arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۸ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴

فتوای الازهر درباره مدل موی بازیکنان فوتبال

علمای الازهر در مورد تراشیدن بخشی از موی سر و رها کردن بخش دیگر مو که این روزها میان بازیکنان فوتبال و برخی جوانان رایج شده اظهارنظر کردند و آن را بر خلاف موازین شرع دانستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 علمای الازهر در مورد تراشیدن بخشی از موی سر و رها کردن بخش دیگر مو که این روزها میان بازیکنان فوتبال و برخی جوانان رایج شده اظهارنظر کردند و آن را بر خلاف موازین شرع دانستند.

به گزارش «انتخاب»، به نقل از الیوم السابع آورده است: یکی از پدیده‌هایی که این روزها در ورزشگاه‌های فوتبال مصر به چشم می‌خورد، مدل موی برخی بازیکنان است که با تراشیدن ویژه موی خود، اشکال و تصاویر یا حروفی را بر روی سر خود به جای می‌گذارند و جوانان نیز از این مدل‌ها پیروی می‌کنند.

در فقه اسلامی و روایات، از این کار با عنوان «القزع» یاد شده و معنای آن تراشیدن بخشی از سر و رها کردن موی بخش دیگر است که احکام ویژه خود را دارد و اکنون علمای الازهر مصر به اظهارنظر در این رابطه پرداخته‌اند:

دارالافتاء: علما بر کراهت آن اتفاق دارند

دارالافتاء مصر با اشاره به مدل‌های موی غربی که جوانان از آن تقلید می‌کنند، گفت: تراشیدن بخشی از موی سر و رها کردن بخش دیگر از مو، کاری است که پیامبر(ص) از آن نهی کرده و «قزع» نام دارد و علما بر کراهت آن اتفاق‌نظر دارند، زیرا پیامبر (ص) از آن نهی فرموده است.

عضو هیأت علمای الازهر: این مدل مو از ویژگی‌های خوارج است

دکتر محمود مهنی عضو هیأت علمای بزرگ الازهر در این رابطه گفت: پیامبر(ص) فرموده کسی که مو دارد باید به آن رسیدگی کند پیامبر(ص) در مورد قزع نهی فرموده و بهتر این است که انسان تمام موی خود را بگذارد یا همه آن را بتراشد که هر دو کار سنت است و برای مسلمان جایز نیست تمام سر خود را با تیغ بتراشد، زیرا از ویژگی‌های خوارج است و بر این اساس تراشیدن موی سر با تیغ به جز در ایام حج و عمره یا هنگام بیماری جایز نیست، چون انسان باید برای خودش حرمتی قائل باشد و زیبایی خود را حفظ کند.

وی افزود: کسانی که بخشی از موی سر خود را می‌تراشند بیشتر شبیه بز می‌شوند و با مردانگی یک مرد نیز منافات دارد و از کارهای ناپسند است.

رئیس سابق کمیته فتوا: بازیکنان باید اخلاق مردانه داشته باشند

شیخ عبدالحمید الاطرش رئیس شابق کمیته فتوای الازهر نیز گفت: این روزها می‌بینیم برخی جوانان به کارها و مدل‌های ناپسندی روی آورده‌اند که انسان عاقل این کار را انجام نمی‌دهد و به نظر ما این مدل تراشیدن مو که برخی از جوانان بخشی از موی سر خود را می‌تراشند، همان است که پیامبر(ص) از آن نهی کرده و آن را از نشانه‌های یهودیان دانسته‌اند.

رئیس دانشکده اصول دین: جوانان از هر کسی تقلید نکنند

دکتر مختار مرزوق رئیس دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر شاخه اسیوط نیز گفت: این مدل مو که برخی جوانان عرب بخشی از موی سر خود را می‌تراشند یا اینکه موی خود را بلند می‌کنند و از پشت سر مانند زنان می‌بندند، تمام این کارها توسط پیامبر(ص) نهی شده و برخی از آنها شائبه حرمت هم دارد؛ چراکه پیامبر(ص) مردانی را که خود را شبیه به زنان می‌کنند لعنت کرده و این معنای حرمت دارد، زیرا معنای لعنت، بیرون راندن از رحمت خدای عزوجل است.

مرزوق از جوانان خواست به این بازیکنان فوتبال و هنرمندان که اعمال خلاف شرع انجام می‌دهند، اقتدا نکنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان