arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۳۴۳۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴

BBC دوهزارنفر نیرو دارد، صداوسیما 48 هزار نفر/روایت نماینده ناظر بر رسانه ملی از مجری‌های تلویزیون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هفته نامه تماشاگران امروز نوشت: سید رمضان شجاعی کیاسری سازمان غول‌آسای صداوسیما، خود را پاسخگو نمی‌داند، به همین خاطر اوضاعش روز به روز بد‌تر می‌شود.

اهم سخنان نماینده اصولگرای مردم ساری و میاندورود و نایب رئیس شورای نظارت بر سازمان صداوسیما از اين قرار است:

* امروز هم كه رسانه‌ها تنوع و تعدد دارند ورسانه‌ها، رسانه‌های تزریقی نیستند كه بخواهند یك مسأله را در مخ مردم تزریق كنند.   اما مسوولان و برنامه‌سازان صداوسیما همچنان متوجه این موضوع نشده‌اند.

*صداوسيما از جهت محتوایی به خاطر نداشتن اعتبار نمی‌تواند فیلم و سریال تولید كند و كیفیت برنامه‌سازی‌‌اش به دلیل نداشتن پول پایین آمده است. صداوسیما الان در بدنه خودش خیلی سنگین است. بی‌بی‌سی با دو هزار نفر اداره می‌شود و صداوسیما 48هزار نیرو دارد. البته نیروهای استخدامی فكر می‌كنم سی و دو سه هزار نفر باشند و مابقي قراردادي هستند. به قول یكی از دوستان ما خیلی از این شبكه‌هاي صداوسيما تعداد كاركنان‌شان از مخاطبان‌شان بیشتر است!

* صداوسیما دو سه مشكل دارد؛ یكی اینكه از جهت سخت‌افزاری و وضعیت فنی به‌روز نیست و با شبكه‌هایی كه در دنیا هستند و با آخرین فناوری‌های دیجیتالی كار می‌كنند، قابل مقایسه نیست. دوم اینكه چون پول ندارد از جهت محتوا نمی‌تواند سریال‌ها و فیلم‌های خوب بسازد. اگر هم پولی داشته باشد یك نگاه خاص دارد. باید نگاهش را یك مقدار گسترده‌تر و فضا را بازتر كند تا برنامه‌ها مخاطب‌پسندتر شوند. سوم اینكه صداوسیما باید ارتباطاتش را با قوای سه‌گانه بیشتر كند و الان متأسفانه نسبت به گذشته خیلی بسته‌تر شده است.

*براساس قانون بودجه پیش‌بینی می‌شود كه 50درصد بودجه صداوسیما را دولت تأمین می‌كند و 50درصد بقیه از محل درآمدهای بازرگانی باید تأمین شود. البته به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و دولت آن را دوباره به صداوسیما برمی‌گرداند.  در شرایط بد اقتصادی الان، آگهی‌های بازرگانی و تبلیغات كاهش پیدا كرده.

 *{درباره شکايت صداوسيما از سه نماينده مجلس}طبق اصل 86 قانون اساسی یك نماینده در بیان نظر و حرف خودش آزاد است. من نماینده نمایندگان در نظارت بر صداوسیما بر اساس اصل 175 قانون اساسی هم هستم و این یك راهكاری است كه آقای سرافراز فكر می‌كند با این کار می‌تواند از خودش اقتدار نشان بدهد و یك نماینده مجلس را حتی اگر ناظر بر صداوسیما باشد متوقف كند.  من حرف كارشناسی زدم. بعد از اینكه مقام معظم رهبری در فرمایشات‌شان اقدامات متقابل را تبیین كردند، یعنی در واقع برجام به نوعی با شروط تأیید شد، صداوسیما آقایان زاكانی و عراقچی را جدا دعوت كرد و اینها به تیپ و تاپ هم زدند. حرف من این بود كه صداوسیما باید این دو را با هم در یك برنامه دعوت می‌كرد تا هم‌افزایی می‌كردند و در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری برجام جمع می‌شد و بعد هم كارهای پساتحریم انجام می‌شد.

*در صداوسيما بی‌طرف نگاه نمی‌کنند. در بخشی از برنامه‌ها مثل شبكه خبر حتی اعلام كردند كه مجلس لابی‌گری‌ می‌كند. مجلس برای چه كسی لابی‌گری می‌كند؟ این توهین به مجلس و نمایندگان بود؛ یا روزی كه برجام تصویب شد زیرنویس شبكه خبر این بود كه «نشست بیست دقیقه‌ای مجلس» و روی این بیست دقیقه هم تأكید داشت. در حالی كه تصویب برجام بیست دقیقه نبود و سه چهار ماه وقت برد و جلسات و نشست‌های متعدد برگزار شد تا به نتیجه رسید. صداوسیما موضع دارد. مراجع هم این نوع برخورد را تأیید نكرده‌اند و قبول دارند كه صداوسیما در مورد برجام خطی و سیاسی عمل كرد.

 *ما بارها نسبت به نقض بي طرفي در صداوسيما تذكرات لازم را می‌دادیم و روال بر این است كه شورای نظارت تذكرات لازم را بدهد. آقای سرافراز معتقد است كه نظارت شورای نظارت استطلاعی است یعنی فقط جنبه اطلاع‌رسانی دارد. اگر از ما چیزی خواستند ما دوست داشتیم جواب می‌دهیم دوست نداشتیم جواب نمی‌دهیم.  در حالي که آخرین قانون مصوب که مجلس برای شورای نظارت، حقوقی را پیش‌بینی كرده این است كه اگر كسی شكایت كرد و شكایتش را وارد دانست می‌تواند به مراجع قضایی شكایت كند. یكی از حقوق شورای نظارت هم این است كه می‌تواند بازرس اعزام كند كه این كار را هم اخیراً انجام داده -این اولین جایی است كه من این خبر را می‌دهم- پریروز مصوب شد كه هیاتی برای بازرسی و بررسی برنامه‌های مشارکتی  اعزام شوند.

 *آقای سرافراز ممکن است شخصیت حقوقی خوبی داشته باشد، آدم مطمئنی است، برادر شهید است، سالم و دوست‌داشتنی است منتها مدیریت صداوسیما كه یك سازمان فرا قوه‌ای است یك مسأله جداست.  در دوره آقای ضرغامی هم اين مشکلات بود ولی كم و بیش تعامل داشتیم و آن را حل و فصل می‌كردیم. خود ایشان هم با دولت و مجلس تعامل بیشتری داشت.

 *باید شكل و شیوه مأموریت‌ها و مسوولیت‌های سازمان صداوسیما بازتعریف شود. باید در تولید برنامه‌ها بخش خصوصی را به جد دخالت داد. طبق قانون اساسی، پخش برنامه، مسوولیت صداوسیماست و می‌تواند اعمال نظر كند و پخش را به عهده بگیرد. اما چیزی كه مهم است شناخت جدی از مخاطب است. با این بازاری كه رسانه‌های دیگر امروزه در آن جاذبه‌های فراوانی ایجاد کرده‌اند رقابت كار سخت و دشواری شده است. باید از بخش‌های خصوصی و دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های متعدد و متنوع كمك گرفت و حجم نیروی انسانی را كم كرد. از طرفی هم باید نیازهای مخاطب را شناسایی كرد و از زیاده گویی‌ها كم كرد و از ساخت سریال‌هایی با محتوای ضعیف هم فاصله گرفت.

*ماهواره ندارم از همین ست‌آپ باكس صداوسیما استفاده می‌كنیم.  گروهی در شورای نظارت داریم كه خبرهایی را كه علیه جمهوری اسلامی پخش می‌شود و برنامه‌هایی را كه ساخته می‌شود برای بررسی و اعلام نظر به ما ارسال می‌كنند.

 * بعضی برنامه‌ها بعد از مدتی مجریان‌شان گردن كلفت می‌شوند و دستورات صداوسیما را برنمی‌تابند. الان هم از این موارد هست. مثل آن داستانی كه طرف اسم پسرش را رستم گذاشته بود بعد می‌خواست بغلش كند می‌ترسید. پخش برنامه بعضی از مجری‌ها دیگر دست مدیر شبكه و معاون سازمان نیست. خود رئیس سازمان هم نمی‌تواند مقابل مجری‌ بایستد، چون او برای خودش یك امپراتوری  دارد.

*اينکه ممكن است خبر بیست و سی به خاطر درگیری‌هایی كه با دولت داشته جمع شود، در شورای نظارت بر صداوسیما هم مطرح شد، ولی شایعه است.

*الان صداوسيما بیشتر میلی است.

نظرات بینندگان