arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۴

روند مثبت بورس هیجانی است/ راهکارهایی برای رونق پایدار بازار سهام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک کارشناس بازار سرمایه رفتار فعلی بورس را هیجانی دانست و راهکارهایی برای رونق پایدار و بلندمدت بورس ارائه کرد.

غلامرضا سلامی - کارشناس ارشد بازار سرمایه - در گفت‌وگو با ایسنا درباره روند بازار سرمایه گفت: در حال حاضر روند فعلی بورس ناشی از اخبار مثبتی است که به دلیل برجام و برداشته شدن تحریم ها مطرح شده است اما این روند هیجانی بوده و در صورت تداوم نداشتن اخبار مثبت فروکش می کند.

وی افزود: این در حالی است که باید دید بعد از برجام، معضلات اقتصادی کشور چگونه برطرف می‌شود و تنگنای مالی و اعتباری که بانکها با آن مواجه هستند چگونه پایان می یابد بنابراین زمانیکه دولت بدهی خود را به بانکها و پیمانکاران بدهد و سرمایه بانکها افزایش پیدا کند، دست بانکها برای تزریق اعتبار به صنایع باز می شود و این روند در بازار سرمایه تاثیرگذار است.

سلامی عنوان کرد: از سوی دیگر قیمتهای جهانی با کاهش مواجه شده و بانکها هم با تنگنای مالی رو به رو هستند بنابراین تغییر اساسی در سیستم بانکی و ورود سرمایه‌های خارجی به اقتصاد باعث می شود تا شرکتها از رکود خارج شوند و بورس رونق بگیرد.

وی با بیان اینکه هنوز با اطمینان نمی توان گفت که روند صعودی بورس آغاز شده است، گفت: درست است که با برداشته شدن تحریم‌های بین المللی، پول های بلوکه شده آزاد می شود و شاید دست دولت برای پرداخت بدهی خود به پیمانکاران و بانکها باز شود، اما تداوم رونق بورس به عوامل دیگری بستگی دارد که قابل پیش بینی نیست اما می توان خوشبین بود که بعد از برجام تحولی در اقتصاد و بازار سرمایه رخ دهد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه روند مثبت بورس را هیجانی دانست و عنوان کرد: بنابراین می توان گفت روند فعلی بورس هیجانی بوده و به دلیل اخبار مثبتی است که درباره برداشته شدن تحریم ها منتشر شده است که اگر این اخبار تداوم نداشته باشد، روند مثب بورس فروکش می کند اما اگر به صورت مداوم نشانه‌هایی از بهبود اقتصاد در کشور پدیدار شود، روند صعودی بورس به صورت مداوم اتفاق می افتد زیرا قیمت سهام شرکتها به کف قیمت رسیده است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه منعکس کننده بخش واقعی اقتصاد است، تصریح کرد: اگر در بخش واقعی اقتصاد رونقی وجود نداشته باشد، نباید انتظار داشته باشیم بازار سرمایه با رونق مواجه شود زیرا بورس بازتاب دهنده بخش واقعی اقتصاد است.

سلامی در پاسخ به این سوال که برای تداوم روند صعودی بورس چه اقداماتی باید انجام شود، گفت: باید ابتدا سرمایه بانکها به استانداردهای جهانی برسد و دوم اینکه دولت بدهی خود را از طریق بازار بدهی به سیستم بانکی پرداخت کند و به جای اینکه به بانکها بدهکار شود، به مردم بدهکار شود.

وی اضافه کرد: بنابراین در شرایطی که قرار است دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شود دولت می تواند اوراق ارزی با بهره 6 درصد منتشر کرده و آن را به صورت ریالی بفروشند؛ این اقدام باعث می شود تا بانکها بتوانند به صنایع خدمات ارائه کنند و به عنوان موتور محرک عمل کنند.

نظرات بینندگان