زمینه‌های همبستگی ملی بین اجزای جوامع تقویت و روابط دولت‌ها و ملت‌ها در مسیر طبیعی خود طی شود.

جابرانصاری با اشاره به حوادثی که در دو روز گذشته در نیجریه رخ داده نیز گفت: این حوادث واقعا اسباب شدید تاسف جمهوری اسلامی ایران است. نیجریه یک دولت بزرگ و مهم در سطح قاره آفریقا و عضو سازمان همکاری اسلامی است و روابط و همکاری‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد و شاهد مشارکت رئیس جمهور نیجریه در اجلاس سران اوپک گازی در تهران بودیم. امیدواریم این حادثه تاثر بار مسیر دولت و ملت نیجریه را که با خطر گسترده تروریسم تکفیری و افراط‌گرایی در نیجریه و سطح قاره آفریقا مواجه است منحرف نکند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما از ارتباطات خود با دولت نیجریه استفاده می‌کنیم برای اینکه این حادثه تاسف‌بار مدیریت شود.

*امیدواریم دولت ترکیه اقداماتش را با دولت عراق هماهنگ کند

حسین جابرانصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص واکنش جمهوری اسلامی نسبت به حضور نیروهای نظامی ترکیه در بخشی از خاک عراق اظهار داشت: اصل اساسی در تعامل با مسائلی که در عراق و سوریه وجود دارد، حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای عراق و سوریه است.

جابرانصاری با بیان اینکه سوریه و عراق با بحران گسترده تروریستی در لایه‌های مختلف آن مواجه هستند،‌ عنوان کرد: دولت‌های دو کشور مجموعه‌ای از اقدامات را برای برخورد با تروریسم پیش گرفتند. هر گونه اقداماتی که دولت‌های دیگر چه دولت‌های همسایه و چه دولت‌های دیگر در سطح بین‌المللی انجام می‌دهند، روند منطقی آن این است که این مسائل پایه‌ای را مورد توجه قرار دهند و بدون هماهنگی با دولت‌های مرکزی عراق و سوریه از انجام اقداماتی که تنها به پیچیده‌تر شدن بحران منجر خواهد شد و مبارزه علیه تروریسم را با بحران مواجه خواهند کرد، اجتناب کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امیدواریم دولت بزرگ و همسایه ترکیه این مسائل را مورد توجه قرار دهد و اقدامات خود را با دولت عراق هماهنگ کند برای اینکه زمینه موفقیت در مبارزه متحد با تروریسم فراهم شود.

*سرنوشت امام موسی صدر

یکی از خبرنگاران در خصوص سرنوشت امام موسی‌صدر سؤال کرد که جابرانصاری پاسخ داد: روشن کردن سرنوشت امام موسی صدر جزو برنامه‌هایی بوده که در تمام دوران حکومت سابق لیبی از زمان وقوع این حادثه در دستور کار است و گفت‌وگوهای مختلفی در این زمینه انجام و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شد، اما در میانه مسیر متاسفانه به دلایلی دولت سابق لیبی از مسیری که پیش آمده بود و از توافقاتی که حاصل شده بود، خارج شد و این روند را به هم زد.

وی ادامه داد: بعد از سقوط نظام سابق لیبی این توقع وجود داشت که زمینه‌های بسته شدن این پرونده فراهم شود، ولی به دلیل تحولات بعدی لیبی، به هم‌ریختگی‌های اوضاع، چند دسته شدن و شکل‌گیری گروه‌ها و دولت‌های مختلف و درگیری‌ها باز این پرونده تحت الشعاع قرار گرفت و به دلیل عدم وجود دولت متحد مرکزی آن توقعی که وجود داشت که این موضوع روشن شود، برآورده نشد. امیدواریم با توافقات در این کشور و بازگشت آرامش به این کشور زمینه روشن شدن این معمای بزرگ بحران معاصر فراهم شود.

*سفر روحانی به پاریس و رم

جابرانصاری در خصوص سفر رئیس جمهور کشورمان به فرانسه و ایتالیا عنوان کرد: تاریخ نهایی این سفرها هنوز بین طرفین قطعی نشده است. تاخیر سفر به دلیل وقایع گسترده تروریستی در فرانسه و براساس توافق ایران و دولت‌های فرانسه و ایتالیا صورت گرفت و  تاخیر سفر به آن دلیل بود که زمینه‌های موفقیت بیشتر سفر فراهم شود.

*مناسبات تهران و آنکارا و برخوردهای گاها احساسی مقامات ترک

خبرنگاری درباره مناسبات تهران و آنکارا سؤال کرد که جابرانصاری در این باره گفت:‌ سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری‌ها و فضای دوستی با کشورهای همسایه و اسلامی است. دولت ترکیه کشور بزرگ همسایه ما و کشور بزرگ اسلامی است و سیاست جمهوری اسلامی ایران مدیریت برخی زمینه‌های اختلافات با دولت ترکیه و تأکید بر نقاط مشترک و زمینه‌های همکاری بین دو ملت و دولت است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: متاسفانه گاه سیاستمداران ترکیه با اتخاذ برخی مواضع احساساتی، فضای روانی مناسبی که باید برای موفقیت این سیاست تدارک دید، تحت الشعاع قرار می‌دهند و امیدواریم با دقت بیشتر به این مسائل توجه کرده و سیاست‌های روشن‌تری که می‌تواند بر بنیان همکاری‌های گسترده سیاسی و اقتصادی بین دو کشور و همکاری‌ دو کشور برای برخورد با پدیده بزرگ، دشمن و خطر مشترک منطقه و جهان یعنی تروریسم، اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه ما در این زمینه اراده واضح سیاسی داریم، گفت: امیدواریم دوستان در ترکیه با توجه به خطرات و تهدیدات گسترده‌ای که وجود دارد، هم در زمینه‌ اتخاذ سیاست‌ها و هم در زمینه‌ اتخاذ موضع گیری‌ها، فضایی را فراهم کنند که امکان پیگیری این سیاست اساسی و اصولی جمهوری اسلامی که پیش از این نتایج بسیار مثبتی در یک دهه گذشته در همکاری‌های دو کشور داشته، با اراده بیشتر دو دولت فراهم شود.

* انفعالی نداشته‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص لغو اجلاس وزرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که قرار بوده سال آینده در مشهد برگزار شود و اظهارات مطرح شده در خصوص انفعال وزارت خارجه در این زمینه نیز گفت: این جزو مصوبات و توافقاتی بین ایران و سازمان همکاری اسلامی بود که قرار بود این اجلاس در ایران برگزار شود. وزارت خارجه به وظایف خود در این زمینه عمل کرده و حتماً این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

* حوادث نارداران

جابرانصاری در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص حوادث نارداران و محدودیت‌ها برای شیعیان در جمهوری آذربایجان و کشتار شیعیان در نیجریه اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی این است که اگر حوادث و رویداهایی در کشورهای همسایه در جهت نقض حقوق برخی از اتباع این کشور یا اقلیت‌های مذهبی اتفاق می‌افتد، امور به نحوی پیگیری می‌شود که این مسئله به یک روند ثابت تبدیل نشود. مصلحت دولت‌ها و ملت‌های منطقه این نیست که زمینه‌های گسترش منازعه شیعی و سنی و برخورد با اقلیت‌های مذهبی در هر یک از کشورهای منطقه اتفاق افتد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد:‌ تشدید این درگیری‌ها برای دشمنان امت‌ اسلامی، منافع خواهد داشت و زمینه تشدید اختلافات را فراهم می‌کند. بر بنیان این سیاست اساسی، ما از مجاری دیپلماتیک، گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی را با دولت آذربایجان، نیجریه و دولت‌های دیگری که ممکن است که در معرض این موضوع قرار گیرند، پیگیری کردیم. از ظرفیت روابط خوب و گسترده‌ای که با این کشورها وجود دارد استفاده کردیم در مسیر اینکه حوادث نادرست اینگونه که زمینه‌های همبستگی ملی درونی این کشورها را تشدید می‌کند مدیریت و مهار شود و به یک روند ثابت تبدیل نشود.

به گفته جابرانصاری تبدیل این حوادث به یک روند ثابت، بیش از اینکه به شیعیان صدمه وارد کند، برای سیاست و همبستگی اجتماعی این کشورها مشکل ایجاد خواهد کرد و همینطور زمینه‌های درگیری، رویارویی و اختلاف را تشدید می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: سیاست ثابت جمهوری اسلامی مدیریت بحران‌های اینگونه در مسیری است که منافع دولت‌ها و ملت‌های همسایه و هم جمهوری اسلامی و هم امت اسلامی در آن نهفته است. طبیعی است در این کارها، اساساً اقدامات دیپلماتیک همراه با جنجال و سرو صدا نیست و از مسیرهای پیش بینی شده، اقداماتی انجام می‌شود.

وی گفت: پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده با آذربایجان منجر به این شد که موضوع کنترل شود. ما خواهان این نیستیم که اختلافات و درگیری‌های داخلی منجر به ایجاد مشکلات در درون آذربایجان و هر یک از کشورهای منطقه شود.

جابرانصاری افزود: امیدواریم با همکاری دولت‌های منطقه بهترین‌ رابطه‌ها در زمینه‌های مختلف فراهم شود.

* ریاض اراده کند زمینه برای تغییر فضا هست

حسین جابرانصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نخستین نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سؤالی در خصوص مناسبات تهران و ریاض و گفت‌وگوهای انجام شده بین دو کشور و انتصاب سفیر عربستان در تهران عنوان کرد: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران براساس گفت‌وگو با همسایگان خود بنیان نهاده شده و این سیاست ادامه خواهد یافت.

وی عربستان را یکی از همسایگان بزرگ جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: روابط دو کشور ظرفیت‌های مهمی برای تغییر فضای موجود دارد و اگر اراده قطعی در دولت عربستان وجود داشته باشد، با توجه به سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌ها برای تغییر فضای فعلی فراهم خواهد شد.

جابرانصاری همچنین گفت که سفیر جدید عربستان در تهران معرفی شده و در حال طی کردن روند قانونی در ایران است.

*گزارش اخیر آمانو

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره گزارش اخیر آمانو درباره PMD و اینکه گفته‌ می‌شود این گزارش باب را برای بازرسی‌های گسترده آژانس از تاسیسات ایران باز می‌گذارد، عنوان کرد: گزارشی که آژانس ارائه کرد در برخی از زمینه‌ها صراحتاً ادعاهایی که درباره ایران مطرح شده بود، نقض می‌کند و پایانی بر ادعاهایی است که در طول سال‌های گذشته مطرح شده بود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام کرد که این ادعاها دروغین و ساختگی است. در روندی که در برجام پیش بینی شده و بررسی که به زودی در آژانس انجام خواهد شد، پرونده‌ای که تاکنون در ارتباط با برخی از ابعاد برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده بود عملاً خاتمه می‌یابد و از این پس دستور کار آژانس در ارتباط با ایران تغییر پیدا خواهد کرد و ادامه مسیر براساس توافقات بین ایران و 1+5 و ایران و آژانس انجام خواهد شد.

*نشست فردای شورای حکام آژانس

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست فردای آژانس اظهار داشت: اگر روند توافقات بین دو طرف نهایی و اجرایی شود، در بازه زمانی حدود نیمه دی ماه روند اجرایی توافقات در رابطه با تحریم‌ها و مسائل دیگر آغاز و انجام می‌شود. امیدواریم با مجموعه اقدامات و توافقاتی که صورت گرفته و آنچه پیش ‌بینی می‌شود که در اجلاس شورای حکام انجام بشود و مراحل مقدماتی دیگری که پیش بینی شده، به زودی شاهد آغاز اجرای توافق هسته‌ای باشیم.

*دومین پیام رهبری به جوانان غربی

جابرانصاری درباره اقدامات وزارت خارجه در خصوص دومین پیام مقام معظم رهبری به جوانان غربی گفت: همزمان با انتشار پیام مقام معظم رهبری به جوانان غرب مجموعه اقداماتی از سوی وزارت خارجه انجام شد و برای انتشار درست این پیام در سطح جهان، کارگروه‌هایی در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور شکل گرفت و علاوه بر ترجمه‌هایی که همزمان با انتشار پیام انجام شد، این پیام به 17 زبان محلی جهان توسط این سفارتخانه‌ها ترجمه و منتشر شد تا زمینه‌های انعکاس گسترد‌ه‌تر پیام فراهم شود.

* آرژانتین لغو یادداشت تفاهم را رسما به تهران اعلام نکرده

خبرنگاری درباره لغو یادداشت تفاهم بین ایران و آرژانتین در خصوص آمیا سؤال کرد که جابرانصاری در این باره اظهار داشت: این یادداشت تفاهم به درخواست دولت آرژانتین امضا شد. ایران برای نشان دادن حسن نیت خود با این درخواست موافقت کرد و حاصل آن امضای یادداشت تفاهمی بود که برای تبدیل به قانون مراحل خود را در دو کشور طی کرد.

وی ادامه داد: آنچه رخ داده در مسیر طی این روند، تحولات جدیدی در آرژانتین رخ داده که مربوط به سیاست داخلی و تصمیمات دولت آرژانتین است. تا الان لغو این یادداشت تفاهم رسما به جمهوری اسلامی اعلام نشده و اگر رسماً اعلام شد اقداماتی که باید انجام شود، انجام خواهد شد.

* حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اعزام نیروی نظامی روسیه به سوریه و اینکه آیا درخواست مشابهی از طرف سوریه به ایران شده است، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد بحران سوریه از ابتدا روشن بوده و مبتنی بر چند اصل اساسی بوده که یکی از آنها مخالفت با استفاده ابزاری از تروریسم برای اهداف سیاسی در چارچوبه اختلافات داخلی یک کشور است.

وی با بیان اینکه این سیاست روشنی است که استمرار خواهد یافت، اظهار داشت: این چارچوب براساس درخواست دولت سوریه کمک‌های مستشاری نظامی و حضور مستشاری نظامی انجام شده و این روند ادامه خواهد یافت و چنین درخواستی از ایران صورت نگرفته و اگر چنین درخواستی بشود، براساس اصول و چارچوب‌های جمهوری اسلامی ایران بررسی و پاسخ داده خواهد شد.

*حادثه منا

جابرانصاری درباره فاجعه منا و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی این فاجعه اظهار داشت: فاجعه منا یک فاجعه انسانی بزرگ بود و متاسفانه با نحوه مواجهه نامناسب با این فاجعه ابعاد آن بسیار پیچیده‌تر شد و به یک مسئله بزرگ با ابعاد سیاسی تبدیل شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در فصل حج و با حضور گسترده حجاج احتمال وقوع فجایع انسانی وجود دارد و در سالیان گذشته هم این اتفاقات در برخی دوره‌های حج رخ داده است. آنچه فاجعه منا را به یک بحران و شبه بحران تبدیل و در افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران به یک مانع بزرگ در برابر هرگونه روابط و همکاری‌ها در سطح منطقه تبدیل کرد، نحوه مواجهه غیرمنطقی و سوء مدیریتی در تعامل با این بحران بود. هم ابعاد انسانی این مسئله را پیچیده‌تر کرد هم ابعاد سیاسی آن را بیشتر و غلظت آن را افزایش داد.

وی سیاست ایران در پیگیری این موضوع را واضح خواند و گفت: دولت عربستان به عنوان میزبان حج به طور طبیعی مسئولیت حقوقی و جنبه‌های مختلف میزبانی را برعهده دارد. وقتی در فصل حج و در سرزمین عربستان چنین حادثه‌ای با این ابعاد رخ می‌دهد، آنچه اهمیت دارد تعامل سیاسی و مدیریت بحران است و در گام دوم پذیرفتن مسئولیت‌های حقوقی و انسانی این فاجعه بزرگ. در چارچوب روابط و ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پیگیر این موضوع هستیم.

* انتقال اورانیوم به روسیه

جابرانصاری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه و اخبار مطرح شده در خصوص انتقال آن به قزاقستان و نگهداری آن در بانک سوخت قزاقستان نیز گفت: ورود به جزییات نخواهم کرد ولی آنچه در حال رخ دادن است، جزیی از توافقات ایران و 1+5  در ارتباط با این موضوع و ترتیباتی که بین ایران و روسیه انجام شد و این ترتیبات در حال پیگیری و اجراست و مراحل آغاز آن شروع شده و امیدواریم در جدول زمانی توافق شده بین ایران و 1+5 نهایی و گام‌هایی که باید توسط طرفین اتخاذ شود، صورت گیرد.

وی افزود: کار در مسیر اجراست و در ظرف زمانی توافق شده تا پیش از آغاز سال میلادی جدید کمتر از سه هفته آینده، مسیر نهایی خود را طی می‌کند.

*نشست نیویورک

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نشست آتی درباره سوریه که قرار است در نیویورک برگزار شود و سطح حضور ایران در این نشست اظهار داشت: روند گفت‌وگوهای سیاسی سوریه که دو دور آن در وین برگزار و قرار است دور سوم در نیویورک برگزار شود، در حال پیشرفت است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام کرد که سوریه راه‌حل نظامی ندارد و خروج از بحران در چارچوب توافق سیاسی سوری - سوری است.

وی گفت: نقشی که کشورهای منطقه و جهان و موثر در تحولات می‌توانند ایفا کنند این است که تسهیل کننده این توافق و راه‌حل سیاسی برای خروج از این بحران پیچیده باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مسیری که در وین آغاز شده، ایده کلی آن پذیرش نقش‌آفرینی قدرت‌های منطقه‌ای برای حصول توافقی است که باید بین دولت سوریه و معارضین این کشور برای حل بحران سوریه ایجاد شود.

وی ادامه داد: گفت‌وگوها باید بین دولت سوریه با گروه‌های معارضی صورت بگیرد که مسالمت‌جو بوده و به دنبال ایجاد توافق سیاسی به منظور رفع بحران در سوریه هستند.

جابرانصاری درباره نشست نیویورک هم عنوان کرد: برگزاری و موفقیت اجلاس نیویورک در گرو این است که دو موضوع یعنی گروه‌های تروریستی و گروه‌های معارض مسالمت‌جو مشخص شود. باید در روند مذاکرات در بین این گروه‌ها تمایز قائل شوند و به طور کلی نتیجه بخش بودن این مذاکرات هم منوط به این است که بتوانند بین گروه‌های معارضی که برخی مواقع اختلافاتشان بسیار بیشتر از اختلاف آنها با دولت سوریه است وحدتی ایجاد کرده و هیأتی به نمایندگی از آنها را انتخاب کنند.

وی عنوان کرد: سطح حضور ایران و زمان برگزاری و موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات نیویورک همگی در گرو تحقق مقدمات این مذاکرات است.

جابرانصاری گفت: اگر در زمینه این مقدمات توافق صورت بگیرد و مسیر منطقی موجود طی و اجماع بین کشورهای موثر حاصل شود و همچنین بر ایجاد توازن بین سوری‌ها تأکید شود می‌توان امیدوار بود که چنین روندی مقدمه‌ای برای حصول به راه‌حل سیاسی موفقیت‌آمیز خواهد بود و اگر این مقدمات به شکل صحیحی طی شود این احتمال وجود دارد که مسیر طی شده در وین هم در نهایت به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امیدواریم این مسیر به درستی طی شود و زمینه‌ای برای پایان این بحران انسانی و سیاسی گسترده که به ناامن سازی و عدم ثبات در منطقه خاورمیانه،‌ غرب آسیا و مجموعه جهان تبدیل شده، فراهم شود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان