arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۱۶۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴

کره جنوبی نگران چینی شدن بازار ایران

نهاد دولتی توسعه تجارت و سرمایه گذاری کره جنوبی روز یکشنبه در گزارشی زنگ خطر را برای حضور این کشور در بازار ایران به صدا درآورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نهاد دولتی توسعه تجارت و سرمایه گذاری کره جنوبی روز یکشنبه در گزارشی زنگ خطر را برای حضور این کشور در بازار ایران به صدا درآورد.

به گزارش «انتخاب»، «یونهاپ»، خبرگزاری رسمی کره جنوبی به نقل از آژانس دولتی توسعه تجارت و سرمایه گذاری کره جنوبی نوشت: کاهش حضور محصولات کره جنوبی در بازار ایران همزمان با حضور محصولات چینی، سئول را نگران کرده است.

اظهارنظر نهاد دولتی توسعه تجارت و سرمایه گذاری کره جنوبی به استناد یافته هایی مطرح شد که نشان می دهد محصولات کره جنوبی در بازار ایران به رغم افزایش حجم صادرات در چند سال گذشته روند نزولی داشته و میزان فروش محصولات چینی با سرعت بیشتری رو به افزایش است.

براساس یافته های آژانس دولتی توسعه تجارت و سرمایه گذاری کره جنوبی، صادارت کره جنوبی به ایران در سال 2014 میلادی با 8.3 درصد رشد به 4.14 میلیارد دلار رسید. در مقابل واردات این کشور از ایران در سال 2014 میلادی، 7.9 درصد کاهش یافت.

چین نیز به عنوان بازیگر مهم، با در اختیار گرفتن 23.4 درصد از سهم بازار ایران و 22.1 درصد سهم بازار امارات متحده عربی وارد میدان رقابت شده است.

یک مقام رسمی آژانس توسعه تجارت و سرمایه گذاری کره جنوبی گفت: سهم کره جنوبی برای سومین سال متوالی در بازار ایران کاهش یافت، اما با این حال هنوز در زمینه های صادرات خودرو، پتروشیمی، فناوری اطلاعات، ارتباطات، ماشین آلات و فولاد این شانس برای کره جنوبی وجود دارد که سهم خود را در بازار ایران افزایش دهد.

کارشناسان دلیل اصلی افزایش تجارت بین ایران و چین را حمایت های دولتی ایران می دانند.
لغو تحریم های ایران از سوی سازمان ملل و اتحادیه اروپا و آمریکا، زمینه را برای حضور شرکت های بزرگ در ایران فراهم کرده است.

ایران چهارمین دارنده ذخایر نفت خام در جهان و بیشترین دارنده ذخایر گازی است و با 80 میلیون نفر جمعیت، به طور سنتی بازار مصرف محصولات کره جنوبی از قبیل خودرو، وسایل الکتریکی، لوازم مصرفی و آرایشی است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان