arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۰۴۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴

اولویت ۴ گانه بودجه ۹۵ شهرداری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در تشریح بودجه شهرداری از بدهی حداقل ۷ هزار میلیاردی دولت به شهرداری خبر داد.

به گزارش مهر، ناصر امانی در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شده بود با اشاره به اولویت های ۴ گانه شهرداری در لایحه بودجه گفت: اولویت اصلی هزینه های اجتناب ناپذیر شهری بود.

وی افزود: نگهداشت شهر، بازپرداخت دیون و تعهدات ایجاد شده در سال های قبل به ویژه حوزه حمل و نقل و تحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه ۵ ساله دوم با اولویت احداث خطوط مترو اولویت های دیگر شهرداری در بودجه سال ۹۵ است.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران همچنین در تشریح بودجه شهرداری از بدهی حداقل ۷ هزار میلیاردی دولت به شهرداری خبر داد.

امانی با اشاره به عوامل موثر در نحوه تنظیم بودجه سال ۹۵ گفت: این بودجه بر اساس برش سوم برنامه پنج ساله دوم درک شرایط اقتصادی و پیش‌بینی سناریوهای مختلف حوزه شهری، تجربیات دو سال گذشته برنامه پنج ساله دوم و اقتصاد مقاومتی بسته شد.

وی افزود: کارآمدی شهری، انضباط مالی، حضور حداکثری بخش خصوصی و نهادینه بودن نظام بودجه‌بندی بر اساس عملکرد را در بودجه سال ۹۵ مدنظر قرار دادیم.

معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران با اشاره به ۶ رویکرد و سیاست ابلاغی از سوی شورای شهر برای بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران توضیح داد: توسعه نظام برنامه‌ریزی مدیریت شهری، بهبود نظام‌های یکپارچه هوشمندسازی اطلاعات، اصلاح نظام درآمد شهر با تاکید بر منابع پایدار شهری، مشارکت حداکثری شهروندان در پروژه ها و فعال‌سازی کلیه امکانات و سرمایه در شهرداری رویکرد مصوب شورای شهر در بودجه ۹۵ بود.

امانی با بیان اینکه سیاست‌هایی را هم در تهیه و تنظیم بودجه رعایت کرده‌ایم، افزود: اهتمام به بودجه‌ریزی عملیاتی، تعادل بین منابع و مصارف، کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار، اولویت‌بندی طرح‌های تملک پروژه‌های عمرانی، تحقق اهداف برنامه پنج ساله، تمرکز‌زدایی و حمایت از بخش خصوصی، کاهش فاصله شمال و جنوب، استقرار نظام فنی- اجرایی (که کار جدیدی در بودجه سال ۹۵ بود) و رعایت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سیاست‌ها در تهیه بودجه سال آینده بود.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری هم تاکیداتی داشت که باید رعایت می شد، اضافه کرد: بر اساس تاکیدات شهرداری باید موارد چهارگانه‌ای در بودجه رعایت می‌شد.

معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران تصریح کرد: هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شهر در اولویت اول شهرداری بود. همچنین نگه‌داشت شهر، بازپرداخت دیون و تعهدات ایجاد شده و تحقق اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنجم اولویت‌های چهارگانه شهرداری تهران را تشکیل می‌داد.

امانی در ادامه، گزارش عملکرد ۲۰ ماه برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران را ارائه داد و گفت: مهمترین عملکردهای شهرداری در برنامه پنج ساله دوم شامل این موارد بوده است.

افزایش طول خطوط شهری با احتساب خط ۳ و توسعه خط ۴ به ۱۷۳ کیلومتر

وی با اشاره به ورود و بهره‌برداری از ۱۲۲ واگن شهری اشاره کرد و افزود: این تعداد واگن از مجموع ۱۹۲ واگن تکلیفی در سال ۹۳ و ۹۴ صورت گرفته است، ضمن اینکه سهم شهرداری در تامین واگن ها ۵۰ درصد و سهم دولت ۵۰ درصد بوده که متاسفانه دولت در این زمینه کمکی انجام نداده است.

معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران با اشاره به افتتاح ۸ ایستگاه مترو اظهار کرد: بازنگری فرآیند صدور مجوز طرح ترافیک و تعداد مجوزهای طرح ترافیک از عملکردهای دیگر ما بوده است.

امانی با اشاره به نوسازی ۳ هزار و ۶۸۶ دستگاه تاکسی به منظور کاهش طول عمر ناوگان تاکسیرانی از خرید ۲۲۲ دستگاه اتوبوس دوکابین خبر داد و افزود: ۴ دستگاه اتوبوس سه کابین هیبریدی و ۲۲ دستگاه اتوبوس تک کابین شهاب خودرو و بازسازی ۳۵ دستگاه اتوبوس برقی از دیگر اقدامات شهرداری در ۲۰ ماه گذشته بوده است.

وی ادامه داد: سهم دولت در این بخش ۸۲.۵ درصد بود، اما دولت اصلا ورودی به این حوزه نداشته است.

معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران اضافه کرد: توسعه سیستم نظارت تصویری در تقاطع‌ها و بزرگراه‌ها با ایجاد ۱۸۲ دوربین ثبت تخلف چراغ قرمز، نصب ۳۳۲ دوربین ثبت تخلف سرعت و نصب ۴۶ دستگاه دوربین ثبت تخلف ورود به مسیرهای ویژه از اقدامات ما بوده است.

امانی در ادامه به بخش فضای سبز اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز افزایش سرانه فضای سبز به ۱۵.۷ متر مربع، افزایش مساحت جنگل کاری و کمربند سبز به ۳۷ هزار و ۶۳۲ هکتار با ایجاد یک‌هزار و ۲۲۲ هکتار جنگل‌کاری و کمربند سبز، افزایش مساحد رود‌دره‌های ساماندهی شده به مساحت ۲۰۲ هکتار را در ۲۰ ماه گذشته داشتیم.

وی با اشاره به منابع بودجه سال ۹۵ شهرداری به اعتبار ۱۸۷۱۶ میلیارد ریال توضیح داد: در حوزه شهرسازی با رونقی که انشاءالله در ساخت و ساز خواهیم داشت ۹۴۷۴۷ میلیارد ریال از محل صدور عوارض پروانه خواهیم داشت که در این زمینه پیش بینی رشد ۶ درصدی را نسبت به سال قبل داریم.

معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران گفت: در بخش فروش املاک ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار داریم که ۸ درصد سهم کل بودجه را شامل می شود.

امانی تصریح کرد: در بخش مشارکت ها ۱۳ هزار میلیارد شامل ۷ درصد از کل بودجه را خواهیم داشت.

وی گفت: در بخش ارزش افزوده اعتبار ما ۳۸ هزار میلیارد ریال شامل ۲۱ درصد از سهم کل بودجه شهرداری سال ۹۵ است.

معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران با اشاره به دیگر منابع درآمدی از وام، وصول مطالبات و ماده ۱۰۰ نام برد و گفت: در هر سه بخش به ترتیب ۷ هزار، ۶ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار در بودجه خواهیم داشت.

وی سهم سایر درآمدهای پایدار و مجتمع ایستگاهی را ۶ هزار و ۵ هزار میلیارد ریال خواند.

امانی ادامه داد: درآمدهای پایدار ما در بودجه ۹۵ با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۴، از ۴ هزار میلیارد به ۴ هزار ۴۰۰ میلیارد پیش‌بینی افزایش یافته است.

معاون برنامه ریزی شهری و امور شوراهای شهر شهرداری تهران با اشاره به مصارف بودجه در سال ۹۵ گفت: بودجه در سال ۹۵ از حیث مصارف با ۸.۶ درصد رشد نسبت به اعتبار مصوب سال ۹۴ بالغ بر ۱۸۷۱۶۳ میلیارد ریال بوده است.

امانی تاکید کرد: از این اعتبارات ۵۷۶۴۵ میلیارد ریال اعتبارات هزینه ای است که معادل ۳.۷ درصد از کل بودجه است و نسبت به سال قبل ۲.۹ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای گفت: اعتبار در این بخش ۹۱۴۹۰ میلیارد ریال و با رشد ۱.۳ درصدی نسبت به سال ۹۴ بودجه است.

امانی گفت: در بخش اعتبارات تملک دارایی های مالی نیز مبلغ ۳۸۰۲۶ میلیارد ریال با رشد ۱۰.۹ درصدی را داشته ایم.

معاون برنامه ریزی شهری و امور شوراهای شهر شهرداری تهران در ادامه با اشاره به تقسیم بودجه بر مبنای تفکیک ماموریت های شش گانه شهرداری گفت: در حوزه ماموریت اجتماعی و فرهنگی اعتبارات این بخش ۵.۷ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و سرجمع اعتبارات ۱۶۴۵۰ میلیارد ریال بوده است.

در بخش ترافیک اعتبارات مصوب ۵۹۰۵۹میلیارد ریال بوده که ۱۰۸۳۰میلیارد ریال آن هزینه ای و مابقی عمرانی است. در این بخش کاهشی نسبت به سال گذشته نداشته ایم.

وی با اشاره به اولویت های این حوزه گفت: ۱۷۰میلیارد تومان برای خرید قطعات یدکی واگنهای مترو، ۱۰۸۹ میلیارد تومان بابت اعتبارات هزینه ای و اجتناب ناپذیر از جمله کمک به شرکت های بهره برداری مترو و اتوبوسرانی بابت جبران مابه التفاوت قیمت بلیت، ۵۹۰ میلیارد تومان بابت بازپرداخت وام مترو فاینانس  و...، ۲ هزار میلیارد ریال بابت اتمام بهره برداری خطوط ۶ و۷ و ... اختصاص یافته است.

امانی با اشاره به حوزه خدمات شهری و محیط زیست گفت: در این بخش ۳هزار و ۴۶ میلیارد تومان با رشد ۱۳.۷ درصد نسبت به اعتبارات سال ۹۴ پیش بینی شده است.

معاون برنامه ریزی شهری و امور شوراهای شهر شهرداری تهران با اشاره به ماموریت ایمنی و مدیریت بحران نیز گفت: اعتبارات این بخش با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۴، ۶۴۲میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: این اعتبارات در سطح مواردی از جمله مدیریت و راهبردی سازمان آتش نشانی، خدمات ایمنی، افزایش ایمنی اماکن در برابر سوانح طبیعی و توسعه نظامات مواجهه باحوادث غیر مترقبه خواهد شد.

امانی با اشاره به ۵۵۴ میلیارد تومان در بخش شهرسازی و معماری گفت: این اعتبارات نسبت به سال گذشته ۱۷.۷ درصد رشد داشته است.

معاون برنامه ریزی شهری و امور شوراهای شهر شهرداری تهران با اشاره به ماموریت ششم شهرداری مبنی بر هوشمندسازی، توسعه منابع انسانی و توسعه مدیریت گفت: اعتبار این بخش نیز ۶۹۲۱ میلیارد تومان بوده است.

امانی در خاتمه در پاسخ به سئوالی درباره میزان مطالبات شهرداری از دولت گفت: در این زمینه ارقام متفاوتی ارائه شده لذا مقرر شده حسابرسی واحدی برای اعلام دقیق این مطالبات صورت گیرد اما حداقل دولت ۷ هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است.

نظرات بینندگان