arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۱۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴

کمک اجباری به مدرسه مجازات دارد؛ حتی یک ریال!

والدین برخی از دانش آموزان تصور می کنند، باید به 'کمک اجباری' به مدرسه تن دهند و برخی هم معتقدند دریافت پول در هیچ مدرسه ای قانونی نیست اما رئیس بازرسی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه این 2 تصور را رد می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
والدین برخی از دانش آموزان تصور می کنند، باید به 'کمک اجباری' به مدرسه تن دهند و برخی هم معتقدند دریافت پول در هیچ مدرسه ای قانونی نیست اما رئیس بازرسی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه این 2 تصور را رد می کند.

به گزارش «انتخاب»، جواد یاری  می گوید که 'مدارس خاص' می توانند براساس قانون و بخشنامه وزارت آموزش و پرورش از دانش آموزان پول بگیرند.

به گفته وی، این مدارس شامل 'تیزهوشان، نمونه دولتی، شاهد، غیرانتفاعی و هیات امنایی' است که طبق قانون مجاز به دریافت میزان معینی وجه از دانش آموزان هستند.

البته دریافت این پول و میزان آن شرایط مختلفی دارد و آنچنان که یاری می گوید، وجوه دریافتی باید برای خدماتی علاوه بر ساعات موظف باشد که شامل کلاس ها و خدمات فوق برنامه است.

شاید کسی که فرزندش را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام می کند، دست کم از اجباری بودن پرداخت وجه آگاه است اما این تنها یک روی سکه است.

هرچند بخش زیادی از مدارس کشور و استان دولتی هستند با این حال در همین مدارس هم گاه و بی گاه به بهانه های مختلف از دانش آموزان درخواست پول می شود، با عنوان 'کمک به مدرسه'.

نکته قابل توجه این است که در برخی مدرسه ها این کمک 'اجباری' است و مسئولان مدرسه به دانش آموزان تاکید می کنند که نباید دست خالی به مدرسه برگردند.

یک مادر هرسینی که فرزندی 9 ساله دارد، به ایرنا می گوید: چند روز پیش معلم دخترم به او و همکلاسی هایش گفته بود که هر یک از شما باید 200هزار ریال به مدرسه کمک کنید و اگر فردا این مبلغ را همراه خود نیاورید، مدرسه نیایید؛ البته پس از مراجعه و پیگیری برخی والدین اجباری بودن این کمک لغو شد.

یک زن میانسال کرمانشاهی هم که خود سرپرست خانواده است، می گوید: به تازگی مسئولان مدرسه دخترم گفته بودند باید 500 هزار ریال برای کمک به مدرسه بیاوری اما چون من وضع مالی بد و سه فرزند دانش آموز دارم، پولی برای کمک نداشتم تا اینکه چند نفر از والدین دانش آموزان اعتراض کردند و مسئولان مدرسه گفتند، دیگر این کمک اجباری نیست.
 
کمک اجباری مجازات دارد؛ حتی یک ریال

رئیس بازرسی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این باره تاکید می کند: در مدارس عادی دولتی اگر در ساعات غیرموظف فعالیت و خدماتی ارائه نشود، دریافت هرگونه وجه از دانش آموزان ممنوع است.

به گفته یاری 'هرگونه کمک از طرف والدین دانش آموزان هم باید کاملا داوطلبانه و مطابق قانون باشد و هیچ گونه اجباری برای دریافت وجه در مدارس عادی دولتی وجود ندارد.'

وی اضافه می کند: هیچ مدیر یا مسئولی در مدارس دولتی حق دریافت یک ریال پول اجباری از دانش آموزان را ندارد؛ در غیر این صورت مجازات و متناسب با قانون با آنان برخورد قاطع می شود کما اینکه نمونه های این برخورد را داشته ایم.

یاری درباره جزئیات مجازات مسئولان متخلف مدارس می گوید: این برخوردها با توجه به نوع تخلف ممکن است از انتقال مسئول متخلف از مدرسه تا انفصال از خدمت را در پی داشته باشد.

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش هم 25 مهر ماه امسال در همایش سراسری روز جهانی اولیا، مربیان و خانواده گفت که 'هیچ مدیر مدرسه ای حق دریافت اجباری کمک یا هر وجه دیگری از اولیای دانش آموزان را ندارد.'

او از مدیران مدارس خواست که 'اگر به علت مشکلات مالی در اجرای برنامه هایشان هم دچار مشکل شوند، مراتب را سریعا به مسئولان اطلاع دهند و خواهشمندم که به هیچ عنوان هیچ اولیایی را برای دریافت هزینه در تنگنا قرار ندهد.'

طبق این اظهارات طبیعی است که والدین دانش آموزان می توانند در صورت مشاهده دریافت هرگونه وجه اجباری از طرف مدرسه، موضوع را به بخش بازرسی ادارات آموزش پرورش اطلاع دهند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان