arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۴

اختصاص 300 میلیارد تومان تسهیلات برای صادرات به روسیه

وزیر صنعت، معدن تجارت گفت: بر اساس تفاهم انجام شده 300 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صادر کنندگانی که قصد دارند کالای خود را به روسیه صادر کنند اختصاص می‌یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر صنعت، معدن تجارت گفت: بر اساس تفاهم انجام شده 300 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صادر کنندگانی که قصد دارند کالای خود را به روسیه صادر کنند اختصاص می‌یابد.

به گزارش «انتخاب»،در دومین همایش سالیانه استانداران سراسر کشور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنایع و معادن کشور با اشاره به فضای پسا برجام گفت: ما در این وزارتخانه چون انتظار داشتیم این پیروزی بعد از عید به دست آید سیاست‌هایی را برای این دوران تنظیم کردیم و حتی با هیات‌های خارجی که به کشور سفر می‌کردند براساس سیاست‌های مشخص مذاکره کردیم.

وی افزود: ما در ملاقات‌های خود این موضوع را تاکید داشتیم که به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک هستیم و این شرکت‌ها می‌بایست بیش از 30 درصد با ایرانی‌ها شریک می‌شدند و به برخی نیز پیشنهاد صددرصد دادیم که در حال پیگیری آن هستیم.

نعمت‌زاده تصریح کرد: به طور مثال ما امروز قراردادی را در وزارتخانه بررسی می‌کردیم که مربوط به همکاری با یک خودروساز خارجی است و در این قرارداد این تاکید را داشتیم که خودروی تولید شده مشترک باید از طریق سیستم بازاریابی و فروش شریک خارجی در سایر بازارها عرضه شود.

وی ادامه داد: در زمینه معادن نیز صحبت‌هایی را آغاز کرده‌ایم و مدل‌های قراردادی مشارکتی نیز در نظر گرفته‌ایم اما باید برخی موانع را با همکاری بانک مرکزی و گمرک رفع کنیم.

وزیر صنعت معدن تجارت گفت: ما از این پس به دنبال محصولاتی با استاندارد یورو 6 هستیم و دیگر یورو 5 را از بازار کنار خواهیم زد.

وی با اشاره به فعالیت‌های این وزارتخانه در دو سال گذشته گفت: ما سعی کردیم در ابتدا برخی از موانع فضای کسب و کار و تولید را حذف کنیم هر چند هنوز برخی از این قوانین وجود دارد.

وی افزود: ما کارگروه‌هایی در استان‌ها تشکیل دادیم و به آنها اختیاراتی دادیم هر چند که ما در ابتدا بیش از این مقدار اختیارات می‌خواستیم اما این مسئله با کم لطفی برخی از دوستان روبرو شد ما گزارش این کارگروه‌ها را هر هفته به رئیس‌جمهور می‌دهیم و ایشان نظرات خود را بیان می‌کنند.

وی افزود: هر چند در این دوسال برخی از مشکلات واحدهای تولیدی حل شده اما مهمترین مشکل آنها که همان نقدینگی است هنوز پا برجا مانده که این مساعدت آقای سیف را می‌طلبد.

وی در خصوص عملکردکارگروه‌ها گفت: از زمان تشکیل این کارگروه‌ها تاکنون 700 واحد تولیدی که تعطیل شده بود دوباره در مدار تولید قرار گرفت این درحالی است که محدودیت‌های زیادی در این زمینه وجود داشت. بر همین اساس ما فکر می‌کنیم عملکرد این کارگروه‌ها قابل قبول بوده است.

نعمت‌زاده با اشاره به بازار روسیه گفت: مطابق صحبت هایی که شده قرار شد از محل صندوق توسعه صادرات به اشخاصی که به روسیه صادرات دارند 300 میلیارد تومان تسهیلات داده شود.

وی افزود: برقراری دو نوبت کشتیرانی به آستاراخان روسیه و دادن سوبسید به شرکت کشتیرانی از دیگر موارد اتخاذ شده در رابطه با صادرات این کشور است.

برقراری پرواز مستقیم از تهران به استاراخان که قرار است با همکاری شرکت ماهان هفته ای دو نوبت صورت بگیرد و تقویت کانتینرهای یخچال دار و مجهز به گرمکن نیز در حال نهایی شدن است.

وی ا فزود: ایجاد پرواز مستقیم جیرفت و خوزستان به صورت مستقیم به مسکو و آستاراخان که میوه و مرکبات را به این شهرها برساند از دیگر برنامه های این وزارتخانه است.

وی با اشاره به صادرات میوه و تره بار گفت: من معاونین خود را به تمام استانهایی که در این در زمینه مرکبات فعالیت می کردند فرستادم اما نتوانستیم یک شرکت توانمند و قوی در این حوزه پیدا کنیم بر همین اساس ما با همکاری اتاق های بازرگانی استانها به دنبال ایجاد چنین شرکتهایی هستیم که این امر نیازمند همکاری استانداران است.

وی افزود: ما برای صادرات به روسیه می بایست ترمینال داشته باشیم به طوری که کالاهایی صادراتی ما همگی مهر ترمینال داشته باشند و در خصوص کیفیت و سالم بودن کالای صادراتی متعهد باشند.

نعمت زاده ادامه داد: ما توانستیم مجوز صادرات لبنیات به روسیه را اخذ کنیم و امیدواریم با ایجاد شرایطی که دامپزشکی این کشور از ما خواسته بود تا دو هفته دیگر صادرات مرغ را به این کشور آغاز کنیم.

نعمت زاده تصریح کرد: در چند ماه گذشته ما کارگروهی برای همکاری های خود با کشورهای ارواسیا انجام دادیم و بر همین اساس با وزیر توسعه تجارت این کشور که به دو هفته پیش به این سفر کرده بود توافقی را به صورت موقت به امضا رساندیم که براساس آن تعرفه ها برداشته شود.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان