arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴

تجارت نفتی ایران-مصر از سرگرفته شد

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: در صورت لغو تحریم ها قطعا روابط نفتی ایران و مصر بهبود می‌یابد و نفت خام بیشتری از مسیر خط لوله سومید و یا سوئز به کشورهای اروپایی صادر خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 با لغو رسمی تحریم‌ها، محموله محصولات پتروشیمی ایران از پایانه عسلویه روانه مصر شد.

به گزارش «انتخاب»، همزمان با لغو رسمی تحریم‌های نفتی، تجارت نفتی جمهوری اسلامی ایران و مصر با صدور یک محموله پتروشیمی از سر گرفته شد.

گمرک سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با انتشار گزارش کوتاهی از صادرات محصولات پتروشیمی ایران به مصر در سال جاری خبر داده اما در این گزارش جزئیاتی از نوع محموله و حجم آن اعلام نشده است.

براساس این گزارش در طول ۱۰ ماهه نخست سال جاری بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن میعانات گازی و بالغ بر ۲۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تن محصولات نفتی و پتروشیمی شامل هوی اند، پلی اتیلن سبک و سنگین، دی اتیلن گلایکول، مونو و تری اتیلن گلایکول، اوره، بوتان، پروپان، میعانات گازی، پارازایلین، متانول به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد و ۵۳۳ میلیون و دلار از عسلویه به خارج از کشور صادر شده است.

در کنار مصر، کشورهایی همچون چین، ژاپن، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، عراق، ‌تایوان، ‌تایلند، ‌مالزی، ‌ویتنام، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، روسیه، موزابیک، مصر، سوریه، ترکمنستان، تاجیکستان، اکراین، قطر، تانزانیا، فیلیپین، غنا، کنیا، جمهوری آذربایجان، گرجستان، کره جنوبی و مکزیک از مهمترین شمتریان میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمیایی ایران بوده اند.

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره به آمادگی به ایران برای فروش نفت و فرآورده نفتی به مصر، گفته است: امیدوارم توسعه تجارت نفت منجر به بهبود روابط سیاسی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و مصر شود.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: ایران هیچ گونه محدودیتی برای فروش نفت خام و یا فرآورده های نفتی به مصر ندارد و در صورت ارائه درخواست رسمی این پیشنهاد قابل بررسی خواهد بود.

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: در صورت لغو تحریم ها قطعا روابط نفتی ایران و مصر بهبود می‌یابد و نفت خام بیشتری از مسیر خط لوله سومید و یا سوئز به کشورهای اروپایی صادر خواهد شد.

«طارق المولی» وزیر نفت مصر هم اخیرا در گفتگو با رویترز با بیان اینکه پیش بینی می‌شود حجم نفت انتقالی از طریق خط لوله سومد به محض بازگشت ایران به بازار نفت افزایش یابد، گفت: قاهره از این اتفاق استقبال می‌کند.

در همین حال، «شریف سوسا» قائم مقام وزیر نفت مصر هم اخیرا با حضور در تهران در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور یافت و در این نشست با تشکر از میزبانی ایران، پیام تشکر رئیس جمهوری مصر به رئیس جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد.

این در حالی است که در ادامه تحولات جدید در روابط نفتی ایران و مصر، اخیرا نماینده و حافظ منافع مصر در ایران به دعوت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت نفت ایران از آخرین وضعیت طرح توسعه فازهای میدان پارس جنوبی در عسلویه بازدید کرده است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان