arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۸ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴

قرار بازداشت بقایی ۳ بار تمدید شد/ تحقیقات ادامه دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای پرونده بقایی، هنوز قرار مجرمیت و به تبع آن کیفرخواست صادر نشده است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد پرونده حمید بقایی، تصریح کرد: چند نکته را ابتدا می‌گویم؛ اول اینکه اگر اتهام برای دادسرا ثابت نشود‌‌، قرار منع تعقیب صادر می‌شود.

 اگر پرونده شاکی خصوصی داشته باشد و آن شاکی هم رضایت دهد، قرار موقوفی تعقیب صادر می‌شود. اما اگر اتهامی متوجه فرد بود که بر اساس اظهارات وی، اسناد و مدارک یا علم قاضی محرز شد، بازپرس قرار مجرمیت صادر می‌کند که این قرار باید به نظر دادستان برسد که اگر دادستان تائید کند، کیفرخواست صادر می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای  پرونده بقایی، هنوز قرار مجرمیت و به تبع آن کیفرخواست صادر نشده است.

اژه‌ای با توضیح این مطلب که قرار بازداشت ۲ ماه است، خاطرنشان کرد: اگر تا قبل از ۲ ماه بازپرس تشخیص دهد که دلایل قرار بازداشت موقت رفع شده، می‌تواند قرار را تبدیل کند. در صورتی که ۲ ماه گذشت و بازپرس تشخیص داد باید بازداشت موقت ادامه یابد، آن را تمدید می‌کند. در هر دو مورد قرار را به متهم ابلاغ می‌کنند که اگر با اعتراض متهم مواجه شود، پرونده به دادگاه ارسال می‌شود. اگر دادگاه نظر بازپرس را نپذیرفت، بازپرس ناچار می‌شود نظر قاضی را قبول و قرار را تبدیل کند.

او با اعلام این خبر که در مورد پرونده بقایی ۳ بار بازداشت موقت تمدید شد که در این مدت تحقیقات صورت گرفت که بخشی از آن در اختیار سیستم اطلاعاتی و بخشی در اختیار سیستم قضایی بود، خاطرنشان ساخت: بازپرس به تناسب اتهام‌ها، قرار را صادر می‌کند که این قرار باید متناسب با میزان اتهام‌ها، شخصیت فرد و احتمال فرار یا از دسترس خارج شدن او باشد. اما در مورد پرونده آقای بقایی دادستان گفتند ابتدا قرار وثیقه صادر می‌شود، پس از آن قرار تبدیل به کفالت و وجه‌الوکاله می‌شود.

قائم مقام قوه قضاییه همچنین گفت: تحقیقات مقدماتی به اتمام رسیده اما قرار مجرمیت صادر نشده و هنوز باید تحقیقات ادامه یابد.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان