arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

تاثیر تغییرات اقلیمی درهمه شئون زندگی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر نیرو با بیان اینکه تمام مدیران جامعه باید تحت تاثیر موضوع تغییرات اقلیم در روندهای خود تغییرات عمیقی ایجاد کنند، گفت: طی ۱۵ سال گذشته شرایط بارندگی در کشور ما دچار شکست آشکار شده است.

به گزارش مهر، حمید چیت چیان در پنجمین کنفرانس منطقه ای تغییر اقلیم گفت: پدیده تغییر اقلیم تمام شئون زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. چه بسا که ابعاد این پدیده در آینده بیشتر و بزرگتر و نتایج آن سهمناک‌تر باشد.

وی گفت: سلامت انسانی، امنیت غذائی، منابع طبیعی و به ویژه منابع آب، اقتصاد و تولید ما همه تحت تاثیر موضوع تغییر اقلیم قرار گرفته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه‌ من تخصصی در مسئله تغییرات اقلیم ندارم، تاکید کرد: با این وجود این را می دانم که تمام مدیران جامعه می بایست تحت تاثیر این موضوع، تغییرات عمیقی در روندهای گذشته ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه موضوع صحبت ما بخشی از تغییر اقلیم است که نشات گرفته از عملکرد انسان بر روی زمین است، گفت: این تغییر اقلیم عمدتاً ناشی از انباشت و افزایش غلظت گازهای گلخانه ای در اتمسفر ما که به دنبالش گرمایش زمین رخ داده است، علل این موضوع دست بردن در طبیعت، پدیده شهرنشینی، تولیدات صنعتی، انباشت زباله های شهری، فعالیت های اقتصادی، وارد شدن انواع آلاینده ها به آب و خاک و هوا و مجموعه فعالیت هایی است که انسان انجام داده است.

چیت چیان افزود: اولین مسئله ای که با آن مواجهیم، کاهش بارش در کشور خودمان است. در سالهای گذشته، متوسط بلند مدت بارندگی را ۲۵۰ میلیمتر در طول سال اعلام می کردیم. اما در نتیجه کاهش در سالهای اخیر، این میزان متوسط بلندمدت به ۲۴۳ میلیمتر کاهش پیدا کرده است و اگر میزان متوسط در ۱۵ سال گذشته را در نظر بگیریم، این عدد به ۲۱۹ میلیمتر و در ۸ سال گذشته به ۲۰۸ میلیمتر رسیده است.

وزیر نیرو گفت: تمام بررسی ها نشان دهنده آن است که طی ۱۵ سال گذشته شرایط بارندگی در کشور ما دچار شکست آشکار شده است. اکنون بارش ها چه از نظر شدت و چه از نظر مدت و فراوانی، تغییر کرده است.

به گفته وی: تعداد بارشها افزایش یافته اما میزان بارش در هر نوبت قالباً زیر ۱۰ میلیمتر است. در نتیجه الحاق آب به منابع سطحی و زیرزمینی کمتر می شود و تبخیر افزایش پیدا می کند و ذخیره آب مفید کشور کاهش پیدا می کند.

چیت چیان همچنین با بیان اینکه نوع بارش هم تغییر کرده است، گفت: معمولاً ۲۵ درصد از بارندگی ما برف بود که الان این عدد به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اعلام اینکه در مناطق مختلف دمای هوا بین ۰.۵ تا ۲ درجه سانتی گراد افزایش پیدا کرده است، گفت: میزان تبخیر و تعرق ۲۷.۰۳ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرده است. کاهش بارندگی و افزایش تبخیر باعث شده میزان آب تجدید شونده ما در مجموع کاهش پیدا کند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در سالهای گذشته متوسط آب تجدید شونده کشور ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بود که این میزان به ۱۱۶ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده است. اما اگر ذخیره آب تجدید شونده کشور را در چند سال اخیر بررسی کنیم، این عدد به ۸۸.۰۷ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده است. یعنی از نظر منابع آب کاملاً در شرایط جدید هستیم.

به گفته وزیر نیرو: مظاهر مختلف این پدیده به صورت خشک شدن تالابها و دریاچه ها، پایین آمدن سطح ایستابی در آبخوان ها، فرونشست زمین ها، رخ نموده است. بیش از نیمی از دشت های کشور با بیلان منفی آب زیرزمینی روبرو هستند که اینها همه به ما هشدار می دهد در شرایط جدیدی قرار گرفته ایم.

به گفته وزیر نیرو با کاهش روان آب ها، اولین اقدام کشاورزان، افزایش فشار بر منابع آب های زیرزمینی است. چاه ها را مرتباً کف شکنی می کنند و عمق چاه ها از ۲۰ تا ۳۰ متر به ۳۰۰ متر افزایش یافته است.

وزیر نیرو گفت: مجموعه این عوامل در کشور ناپایداری شدید ایجاد کرده است که به شور شدن آبهای زیرزمینی و خشک شدن باغ ها و زراعت ها منجر شده است.

چیت چیان تاکید کرد: اقدامی که اخیراً در پاریس صورت گرفت و توافق  COP۲۱، نشان داد دنیا متوجه شده که باید تغییراتی انجام دهد و راهکارهای مشخصی هم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای پیش بینی شده است. اما مسئله اینجاست که ما به این تعهد مشترک جهانی عمل بکنیم.

وی گفت: ایران در تعهدات داوطلبانه متعهد شده تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۴ درصد انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و در صورت تحقق همکاری های بین المللی، انتقال دانش و سرمایه گذاری های نهادهای خارجی، علاوه بر آن ۸ درصد دیگر را نیز تعهد خواهد کرد.

چیت چیان ادامه داد: در حوزه وزارت نیرو ما ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق را تا سال ۲۰۳۰ به انرژی های تجدید پذیر اختصاص می دهیم که هزینه های این اقدام در برابر تخریب های تغییر اقلیم بسیار ناچیز است.

وزیر نیرو افزود: اقدام دیگر که ما متعهد شده ایم، افزایش ظرفیت نیروگاه های سیکل ترکیبی است که در این نیروگاه ها راندمان تولید برق ۱.۵ برابر بیشتر است و کاهش چشمگیر میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به دنبال دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی کشور تعهد دیگر ماست، گفت: مسئله دیگر سازگاری است که ما در یک سال گذشته برنامه ریزی بی سابقه ای در منابع آب کشور داشتیم. هم در منابع آب زیرزمینی و هم در منابع آب سطحی، میزان منابع به طور دقیق برآورد شده است. میزان برداشت مجاز در تمام دشت ها، استانها و حوزه ها نیز مشخص شده است.

به گفته چیت چیان: توزیع آب قابل برداشت بین کشاورزی، صنعت، شرب، فضای سبز و مصارف زیست محیطی، مشخص شده است که این کار تاکنون انجام نشده بود.

وی درباره مصارف زیست محیطی توضیح داد: این مصارف همان ادامه حیات تالابها و دریاچه ها است که باعث می شود غبارهای برخواسته از سرزمین خودمان کاهش پیدا کند.

وزیر نیرو گفت: امیدواریم با همکاری و همدلی تمامی سازمانها و یکایک مردم بتوانیم این سازگاری را انجام بدهیم و حیات خودمان را حیاتی سالم و پایدار کنیم. بر اساس شرایط محیطی تازه، ما نیاز به بازنگری در همه رفتارهای خودمان در صنعت، کشاورزی، رفتارهای فردی و غیره داریم.

وی با اعلام اینکه به قوانین جدید نیاز داریم، گفت: ما از ارائه قانون جدید پرهیز می کنیم زیرا در فضای کنونی مجلس که توجه نمایندگان به معیشت روزمره مردم است و توجه به تغییرات عمیق اقلیمی و اثرات آن کم است، نگرانیم تحت تاثیر این گرایش با شرایط قانونی نامساعدتری روبرو شویم.

نظرات بینندگان