arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴

درمان ام اس با شیمی‌درمانی و سلول‌های بنیادی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : پزشکان به تازگی دریافتند که نوع تهاجمی شیمی درمانی می‌تواند غیر از نابودی تومورهای سرطانی، کارایی دیگری هم داشته باشد.

به گزارش ایسنا،‌ شیمی درمانی اغلب با درمان سرطان همراه است و یکی از تنها روش‌های مقابله با این بیماری است که موثر واقع شده هرچند بررسی‌های جدید حاکی از آن است که نوع تهاجمی این شیوه ممکن است به جز نابودی تومورهای سرطانی در موارد دیگر هم مفید باشد.

بیماری ام اس از جمله عارضه‌های ناتوان کننده‌ای است که آسیب دیدگی عصبی، در ارتباط بین مغز و بدن اختلال ایجاد می‌کند. علائم این بیماری می‌تواند شامل درد،‌ خستگی، عدم تعادل و هماهنگی اعضای بدن و تاری دید شود.

در این بررسی گروه کوچکی از مبتلایان به این بیماری تحت شیمی درمانی قرار گرفتند که نتیجه به دست آمده آن قابل توجه بوده است. در این شیوه درمانی سیستم ایمنی بیمار مبتلا به ام اس تخریب می‌شود که مجدد با سلول‌های بنیادی از پیش گرفته شده از خون بیمار، بازسازی می‌شود.

در این مطالعه روی حدود 20 بیمار این شیوه درمانی که «پیوند سلول بنیادی اتولوگ» نامیده می‌شود، آزمایش شد.

یکی از این بیماران گفت:‌ در سال 2013 به این بیماری مبتلا شدم که به تدریج علائم آن شدت گرفت به گونه‌ای که قادر به نگه داشتن قاشق در دستم هم نبودم. هرچند پس از دریافت این پیوند توانستم انگشت خود را تکان دهم و چهار ماه بعد توانستم با کمک گرفتن از دیگران روی پاهایم بایستم.

به گزارش مدیکال دیلی، پزشکان انگلیسی تاکید دارند که پیوند سلول بنیادی اتولوگ شیوه درمانی تهاجمی با خطرات قابل توجهی است که باید در یک مرکز معتبر انجام شود.
نظرات بینندگان