arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۱۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۴

گزارش الحیات از معامله پوتین و نتانیاهو / چرا جنگنده های اسرائیل در آسمان سوریه آزادانه دست به حمله می زنند؟

روزنامه الحیات از وجود هماهنگی نظامی میان نیروی هوایی و دریایی رژیم صهیونیستی و روسیه در سوریه و سواحل آن خبر داد که همین امر موجب ادامه تجاوزات تل آویو به حریم هوایی و دریایی سوریه بدون نگرانی از مواجه شدن با اعتراض مسکو شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گزارش الحیات از معامله پوتین و نتانیاهو / چرا جنگنده های اسرائیل در آسمان سوریه آزادانه دست به حمله می زنند؟
روزنامه الحیات از وجود هماهنگی نظامی میان نیروی هوایی و دریایی رژیم صهیونیستی و روسیه در سوریه و سواحل آن خبر داد که همین امر موجب ادامه تجاوزات تل آویو به حریم هوایی و دریایی سوریه بدون نگرانی از مواجه شدن با اعتراض مسکو شده است.

به گزارش «انتخاب»، روزنامه الحیات چاپ لندن در مقاله ای درباره «مثلث اسرائیل ـ روسیه ـ ترکیه» به قلم بشیر عبد الفتاح نوشت، همان طور که انتظار می رفت، اسرائیل از فرصت به وجود آمده برای بهره برداری از پیامدهای حادثه سرنگونی یک فروند «سوخو 24» روسیه به وسیله دو فروند جنگنده «اف 16» ترکیه در اواخر ماه گذشته، به منظور اجرای راهبرد مغرضانه خود در قبال سوریه، صرف نظر نکرد تا در صورت موفقیت جامعه بین المللی در دستیابی به راه حل سیاسی نهایی بحران سوریه، حفاظت از منافع اسرائیل را تضمین کند. چرا که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در گفتگوهای اخیر خود در واشنگتن با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، بر خطوط قرمز مورد نظر اسرائیل تاکید کرد که براساس آن تل آویو اجازه هیچ گونه حمله ای را از خاک سوریه ضد خود نخواهد داد همان طور که اجازه گشوده شدن یک جبهه دیگر ضد خود از سوی ایران در بلندی های جولان نخواهد داد و همزمان برای ناکام گذاشتن هرگونه تلاش به منظور انتقال سلاح از سوریه برای «حزب الله» در لبنان یا ادامه فعالیت های نظامی و جاسوسی تل آویو در عمق خاک سوریه خواهد کوشید.

اسرائیلی ها بر این باورند که سیطره مسکو بر آسمان سوریه از طریق استقرار سامانه های موشکی «اس 400»، که تلاش های ترکیه را برای ایجاد منطقه امن در شمال این کشور ناکام گذاشت، ممکن است تاثیر منفی روی منافع تل آویو در سوریه نداشته باشد. از این رو، برای اسرائیل دشوار نخواهد بود که با توجه به هماهنگی سطح بالای نظامی با مسکو، خود را با این سامانه موشکی انطباق دهد، این در حالی است که ممکن است تعامل با منطقه امنی که ترکیه دنبال برپایی آن در شمال سوریه است و تجاوز جنگنده های اسرائیلی را که از سالها پیش حرمتی برای حریم هوایی سوریه قائل نبوده است محدود خواهد کرد، برای رژیم صهیونیستی دشوار و غیرممکن باشد.

اسرائیل به رغم عدم اطمینان به سودمند بودن مداخله نظامی روسیه در سوریه، حمایت یا همدردی خود را با طرف روس در بحران سرنگونی بمب افکن این کشور به وسیله ترکیه مخفی نکرد. لذا، تل آویو از یک سو، از سرزنش غیرمستقیم آنکارا به خاطر عجله در سرنگون کردن بمب افکن روسی، خودداری نکرد چرا که طبق روایت ترکیه و ناتو، این جنگنده پس از ماموریت و استفاده از همه موشک ها و مهمات خود در خاک سوریه پیش از نقض 17 ثانیه ای حریم هوایی ترکیه، دیگر مسلح نبوده است. این در حالی است که تل آویو در مقابل جنگنده های روسی، که از زمان آغاز حملات هوایی این کشور در سوریه از اواخر سپتامبر گذشته تاکنون، بارها حریم هوایی اسرائیل را نقض کرده اند هیچ واکنشی نشان نمی دهد.

براساس هماهنگی سطح بالای نظامی میان مسکو و تل آویو، جنگنده های روسی در شرایطی که ناگزیر از نقض حریم هوایی اسرائیل می شوند احساس امنیت می کنند، این در حالی است که اسرائیلی ها در سپتامبر گذشته، در سرنگون کردن یک فروند هواپیمای جنگی سوریه که به اشتباه وارد حریم هوایی اسرائیل در منطقه جولان اشغالی شده بود، تردید به خود راه ندادند. کارشناسان و مقامات اسرائیلی این مسئله را نوعی پشتیبانی ضمنی اسرائیل از موضع روسیه در قبال بحران سرنگونی جنگنده روس به وسیله ترکیه می دانند.

در مقابل، مسکو نیز عمدا حملات گاه و بی گاه هواپیماهای جنگی اسرائیل و همچنین هواپیماهای بدون خلبان این رژیم به داخل خاک سوریه به ویژه در مناطق تمرکز نیروهای روسیه در شمال این کشور را نادیده گرفته است. لذا علاوه بر تاکید ارتش اسرائیل مبنی بر این که از حملات توپخانه ای در پاسخ به شلیک موشک به داخل سرزمین های اشغالی از ارتفاعات جولان سوریه، که بخش هایی از آن را از سال 1981 به مناطق تحت اشغال خود ملحق کرده است، فروگذار نمی کند، نتانیاهو نیز حملات هوایی جنگنده های این رژیم را به مواضع افراد مسلح در شمال سوریه و در جنوب این کشور در مسافت 18 کیلومتری مرزهای فلسطین اشغالی و نزدیک دمشق با هدف منهدم کردن کاروان ها یا انبارهای سلاح که گفته می شود آماده ارسال برای حزب الله لبنان بوده است، تایید کرد.

برخلاف اظهارات برخی کارشناسان اسرائیلی مبنی بر پایین بودن سطح هماهنگی میان نیروی دریایی روسیه و اسرائیل در مقایسه با هماهنگی موجود میان نیروی هوایی دو طرف، که خطر اصطکاک و برخورد میان کشتی های جنگی اسرائیلی در مقابل بنادر سوریه براثر افزایش تعداد کشتی های جنگی چندین کشور در مقابل بنادر لبنان و سوریه در مقطع اخیر به خاطر جنگ در سوریه را در پی داشته است، به ویژه آن که، جنگ در سوریه موجب افزایش تمرکز نیروهای خارجی و تجهیزات پیشرفته حفاظتی بعلاوه افزایش تعداد هواپیماهای جنگی روسیه و غرب از یک سو و همچنین افزایش موج پناهجویان سوری از سوی دیگر شده است، ژنرال یائیر گولان معاون رئیس ستاد ارتش اسرائیل، که ماموریت جلوگیری از «مزاحمت های متقابل» را برعهده دارد، وجود هماهنگی های محدود میان طرفین را تایید کرد، زیرا نیروی دریایی روسیه مناطقی را که به عنوان نمونه کشتی های اسرائیلی نباید در آنها فعالیت کنند، مشخص نکرده است و این امر، زمینه را برای فعالیت آزادانه آنها در نزدیکی بنادر سوریه با هماهنگی و همچنین ارتباطات معمولی از طریق تجهیزات ارتباطی با همتایان روس خود فراهم کرده است.

به رغم اطمینان اسرائیل از این که رجب طیب اردوغان به شکل خودسرانه و بدون هماهنگی با واشنگتن و ناتو در مدیریت بحران سرنگون کردن بمب افکن روسیه عمل نمی کند و همزمان با اهتمام اروپایی ها به تمدید تحریم های وضع شده ضد مسکو به خاطر بحران اوکراین، تل آویو از تلاش های روسیه برای افزایش فشار بر رئیس جمهور ترکیه به منظور وادار کردن وی به نشان دادن انعطاف بیشتر در این زمینه، به گونه ای که وی را به عذرخواهی رسمی بابت این حادثه و اعلام آمادگی برای پرداخت غرامت های راضی کننده به طرف روس تشویق کند، استقبال ضمنی می کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۵۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
25
16
سیاست را به ظریف بسپارید
حسن
|
United Kingdom
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
28
13
این روزنامه در لبنان و با گرایش های عربستان سعودی منتشر میشه..!!تحلیل و خبرهای این روزنامه بار و اهمیت چندانی نداره
دلارام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
0
4
امیدوارم هرچه زودتر نتانیاهو با سرطانش سقط شه
نظرات بینندگان