arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴

کلیپ‌های تهدیدآمیز در شرق مازندران

«مردی با نیم‌تنه برهنه و قمه‌ای در دست، جلوی دوربین می‌ایستد و به لنز آن خیره می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«مردی با نیم‌تنه برهنه و قمه‌ای در دست، جلوی دوربین می‌ایستد و به لنز آن خیره می‌شود. او که تعدادی از دندان‌هایش ریخته، مدام با الفاظ رکیک عده‌ای را خطاب قرار می‌دهد و به نزاعی همه‌جانبه دعوت می‌کند. لهجه‌اش نشان می‌دهد مازندرانی است. با خشونت فریاد می‌زند: بارها زندان افتاده‌ام. اگر جرات دارید با من طرف شوید تا نشانتان دهم که هستم. بیایید سر قرار تا حسابتان را کف دستتان بگذارم.»

به گزارش «انتخاب»، این یکی از ده‌ها کلیپ چند ثانیه‌ای است که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی موبایلی منتشر شده است. در میان بازیگران این کلیپ‌ها افرادی نیز دیده می‌شوند که تفنگ شکاری در دست دارند و پایان‌بندی فیلمشان را با شلیک تیر هوایی همراه می‌کنند. برخی نیز لامپ مهتابی به زمین می‌کوبند، خردش می‌کنند و با نشان دادن آن، حریف می‌طلبند. تعدادی از آنها خشونت خود را با خنده عجین کرده‌اند اما آنچه در نگاه نخست به ذهن می‌رسد، قدرت نمایی است. اوج ماجرا نیز جایی است که کودکان و جوانانی ساده نیز بازیگر تعدادی از این کلیپ‌ها می‌شوند. هرچند صدای خنده‌شان هنگام ضبط فیلم‌ها می‌آید اما آنها در حال تقلید از گروهی هستند که بینشان مجرمانی با ٤٤ بار سابقه زندان نیز وجود دارد.

اهالی مازندران معتقدند تعداد کمی از بازیگران این کلیپ‌های چند ثانیه‌ای از مجرمان سابقه‌دار شهرهای شرق این استان هستند که هدفشان چیزی جز ایجاد رعب و وحشت و عرض‌اندام نیست. یکی از اهالی آمل می‌گوید: «ساخت این کلیپ‌ها با موبایل در شهر ما مد شده. خیلی از آنها جوانانی هستند که هیچ نسبتی با خلافکار‌ها ندارند اما بعضی‌ها‌شان از مجرمان حرفه‌ای هستند که پلیس تعدادی از آنها را دستگیر کرده و حتی یکی از آنها را هم چند وقت پیش، به جرم اوباشیگری در شهر چرخانده است. تا آنجا که من می‌دانم بقیه در ساخت این کلیپ‌ها از او تقلید کرده‌اند.»

رضا عنایتی مدیر‌کل انتظامی استانداری مازندران نیز با اشاره به این مجرم از انتشار این کلیپ‌ها در فضای مجازی انتقاد می‌کند و می‌گوید: «جوان‌ها نباید از این افراد تقلید کنند. پلیس با این مسائل برخورد می‌کند. یکی از این افراد از شرورهای آمل است که مدتی است به زندان افتاده و حکم تبعید برایش صادر شده است.» اشاره عنایتی به «س.ش» است که بازیگر یکی از این کلیپ‌هاست و پیش از این نیز به جرم «شرارت» در سطح شهر آمل از سوی نیروی انتظامی چرخانده شده است.

با این همه بیشتر سازندگان این کلیپ‌ها اهل شهرستانی در شرق مازندرانند. یک منبع آگاه در پلیس مازندران که نخواست نامش فاش شود، با بیان این موضوع گفت: «همه این افراد شناسایی شده‌اند. خیلی از آنها مجرم نیستند و از روی جوانی این فیلم‌ها را از خود گرفته‌اند. اما در بین آنها مجرمانی نیز وجود دارند که بیشترشان اهل شهرستان‌های شرق مازندران هستند. آنها اقدام به ساخت این قبیل کلیپ‌ها کرده‌اند که پلیس همه آنها را زیرنظر دارد و پرونده‌شان در اختیار مقام قضایی است.»

یکی از این مجرمان مردی ٢٧ ساله و اهل آمل است که پیش از این ٤٤ بار به زندان افتاده و جرایم آدم‌ربایی، زورگیری، ایجاد رعب و وحشت و سرقت در پرونده دارد. او که به تازگی در عملیات مسلحانه پلیس آمل و با اصابت گلوله دستگیر شده، با انتشار کلیپی از خود، دیگران را به نزاع تهدید کرده بود.

سرهنگ ولی‌الله گنجیان فرمانده انتظامی آمل با بیان این موضوع گفت: «بامداد یکشنبه هفته گذشته عملیات دستگیری این مجرم در آمل کلید خورد و ماموران مجبور شدند به دلیل فرار متهم و بی‌توجهی او به فرمان‌های ایست پلیس، به سمتش شلیک کنند.»

نخستین سابقه مجرم دستگیر شده به سال ٨٣ و به جرم چاقوکشی برمی‌گردد. او در ١١ سال اخیر نیز ٤٤ بار از سوی پلیس دستگیر و روانه زندان شده است. سرهنگ گنجیان با اشاره به شرارت متهم در البرز و کرج از او با عنوان شروری با چهره کشوری یاد کرد و افزود: «آدم‌ربایی، شرارت، چاقوکشی، قدرت‌نمایی با سلاح گرم و شکاری، تیراندازی، زورگیری و یک فقره سرقت در پرونده متهم وجود دارد که او به جرم ارتکاب همه آنها به زندان افتاده و حبس کامل کشیده است.»

در عملیات دستگیری او یک مرد و یک زن دیگر نیز بازداشت شده‌اند که متهم خانه آنها را به عنوان مخفیگاه انتخاب کرده بود. در دو ماه اخیر سه نفر به دلیل شرارت در آمل با شلیک گلوله پلیس دستگیر شده‌اند. سرهنگ گنجیان با بیان این موضوع، ایجاد رعب و وحشت و بر هم زدن آسایش عمومی را نتیجه انتشار کلیپ‌های تهدیدآمیز دانست و گفت: «گرچه خیلی از سازندگان این کلیپ‌ها جوانانی هستند که سابقه ارتکاب جرم ندارند اما این اقدام باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه می‌شود. پلیس با این مسائل برخورد می‌کند و ما هشدار می‌دهیم که جوانان از انتشار این کلیپ‌ها خودداری کنند.»


*اعتماد

نظرات بینندگان