arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

چرا شاهزادگان، از آینده آل سعود نگران هستند؟

سیاستهای شاه عربستان طی یک سال گذشته شاهزادگان سعودی را در خصوص آینده خود و خطر فروپاشی این رژیم نگران کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیاستهای شاه عربستان طی یک سال گذشته شاهزادگان سعودی را در خصوص آینده خود و خطر فروپاشی این رژیم نگران کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ فؤاد ابراهیم در مطلبی در روزنامه لبنانی "السفیر" نوشت: فرمانهای ملک سلمان برای برکناری و یا تعیین شخصیتها چند ساعت پس از اعلام مرگ ملک عبدالله، بیانگر مسائلی بسیار مهم است، که فقط حاکی از بحران داخلی و درگیری شدید بین جناح های خاندان حاکم نیست، بلکه از احتمال درگیری برسر قدرت بین پادشاه جدید و بقیه جناح ها حکایت دارد.

درست است که معادله قدرت اکنون بر سه محور بزرگ استوار است - عبدالله و سلمان و نایف – ولی افزایش تعداد افرادی که داخل خاندان به حاشیه رانده شده‌اند، احتمال افزایش اختلافات و نزاع را بیشتر می‌کند.

پادشاه جدید هم مانند پیشینیان خود، افرادی را تعیین و رقبای خود را برکنار کرد. برخی معتقدند ملک سلمان روحیه ای انتقام جویانه دارد، و تصمیم گیری‌های او از اختلافات پنهان و طولانیش با جناح قبلی پرده بر می‌دارد.

همانطور که عبدالله تنها بازیکن در صحنه قدرت بود، ملک سلمان نیز همین روش را در پیش گرفته است، خودش هدایت، برکنار و تعیین می کند، و هیچ قدرت دیگری نیست که بتواند مانع شود و یا به هر صورتی به او اعتراض کند.

شکی نیست که ملک سلمان سیاست تصفیه حساب با جناح ملک عبدالله را در پیش گرفته و برای رسیدن فرزندانش به حاکمیت زمینه سازی می کند، این کار با تعیین فرزندش محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع آغاز شد که یکی از پستهای مهم است که در نهایت به تخت پادشاهی منتهی می شود.
نظرات بینندگان