arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴

سنای آمریکا: «برجام» توافقی برای کنترل ایران است!

کارشناسان در نشست روز چهارشنبه کمیسیون نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا تأکید کردند توافق هسته‌ای با ایران را توافقی با هدف کنترل تسلیحاتی می‌دانند نه، زمینه‌ای برای ترک مخاصمه با ایران.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناسان در نشست روز چهارشنبه کمیسیون نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا تأکید کردند توافق هسته‌ای با ایران را توافقی با هدف کنترل تسلیحاتی می‌دانند نه، زمینه‌ای برای ترک مخاصمه با ایران.

به گزارش «انتخاب»، کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه در نشستی با موضوع «راهبردهای آمریکا در خاورمیانه»، نقش توافق هسته‌ای با ایران در سیاست آمریکا در این منطقه را مورد بررسی قرار داد.
 
«رایان کراکر»، سفیر سابق آمریکا در افغانستان که از مهمانان حاضر در این نشست بود در بخشی از اظهاراتش با متهم کردن ایران به «اقدامات مخرب در منطقه»، گفت که واشنگتن باید با این اقدامات مقابله کند.


 
«کراکر» در بیانیه‌ای که در آغاز این نشست قرائت کرد، هفته گذشته را هفته‌ای مهم در روابط بین ایران و آمریکا خواند و دستگیری «ملوان‌های آمریکایی» در خلیج فارس، اجرای برجام و مبادله زندانیان را سه تحول مهم خواند.


 
او اشاره کرد که این حوادث ممکن است موجب این گمانه‌زنی شوند که دو کشور در حال حرکت به سمت آشتی‌جویی بعد از 35 سال مخاصمه هستند، در حالی که چنین نیست.
 
این مقام اسبق آمریکا گفت: «گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بعد از 35 سال مخاصمه، دو کشور احتمالاً در حال حرکت به سمت آشتی‌جویی‌ای هستند که می‌تواند خاورمیانه را تغییر دهد. اما چنین نیست.»
 
وی با بیان اینکه «من از برجام حمایت می‌کنم» گفت: «باید به خاطر داشته باشیم که برجام یک سند کنترل تسلیحاتی است، نه معاهده‌ای برای دوستی.»
 
او با مقایسه برجام با معاهده‌های کنترل تسلیحاتی آمریکا با شوروی سابق خاطرنشان کرد: «آن قراردادها جهان را امن‌تر کردند، اما تأثیری بر مناقشات وسیع‌تر بین ما نداشتند.»
 
او با متهم کردن ایران به انجام اقدامات مخرب در منطقه گفت: «ما باید با اقدامات مخرب ایران در منطقه مقابله کنیم.»
 
«فیلیپ گوردون»، معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا که دیگر مهمان این نشست بود در بیانیه‌ای، تنش‌ها بین ایران و عربستان را رویدادی دانست که بر دامنه درگیری‌ها در خاورمیانه می‌افزاید.
منبع: فارس
نظرات بینندگان