arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴

آیا دولت غول بیکاری را مهار می‌کند؟

کارآفرینی پدیده فنی و اقتصادي جدیدی است که در دو دهه اخیر جهان را با پیامدهای شگفت خود متحول كرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارآفرینی پدیده فنی و اقتصادي جدیدی است که در دو دهه اخیر جهان را با پیامدهای شگفت خود متحول كرده است.

به گزارش «انتخاب» روزگاري كه هم اكنون در آن قرار داريم عرصه رقابت بر سر منابع و سرمایه ها است.

کشورهای بزرگ صنعتی که غالبا در این عرصه پيروز هستند بهره وری از منابع و سرمایه ها را سرلوحه کار خود قرار داده اند چرا كه با استفاده از حضور و دانش افراد تحصیل کرده و متخصص، چرخ های رشد و توسعه را به حرکت در آورده اند.

تمامي اين پيشرفت ها را مي توان به نوعي به دسترسی این نوآوری ها که منوط به کارآفرینی است نسبت داد.

تغییرات تکنیکی كه در جامعه به وجود مي آيد و باعث رشد اقتصادی می‌شود در نتيجه ايجاد يك كار نو يا همان كارآفريني است.

در همين راستا برخي از جامعه شناسان معتعقدند كه کارآفرینی علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب بالا رفتن کیفیت زندگی، توزیع مناسب درآمد، کاهش اضطراب های اجتماعی و بهره وری از منابع ملی می‌شود.

**از نارسايي هاي اقتصادي تا رشد كارآفريني در كشور

با اندكي توجه و دقت به راحتي متوجه مي شويم که در اقتصاد کشور تا حدودي نارسایی ها و کمبودهايي وجود دارد، همين نارسايي ها گاها تبعات نامطلوبي را در كشور به جاي مي گذارنند كه سال ها زمان صرف شود تا مشكلات به وجود آمده حل و فصل شوند اما مي شود تنها با نگاهي به وضعیت جهانی اقتصاد به اين مهم دست يابيم که رشد کارآفرینی تا اندازه اي مي تواند كشور را از مسايل احتمالي مصون دارد.

كارآفريني كه كارفرمايان به تبع آن مي توانند تعداد زيادي از جوانان ول مشغول به كار كنند و به نوعي از تعداد بيكاران جامعه روز به روز كاسته شود .به همين جهت و با توجه به اين كه كارفرمايان تمامي سرمايه خود را در جهت بهبود اقتصاد كشور به كار مي گيرند بنابراين دستگاه هاي إجرائي مربوطه موظف هستند از اين افراد تا جايي كه امكان دارد حمايت كنند.

چرا كه در شرایط بحران اقتصادی کشور که کارآفرینان هم با نرخ بالای سود تسهیلات بانکی و هم برای تامین قطعات و تجهیزات و فروش محصولات خود با تحریم ها ي متعددي روبه رو بودند حمايت دولت از اين قشر كار بيهوده اي نيست چرا كه منافع جامعه کارگری با منافع کارآفرینان گروه خورده است و هر کارخانه ای که تعطیل شود ، تعدادی کارگر بیکار روانه بازار مي شوند.

**كارفرمايان دروغين روي كار آمدند

با توجه به مقوله ي مهم و قابل اهميت كارآفريني و كارفرمايان مردم و مسولان بايد نگاه خود را به کارآفرینان تغییر دهند تا بشود درک درستی از مشکلات جامعه کارگری و کارآفرینی به وجود بيايد.

اما متاسفانه درحال حاظر با توجه به حمايت نشدن اين افراد عطاي كارآفريني را به لقاي آن بخشنده و واردات اجناس را به كشور در اولويت كاري خود قرار داده اند.

عدم حضور كارفرمايان در حوزه كاري آن ها به اندازه اي چشمگير و ملموس است كه علي ربیعی وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي در اين خصوص بیان مي كند:متاسفانه در حال حاضر كارفرمایان واقعی و دلسوز خانه نشین شده اند و یك عده لمپن سرمایه دار روی كار آمده اند.

سرمايه داراني كه تنها با عنوان كارآفريني و نه به معناي واقعي آن شروع به فعالييت كرده اند چرا كه با اين نام وأم هاي كلان بانكي و سوء استفاده هاي متعدد ديگري انجام مي دهند،سوء استفاده هايي كه حتي به ذهن خيلي از افراد خطور هم نمي كند و با زيركي تمام و به اصطلاح قانون را دور مي زنند.

حال با توجه به اهميت حضور كارفرمايان در كشور و البته رابطه جدي ميان آن ها و كارگران مسولان مربوطه برآن شدند تا با ارايه امتيازاتي به اين افراد آن ها را به كارآفريني و ايجاد شغل براي جوانان ترغيب كنند.

جمشيد تقي زاده معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از معافیت دو ساله کارفرمایان در پنج سال اجرای برنامه ششم با جذب فارغ‌التحصیلان بیکار خبر داد.

وي افزود: این برنامه با هدف ترغیب و تشویق کارفرمایان و کار آفرینان بخش خصوصی و تعاونی برای جذب نیروی کار جوان، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغالزایی طراحی شده و آیین نامه اجرایی آن و شیوه معرفی، زمینه‌های کاری اولویت دار، نحوه تامین هزینه‌ها پس از تصویب در هیات وزیران اعلام خواهد شد.

وی توسعه بیمه‌های فراگیر، بهبود فضای کسب‌وکار، کاهش تصدیگری دولت، حمایت از بازنشستگان، معلولان، اقشار آسیب پذیر و محروم، کارگران و کارفرمایان، توسعه کمی و کیفی بیمه‌های سلامت، جهت دادن به یارانه ها و حرکت به سمت متنوع کردن آنها مثل مسکن اجتماعی و حمایت غذایی و بیمه های اجتماعی و درمان، راه اندازی اشتغال عمومی و رفتن به سمت اتصالات خوشه ای آنها بنا بر مزیت‌ها و کمک به طراحی و اتصال به بازارهای جهانی را از برنامه های پنج ساله ششم دولت در بخش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد و گفت: اجرای احکام و تکالیف برنامه ششم توسعه به عنوان یک سند بالادستی جز اولویت های این وزارتخانه است و با تاکید وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلیه سازمانها، صندو ق های بیمه ای و مجموعه های تابعه برنامه ها و جهت گیری کاری خود در سال آینده را باید به نحوی تنظیم کنند تا در مسیر اجرای برنامه ششم توسعه اهدافی که دولت پیش بینی کرده است تحقق یابد.

در پايان شایان ذکر است، با وجود همه محدودیت ها و تنگناهايي كه در دوران تحريم در كشور وجود داشت اما گام های دولت و فعاليت مردم در اين سال ها به جد حركتي عظيم و قابل ستايش است كه اميدواريم اين فعاليت ها در دوران پسا تحريم متوقف نشود و روز به روز افزايش و با شيوه اي نوين و بهتر صورت گيرد.

نظرات بینندگان