arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴

تاثیر لغو تحریم ها در جهان اسلام از نگاه یک روزنامه ترکیه ای

حریت: ایران به بازی برگشته/کِی زمان بازگشت ترکیه فرا می‌رسد؟/ اقدامات عربستان خودمخرب است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه ترکیه‌ای «حریت دیلی نیوز» نوشت بازگشت ایران به عرصه بین‌المللی، تأثیر بسزایی در جهان اسلام خواهد داشت.

به گزارش «انتخاب»؛ روزنامه ترکیه‌ای «حریت دیلی نیوز» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بازگشت ایران به عرصه بین‌المللی نه تنها باعث بوجود آمدن تغییرات مهمی در داخل ایران خواهد شد، بلکه نقش بسزایی نیز در تعیین معادلات منطقه‌ و جهان -بخصوص جهان اسلام- خواهد داشت.

در ادامه گزارش به نقل از سفیر سابق ترکیه آمده است: بیداری اسلامی در کشورهای عربی، حمله آمریکا به عراق در سال 2003 و همچنین بحران‌ داخلی سوریه باعث شده است ایران پس از آمریکا و روسیه به عنوان قدرت سوم خاورمیانه تبدیل شود.

نگارنده گزارش سپس می‌نویسد: در چنین شرایطی و در ژانویه گذشته، ایران توافق هسته‌ای را با شش قدرت جهانی منعقد کرد. نتیجه این توافق، لغو تحریم‌های اقتصادی ایران در هفته گذشته بود و این یعنی تهران و واشینگتن یک گام دیگر به هم نزدیک‌تر شدند. این سلسله رویدادها خواب را از چشمان کشورهای عربی حوزه خلیج[‌فارس] ربوده است. عربستان سعودی برای مقابله با قدرت‌گرفتن دوباره ایران در منطقه، نخست «جنگ نفتی» به ‌راه انداخت. ریاض برای ضربه زدن به اقتصاد ایران، با افزایش تولید نفت‌خام، بهای جهانی آن را به پایین‌ترین سطح در 12 سال گذشته رساند. بهای طلای سیاه از اواسط سال 2014، با کاهش 75 درصدی همراه بوده است.  با این وجود، این اقدام عربستان نه تنها نتوانست مانعی بر سر راه اوج‌گیری قدرت ایران، بوجود آورد، بلکه یک اقدام خودمخرب بود. اقتصاد عربستان به‌شدت بر اثر کاهش بهای جهانی نفت‌خام آسیب دیده است. اکنون که تحریم‌های ایران لغو شده است، این کشور قادر خواهد بود ذخایر بیشتری از نفت‌خام خود را وارد بازار جهانی کند. این به‌معنی تضعیف بیش از پیش جایگاه ریاض است. از سوی دیگر، با افزایش مشارکت ایران در جنگ علیه داعش، موقعیت و جایگاه عربستان در جهان دچار تزلزل شده است. به همین دلیل است که عربستان ائتلاف عربی [به‌اصطلاح] ضدتروریست را تشکیل داد.      

نگارنده سپس می‌نویسد: «آنکارا نیز برای مقابله با قدرت گرفتن ایران در منطقه و از ترس تضعیف روابط آنکارا و واشینگتن، بیکار ننشسته و تلاش می‌کند روابط خود را با دیگر کشورهای منطقه بهبود بخشد؛ ریاض به‌تازگی برای ایفای نقش میانجی میان آنکارا و قاهره، اعلام آمادگی کرده است؛ گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد بزودی سفیر جدید امارات در ترکیه پس از 2 سال، معرفی خواهد شد؛ آغاز گفتگوها با [رژیم صهیونیستی] برای عادی‌سازی روابط با [این رژیم] نیز از دیگر اقدامات ترکیه برای مقابله با قدرت روزافزون ایران در منطقه و جهان است.»

نگارنده در پایان با اشاره به پیوستن ترکیه به ائتلاف به‌اصطلاح ضدتروریست عربستان و با مورد تردید قرار دادن مقاصد این ائتلاف، به آنکارا توصیه می‌کند مانند گذشته در مناقشات خاورمیانه بی‌طرف بماند در ائتلاف سعودی، نقش فعالی نداشته باشد.   


نظرات بینندگان