arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴

چین اولین نیروگاه هسته‌ای عربستان را می‌سازد

چین اعلام کرد که برای صادرات راکتورهای پیشرفته و توسعه فن آوری نسل چهارم هسته ای با عربستان همکاری می کند و قصد دارد اولین نیروگاه هسته ای خنک شونده با گاز را برای این کشور بسازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چین اعلام کرد که برای صادرات راکتورهای پیشرفته و توسعه فن آوری نسل چهارم هسته ای با عربستان همکاری می کند و قصد دارد اولین نیروگاه هسته ای خنک شونده با گاز را برای این کشور بسازد.

به گزارش «انتخاب»، «گوجون» رئیس شرکت مهندسی هسته ای «سی ان یی سی» چین روز پنجشنبه در سخنانی اعلام کرد که دو کشور در جریان سفر این هفته «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به عربستان سندی را در رابطه با ساخت نیروگاه هسته ای خنک شونده با گاز امضا کرده اند.

وی گفت که این قرارداد در جهت مساعدت به آن کشور برای توسعه فن آوری نسل چهارم هسته ای صورت گرفته است.

«گوجون» در عین حال تاکید کرد که قرار است شرکت «سی ان یی سی» با همکاری دانشگاه «چینگ هوا» که در فن آوری هسته ای ممتاز است، راکتورهای خنک کننده گازی حرارت بالا را برای عربستان تامین نماید.

رئیس شرکت مهندسی هسته ای «سی ان یی سی» که با تارنمای چاینا ارگ گفت وگو می کرد، یادآور شد که این مجموعه برای همکاری هسته ای بیشتر با کشورها قصد دارد با سرمایه گذاری 2 میلیارد و 480 میلیون دلاری، یک مرکز صنعتی هسته ای موسوم به «گرافیک هسته ای» را برای توسعه این راکتورها در چین ایجاد کند.

وی گفت که زمان برای صادرات این گونه راکتورها که با چرخه سوخت اورانیوم کار کرده و در حین تولید گرما رادیو اکتیو کمتری تولید می کند، فرا رسیده است.

به گفته این مسئول چینی این راکتورها با عمر 40 سال برای کشورهای خاورمیانه کاربرد خوبی دارد و از امنیت بالایی برخوردار است.
این گزارش حاکی است که عربستان سعودی قصد دارد تا سال 2032 میلادی با سرمایه گذاری 80 میلیارد دلاری، 16 راکتور هسته ای ایجاد کند که اولین آن در سال 2022 میلادی به بهره برداری خواهد رسید.

«چاینا ارگ» می نویسد که همکاری چین با عربستان یک شروع خوب است زیرا احتمال می رود مشتریان بعدی از آفریقا و همچنین کشور امارات باشند.

تارنمای چینی تصریح کرد که در حاشیه جاده ابریشم که برنامه جدید چین احیای آن است، 60 کشور قرار دارند که می توان با آنها در باره همکاری هسته ای وارد گفت وگو شد.

جزییات بیشتری در این گزارش در باره قرارداد همکاری هسته ای چین و عربستان و ارزش این توافقنامه منتشر نشده اما اعلام شده که مقامات دو کشور چندین توافقنامه و یادداشت همکاری دیگر را به امضا رسانده اند.

رئیس جمهور چین در راستای سفر خاورمیانه ای خود که طی آن به مصر و ایران نیز سفر خواهد کرد روز سه شنبه وارد ریاض پایتخت عربستان شد.

«شی جین پینگ» در ادامه سفر خود، فردا - جمعه - وارد تهران می شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان