arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

تشدید وابستگی اقتصاد جهان به فناوری

در نشست مجمع جهانی اقتصاد داووس 2016 علاوه بر سیاستمداران، اقتصاددانان و مقام‌های عالیرتبه کشورها،مدیران کمپانی‌های بزرگ فناوری نیز حضور داشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در نشست مجمع جهانی اقتصاد داووس 2016 علاوه بر سیاستمداران، اقتصاددانان و مقام‌های عالیرتبه کشورها،مدیران کمپانی‌های بزرگ فناوری نیز حضور داشتند.

به گزارش «انتخاب»، بحث‌ها و گفت‌و‌گوهای فناورانه چهل و ششمین نشست جهانی داووس سوئیس با شرکت مدیران کمپانی‌های بزرگ فناوری همچون «جک ما» مدیرعامل کمپانی علی بابا،«جوک رابینز» مدیرعامل شرکت سیسکو،«مری بارا» مدیرعامل شرکت جنرال موتورز، «شریل سندبرگ»عضو هیأت مدیره فیس‌بوک و «ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت و با شعار«تسلط بر انقلاب صنعتی چهارم» انجام شد.


یکی از موارد مورد بحث میان علاقه مندان فناوری،انقلاب صنعتی پیش رو و اهمیت و ارزش دیتا و اطلاعات بود. چرا نمی‌توان نسبت به چهارمین انقلاب صنعتی بی‌تفاوت بود و چگونه دیتا باید برای فعالان عرصه تجارت ضروری باشد؟ این، موضوعی است که در اجلاس داووس مورد توجه Paul Appleby از مدیران کمپانی نرم افزاری BMC قرار گرفت و درباره آن گفت: هرچند تعاریف متعددی برای چهارمین انقلاب صنعتی وجود دارد ولی همگی اعتقاد داریم که این انقلاب از سرعت بالایی برخوردار خواهد بود.

وی، دیتا (اطلاعات) را نفت جدید می‌داند و می‌افزاید: فعالان عرصه تجارت از اهمیت و ارزش آن مطلع هستند و می‌دانند بدون داشتن اطلاعات نمی‌توانند موفق شوند. دیتا درواقع سوخت اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شود و فعالان عرصه اقتصاد و تجارت می‌توانند با کمک اطلاعات موجود و تجزیه و تحلیل آن،بیشترین سوددهی را داشته باشند که خود نشانه وابستگی اقتصاد جهان به تکنولوژی است. به عنوان مثال دیتاهای تلفن‌های هوشمند می‌تواند ترسیم کننده شخصیت کاربران باشد و با توجه به آن، می‌توان کالاها و مکان‌های گردشگری مورد علاقه آنها و... را مشخص کرد که به این ترتیب با توجه به تقاضای بازار می‌توان کالاها را عرضه کرد و اقتصاد مناسبی برای کشور رقم زد به بیان دیگر ظهور فناوری‌های نوین با دستیابی به اطلاعات و شبکه‌های موبایل، راهکارهای تازه‌ای برای راضی کردن مشتریان دارد.

به گفته وی، این اطلاعات که می‌تواند سوختی مناسب برای تجارت الکترونیک و عملکرد سازمان‌های بازاریابی به منظور فروش کالاها و سرویس‌ها باشد مانند نفت کالایی بسیار ارزشمند است که باید کاملاً از آن حفاظت شود در غیر این صورت به اعتبار مجموعه‌های تجاری لطمه وارد می‌شود. برخی اطلاعات نیز مربوط به حریم شخصی می‌شود که اهمیت حفاظت از آن بسیار بیشتر می‌شود. با توجه به اهمیت موضوع می‌توان دریافت چرا به عنوان مثال مجموعه‌های تجاری بریتانیا سالانه در اثر سرقت اطلاعات، با خسارت 34میلیارد یورویی مواجه می‌شوند بنابراین حوزه تجارت باید به دنبال ایجاد زیرساخت هایی به منظور حفاظت از این اطلاعات باشد چرا که دیتا، قلب انقلاب چهارم صنعتی است.


«ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت نیز معتقد است انقلاب صنعتی چهارم درواقع تلاقی فناوری‌های نوین است که مرزهای بین بخش‌ها و حوزه‌های بیولوژیکی، دیجیتال و فیزیکی را از بین می‌برد و این انقلاب نیز همچون 3 نمونه قبلی، این پتانسیل را دارد که سطح درآمد جهانی را بالا ببرد و کیفیت زندگی بشر را بهبود بخشد. وی در این نشست گفت: همگرایی فناوری‌های دیجیتال با هریک از صنایع، یکی از بحث‌های اساسی در داووس بوده است.

در نتیجه تحولات این انقلاب، کالاها و سرویس‌ها با بهایی کمتر در اختیار مردم قرار می‌گیرد چرا که با خود موج رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت و چرخه ابتکار و خلاقیت سرعت بیشتری می‌گیرد.هرچند گروهی از بیکارشدن انسان‌ها در عصر روبات‌ها نگران هستند ولی ما انتظار داریم در نتیجه این انقلاب شاهد اقتصادی برتر باشیم حال سؤال اینجاست که حاصل این انقلاب صنعتی چطور به صورت مساوی بین کشورها یا بین مردم و اقشار مختلف جامعه و همچنین بخش‌های مختلف اقتصاد توزیع می‌شود؟ حالا دیگر روبات‌ها از کمپانی‌ها راهی خانه ها، مغازه‌ها و رستوران‌ها و حتی مناطق جنگی شده‌اند و شبکه‌های هوش مصنوعی باعث شده‌اند تا گاه دیگر نتوان بین بشر و ماشین‌ها تفاوت چندانی قائل شد.


امنیت اطلاعات کاربران
با توجه به بحث درباره اهمیت اطلاعات کاربران در انقلاب صنعتی چهارم، بخشی از مدیران کمپانی‌های فناوری فرصت را غنیمت شمرده و باز هم عملکرد مقام‌های امنیتی، سیاسی و قانونگذار کشورهای مختلف بویژه اروپا را هدف انتقاد خود قرار دادند. با رونق گرفتن حضور گروه داعش در شبکه‌های اجتماعی مختلف، بسیاری از دولت‌ها خواستار همکاری بیشتر کمپانی‌های فناوری برای به دام انداختن اعضای این گروه و ممانعت از فعالیت و عضوگیری آنها در این پلتفرم‌ها هستند و یکی از خواسته‌های آنها در این راستا،در اختیار داشتن اطلاعات همه کاربران به صورت کدگذاری شده است.درمقابل، کمپانی‌ها نیز نمی‌خواهند این خواسته را اجابت کنند و اجازه دستیابی آنها به اطلاعات را بدهند چون این موضوع را مغایر با آزادی بیان و حفظ حریم خصوصی مردم می‌دانند.


«جوک رابینز» مدیرعامل شرکت سیسکو در نشست داووس گفت:درست است که دولت و کمپانی‌های فناوری باید برای کسب آرامش و ایجاد توازن بین حفظ حریم خصوصی و امنیت با یکدیگر همکاری داشته باشند ولی ما هرگز در پشتی(backdoors) در هیچ یک از محصولات خود ایجاد نکرده ایم و می‌دانیم که مردم سراسر جهان به حفظ حریم شخصی خود بسیار اهمیت می‌دهند. وی افزود: اکنون بسیاری از غول‌های دنیای فناوری ازجمله اپل و فیس بوک بتازگی امنیت محصولات خود را بالا برده‌اند تا دسترسی دولت‌ها رابه اطلاعات محدود کنند چرا که دولت‌ها در گوشه و کنار جهان ازجمله امریکا مدعی هستند که برای برقراری امنیت بیشتر جهان و خنثی کردن حملات تروریستی، به این اطلاعات نیاز دارند و «سیلیکون ولی» می‌تواند به محلی برای مقابله با داعش تبدیل شود.


در این نشست،گزارشی از روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز قرائت شد که از افزایش تلاش دولت‌ها برای دستیابی به اطلاعات کاربران نشان دارد. در این گزارش آمده است: تقاضا برای نظارت بر اطلاعات کاربران هر روز بیشتر می‌شود طوری که دولت‌ها و آژانس‌های قانونگذار در اتحادیه اروپا تنها در نیمه نخست سال 2015، حدود 36هزار درخواست برای کسب اطلاعات کاربران به مایکروسافت، گوگل، اپل و فیس بوک و توئیتر ارائه دادند که این تعداد نسبت به سال پیش از آن (2014) افزایشی 24درصدی نشان می‌دهد. حالا دیگر افزایش تقاضا برای در اختیار داشتن اطلاعات شخصی مربوط به کاربران تنها محدود به اتحادیه اروپا نیست و در ترکیه نیز میزان درخواست برای دستیابی به اطلاعات کاربران فیس بوک که بسیاری، از آن به عنوان نقض حریم خصوصی یاد می‌کنند در نیمه نخست سال 2015 میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 141درصد افزایش داشته است.

در روسیه نیز چنین تقاضاهایی شدت گرفته است و تلاش برای دراختیار گرفتن اطلاعات شخصی کاربران گوگل در نیمه نخست سال 2015 نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن حدود 122درصد افزایش داشته است. دولت‌ها بویژه در اروپا می‌خواهند کمپانی‌های فناوری امریکایی، اطلاعات بیشتری از کاربران به طور مستقیم به آنها تحویل دهند و معتقدند شرکت‌ها باید راهکارهایی ایجاد کنند و دیتاها را به برنامه‌های گفت‌و‌گوی کدگذاری شده تبدیل کنند تا آنها بتوانند از آن بهره بگیرند. در مقابل، کمپانی‌های فناوری معتقدند ضعیف کردن کدگذاری‌ها می‌تواند به امنیت اینترنت آسیب وارد کند و قوانین احتمالی جدید و درخواست دستیابی به اطلاعات کاربران، آنها را در شرایطی نامناسب قرار دهد. «براد اسمیت» مأمور ارشد حقوقی کمپانی مایکروسافت نیز که در داووس درباره نظارت دولت بر حریم خصوصی کاربران و نقض آن صحبت می‌کرد در این نشست گفت:شما درواقع با شنیدن این درخواست در جایگاهی قرار می‌گیرید که باید تصمیم بگیرید کدام قانون را بشکنید و آن را زیر پا بگذارید و این، اصلاً تصمیم راحت و جایگاه مناسبی نیست.کمپانی هایی مانند اپل و گوگل، کار کدگذاری تلفن‌های هوشمند را به صورت پیش فرض آغاز کرده‌اند آن هم به گونه‌ای که خود این کمپانی‌ها نیز کلیدی برای باز کردن این کدگذاری‌ها ندارند.


پیام صلح برای مقابله با داعش
یکی از کمپانی هایی که در زمینه فعالیت داعش تاکنون با اتهام‌های متفاوتی مواجه بوده، فیس بوک است و «شریل سندبرگ»عضو هیأت مدیره این کمپانی تصمیم گرفت در نشست داووس در این زمینه سخن بگوید. وی در این زمینه گفت: ما معتقدیم که گذاشتن پیام‌های صبورانه، می‌تواند بر کلمات و جمله‌های سرشار از نفرت پیروز شود و به این ترتیب می‌توان در شبکه اجتماعی با ترور مبارزه کرد. وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه فیس بوک چگونه می‌تواند با عضوگیری گروه تروریستی داعش در این شبکه اجتماعی و نیز صحبت‌های آنلاین سرشار از نفرت مقابله کند اظهارداشت: نمی‌توان به طور کلی مانع گذاشتن چنین پست هایی شد و از سوی دیگر به محض پاک کردن هریک از این کامنت‌ها بلافاصله یک نمونه تندتر جای آن را می‌گیرد پس اعتقاد دارم که بهترین راه برای مبارزه با تبلیغات این گروه تروریستی در فیس بوک، پرکردن صفحات این شبکه اجتماعی با پیام هایی امیدوارکننده و سرشار از تعامل است.

شریل سندبرگ، اقدام اخیر کاربران آلمانی در قالب گروهی به نام Laut gegen Nazis، را مورد تحسین قرار داد. این گروه ضد نئونازی، صفحه نئونازی‌ها را پر از جملات محبت‌آمیز کردند تا دیگر نتوانند به پناهجویان اهانت کرده و تنفر خود را از آنان اعلام کنند. با وجود اعتراض‌های فراوان،حدود 100هزار نفر در این کار مشارکت کردند و البته هیچ یک از آنها صفحه را لایک نکرده و فقط پیام هایی خاص گذاشتند که به این ترتیب، این صفحه تبدیل به صفحه صبر و دوستی شد.

*ایران
نظرات بینندگان