arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴

آژانس بین المللی انرژی: ایران در حال مطرح شدن در جهان است

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارشی با اشاره به اعلام اجرای برجام، تصریح کرد: بازگشت ایران پس از تحریم ها تاثیر بسیار زیادی در بازار خواهد گذاشت چرا که این کشور در حال مطرح شدن در جهان به عنوان یک بازیگر اصلی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارشی با اشاره به اعلام اجرای برجام، تصریح کرد: بازگشت ایران پس از تحریم ها تاثیر بسیار زیادی در بازار خواهد گذاشت چرا که این کشور در حال مطرح شدن در جهان به عنوان یک بازیگر اصلی است.

به گزارش«انتخاب»؛ آژانس بین المللی انرژی روز چهارشنبه در گزارش خود آورده است: جمهوری اسلامی ایران به دنبال بازگشت برای فروش نفت خود به کشورهایی است که بعد از سال 2012 از خرید نفت ایران منع شدند. این کشور در نظر دارد همانند رقبای قبلی خود یعنی عربستان روسیه و عراق صادرات نفت خود را مجددا به منطقه خاورمیانه از سر بگیرد.

به گفته این آژانس، ایران حدود 250 هزار بشکه به منطقه مدیترانه ارسال می کند و تولید نفت خود را تا ماه مارس به 300 هزار بشکه خواهند رساند.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اضافه کرده است که ایران در حال تلاش برای سبقت از رقبای نفتی خود و بازپس گرفتن جایگاه دوم در میان تولیدکنندگان عضو اوپک است. به همین دلیل ایران در ابتدا برای ارتقا سطح کیفی نفت خود قراردادهایی را با شرکت های بزرگ نفتی امضاء خواهد کرد.

این آژانس تاکید کرد: همچنین جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد تا قراردادش با شرکت خطوط لوله نفت چندملیتی عربی (SUMED) که نفت را از دریای سیاه به منطقه می فرستد را احیا کند تا سهم خود را در بازار پس بگیرد.

این در حالیست که پیش از این، بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در حاشیه یکصد و شصت و هشتمین اجلاس کشور های صادر کننده نفت اوپک، گفت: پس از رفع تحریم ها500 هزار بشکه در روز به تولید نفت ایران اضافه و در فاصله کوتاهی این افزایش را به روزی یک میلیون بشکه خواهیم رساند.

وی تاکید کرد: ما درباره افزایش تولید خود و بازگشت به سطح قبلی تولید ایران در بازار و عرضه جهانی نفت، هیچ مذاکره ای نخواهیم کرد .

وزیر نفت ادامه داد: اینکه از ایران خواسته شده بازار را متعادل نگه دارد فکر میکنم یک امر غیر کارشناسی و غیر منصفانه است . این صحبت ها به گونه ای مطرح می شود که در واقع ایران رفتار ستمگرانه ای را بپذیرد که در این سالها با فشار بر کاهش تولید، فشارهایی را بر علیه کشور و مردم ایران اعمال کرده اند.مسئولیت تعادل در بازار به عهده کسانی است که افزایش عرضه داشتند و همین الان هم بیشتر از سقف تولید، به بازار نفت عرضه می کنند.

زنگنه تاکید کرد: آنها باید مسئولیت پذیر باشند و سقف را رعایت کنند، ما همواره به عنوان یک عضو متعهد به تعهدات خود در اوپک پایبند بوده ایم. اوپک باید به سهمیه کشورها باز گردد و بر آن سهمیه نظارت کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان