arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

باید خودمان را برای تشدید بلایای طبیعی آماده کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس سازمان هواشناسی گفت: اگر تغییر اقلیم در یک دوره ۵۰ تا ۱۰۰ ساله رخ بدهد، در یک دوره ۵ ساله بازنخواهد گشت و ممکن است اصلاً امکان بازگشت وجود نداشته باشد. پس باید از همین امروز به فکر بود.

به گزارش مهر، رئیس سازمان هواشناسی کشور در پنجمین کنفرانس منطقه ای تغییر اقلیم گفت: گرمایش جهانی زمین و تغییر اقلیم، بحث روز جهان است و در ابعاد جهانی به آن توجه ویژه شده است.

داوود پرهیزکارگفت: سامانه اقلیمی شامل ۵ زیرسامانه هواکره، آب کره، یخ کره، سنگ کره و زیست کره است که با هم اندرکنش دارند و به طور دائم تبادل انرژی و جرم انجام می دهند.

وی با بیان اینکه زمین را می توان سیاره آبی درنظر گرفت زیرا ۷۰ درصد آن را آب و اگر یخ های دریاچه ها لحاظ شود، بیش از ۸۰ درصد آن را آب تشکیل می دهد، گفت: این کره آبی مثل یک پیل، انرژی را در خود ذخیره می کند و از طریق اقیانوس ها با هواکره تبادل انرژی می کند.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه گرمایش هواکره روی دیگر زیرسیستم ها تاثیر دارد، گفت: گرم شدن هوا روی افزایش دمای آب، بالا رفتن میزان تبخیر و بالا رفتن میزان بخار آب در جو تاثیر دارد و نهایتاً منجر به کاهش پوشش یخی، از بین رفتن یخچالها، افزایش تراز سطح آب های آزاد، زیر آب رفتن بخش هایی از خشکی های جهان، کاهش اثرات خشکی در شکل گیری جریانات جوی و نابود شدن سکونت گاه های انسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه گرم شدن کره زمین از ۱۹۵۰ به این طرف اثبات شده است، در پاسخ به اینکه در نتیجه این پدیده چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ گفت: احتمال وقوع هوای سرد، کاهش و احتمال وقوع هوای گرم، افزایش پیدا می کند. معنی عینی آن این است که در کلانشهری مثل تهران که دمای ۱۵ درجه زیر صفر را در پیشینه خود دارد، با وجود این گرمایش، احتمال شکستن این رکورد بسیار ضعیف می شود.

پرهیزکار با بیان اینکه علت گرمایش زمین، افزایش میزان دی اکسید کربن است که در دهه های اخیر روند رو به رشد داشته، گفت: این افزایش در سطح اقیانوس ها هم دیده شده است و از آنجاکه آبهای اقیانوسی، جاذب دی اکسید کربن هستند، آب اقیانوسها به سمت اسیدی شدن خواهد رفت که این خطر بزرگی برای محیط زیست اقیانوسی است.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: توسعه پایدار، امنیت منابع طبیعی، امنیت غذائی، جنگ ها، آب شرب، شیلات، بهداشت و سلامتی انسان ها و تنوع زیستی با تغییرات اقلیمی مورد تهدید واقع می شود. گرمایش زمین یک واقعیت انکارناپذیر است که اثرات متفاوتی در نقاط مختلف دارد.

در کشورهای جنب حاره ای مثل خاورمیانه و ایران، آسیب های ناشی از تغییر اقلیم بیشتر است

وی ادامه داد: در کشورهای جنب حاره ای مثل خاورمیانه و ایران، آسیب ها می تواند بیشتر باشد و بنابراین باید خودمان را برای تشدید بلایای طبیعی در نتیجه تغییر اقلیم و مقابله با پدیده های مخرب طبیعی آماده کنیم.

وی نشانه های گرمایش زمین در ایران را، افزایش فراوانی سالهای کم بارش، خشک شدن بسیاری از رودخانه ها و تالاب ها، افزایش گرد و خاک و افزایش فراوانی بارشهای رگباری دانست و گفت: از سال ۱۳۸۷ و طی ۸ سال اخیر، SPI دوازده ماهه کشور منفی است. یعنی طی ۸ سال بارش کشور کمتر از نرمال بوده است. وقتی SPI هفت ساله را بررسی می کنیم، شدت منفی این موضوع در سال آبی ۹۳-۹۴ خودش را نشان داده که یکی از سالهای بد برای حوزه آب کشور بوده است.

پرهیزکار در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد؟ گفت: سرانجام تقابل با اقلیم، شکست است. انرژی های جوی به قدری بزرگ است که انسان توانایی مقابله با آن را ندارد. پس تنها راه سازگاری است. برای این سازگاری سه کار عمده باید انجام شود، بررسی، پایش و ارزیابی مستمر، بررسی اثرات تغییرات اقلیم در حوزه های مختلف به ویژه زیرساختهای اساسی و مدلسازی شرایط اقلیمی برای دوره های بعد.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: SOP۲۱ شرایطی را ایجاد کرد که ۱۹۷ کشور جهان به توافق برسند تا جلوی افزایش دما را تا زیر ۲ درجه و ترجیحاً ۱.۵ درجه سانتی گراد بگیرند. ایران هم بین ۴ تا ۱۲ درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۳۰ تعهد کرده است.

پرهیزکار تصریح کرد: اقلیم ها در بلندمدت شکل می گیرند و تغییراتشان کند است و در بلندمدت تغییر می کند. اگر تغییر اقلیم در یک دوره ۵۰ تا ۱۰۰ ساله رخ بدهد، در یک دوره ۵ ساله بازنخواهد گشت و ممکن است اصلاً امکان بازگشت وجود نداشته باشد. پس باید از همین امروز به فکر بود، شاید دیر نشده باشد.

نظرات بینندگان