arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۲۳۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴

هشدار سفارت آمریکا به اتباع خود در سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه

سفارت آمریکا در قاهره در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه مصر به اتباع خود درباره حضور در میادین عمومی قاهره به خصوص میدان التحریر هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفارت آمریکا در قاهره در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه مصر به اتباع خود درباره حضور در میادین عمومی قاهره به خصوص میدان التحریر هشدار داد.

 به گزارش«انتخاب» به نقل از رسانه های خبری مصر، سفارت آمریکا در بیانیه خود که در سایت آن در اینترنت منتشر شد، از اتباع خود در قاهره خواست تا احتیاط لازم را داشته و از حضور در میادین عمومی اجتناب کرده و در صورتی که در معرض خطر قرار دارند سریعا به سفارت اطلاع دهند.

در این بیانیه اشاره شده است که تعدادی از جنبش ها و فعالان سیاسی برای برگزاری تظاهرات در سالروز انقلاب 25 ژانویه فراخوان داده اند و نیروهای امنیتی نیز به طور گسترده در خیابان ها و میادین استقرار یافتند بر این اساس عدم حضور در این مکان ها ضروری است.

سفارت آمریکا در قاهره همچنین به اتباع خود درباره سفر به خارج از قاهره از جمله شهر العریش و رفح در مرز نوار غزه هشدار داد و با اشاره به فعالیت شاخه داعش «ولایت سینا» در این منطقه، تاکید کرد که این گروه اعلام کرده است قصد دارد اتباع آمریکایی را هدف قرار دهد.

فردا دوشنبه پنجمین سالروز انقلاب 25 ژانویه سال 2011 است که به سرنگونی رژیم حسنی مبارک دیکتاتور مصر منجر شد.
در همین راستا عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر که از سرایت ناآرامی های تونس به این کشور احساس نگرانی می کند، روز گذشته طی اظهاراتی از مردم تونس خواست تا اوضاع دشوار اقتصادی در سراسر جهان را درک کرده و از تباه کردن کشورشان اجتناب کنند.

وی اظهار داشت: من در امور داخلی برادرانمان در تونس دخالت نمی کنم اما به ملت تونس می گویم که شرایط اقتصادی در سراسر جهان واقعا دشوار است؛ کشورتان را حفظ کنید.

السیسی افزود: من این سخنان را می گویم باشد که خداوند سبحان به من اجر و پاداش اعطا کند و من به خیر، صلح، امنیت، آبادانی، توسعه و ثبات توصیه می کنم نه به ارعاب، تخریب، نابودی، قتل و شر و هیچگاه برای این امور تلاش نکرده ام و به هر کسی که صدای مرا در هر کشوری می شنود می گویم که کشورتان را حفظ کنید و آن را تباه نکنید.

گروههای مخالف از جمله اخوان المسلمین و خانواده های زندانیان و فعالان مصری خواستار برگزاری تظاهرات در روز 25 ژانویه سالروز سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع این کشور شده اند.دعوت به برگزاری تظاهرات در سالروز انقلاب 25 ژانویه در حالی است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر اخیرا به منتقدانش درباره برگزاری تظاهرات در سالروز پیروزی انقلاب 25 ژانویه 2011 میلادی هشدار داد.

وی طی سخنانی خطاب به مردم مصر گفت من به اراده و انتخاب شما آمده ام و به هیچ وجه حکومت را به زور از شما نگرفتم.
دولت مصر در نوامبر سال 2013 میلادی برای جلوگیری از تکرار اعتراضاتی که به سرنگونی مبارک و برکناری محمد مرسی شد، قانون برگزاری تظاهرات در این کشور را به تصویب رساند. بر اساس این قانون هرگونه تظاهرات بدون اخذ مجوز از سوی وزارت کشور ممنوع است.

بعد از تصویب این قانون مقامات مصری صدها تظاهرات کننده را دستگیر کردند.
از زمان عزل مرسی از قدرت، نیروهای پلیس و ارتش این کشور دست‌کم 1400 تظاهرات کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از 15 هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کرده‌اند.

تا کنون صدها تن از هواداران مرسی در پرونده‌های گروهی به اعدام محکوم شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بی‌سابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است.
سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان