arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

آیا جنگ سرد ایران و عربستان به گرمی می‌گراید؟

وبسایت "لاو فر بلاگ" در گزارشی به بررسی علل متشنج شدن روابط ایران و عربستان سعودی پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وبسایت "لاو فر بلاگ" در گزارشی به بررسی علل متشنج شدن روابط ایران و عربستان سعودی پرداخت.

به گزارش «انتخاب»، وبسایت "لاو فر بلاگ" در گزارشی نوشت: روابط ایران و عربستان سعودی در سال 2015 وخیم شده بود؛ اما در سال جاری میلادی این رابطه از پیش نیز بدتر شد. تهران و ریاض در خصوص مسئله سوریه، یمن و دیگر کشورهای خاورمیانه با یکدیگر اختلاف نظر دارند.  اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعیان در عربستان سعودی نیز بر شدت این اختلافات افزود.

به نوشته این وبسایت، شرایط در خصوص آینده ایران و عربستان در هاله ای از ابهام قرار دارد. ریاض، روحانی برجسته شیعه را اعدام کرد که این مسئله منجر به گسترش اعتراضات خیابانی و انتقاد رهبران ایران از عربستان سعودی شد. همچنین تظاهرات به خارج از سفارت عربستان سعودی در تهران نیز کشیده شد.  در پی افزایش این تنش‌هت، عربستان سعودی، بحرین و کویت روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کردند. 24 ساعت پس از اعدام شیخ نمر، جنگ سرد خاورمیانه به گرمی گرایید؛ این درحالیست که سرد شدن رابطه ایران و عربستان قابل پیش بینی بود.

"افشون استوار،" تحلیلگر خاورمیانه در مرکز تحلیل های دریایی، در ماه ژوئن در خصوص ایران و نقشش در خاورمیانه نشستی تشکیل داد. در این نشست، تعدادی از فرهنگیان و مقامات دفاعی آمریکا به همراه اعضای شورای همکاری کشورهای خلیج فارس حضور داشتند. به ادعای این وبسایت، در این نشست، اکثر شرکت کنندگان، ایران را بزرگترین مشکل منطقه عنوان کردند. کشورهای عربی نیز احساس می کردند آمریکا دیگر نمی تواند اقدامات ایران را کنترل کند.

وی در پایان این نشست به مسئله فرقه گرایی پرداخت و گفت: موضوع فرقه گرایی بزرگترین تهدید برای ثبات منطقه است. فرقه گرایی به مشکلی تبدیل شده است که آمریکا نیز دیگر نمی تواند آن را حل کند.

در ادامه این گزارش آمده است: "در حالی که روابط تهران و ریاض به سردی گراییده، در سایه ها جنگی رو به وقوع است. در اکتبر سال 2011 میلادی، یک شهروند ایرانی آمریکایی به ادعای تلاش برای ترور "عادل الجبیر،" سفیر وقت عربستان سعودی در واشینگتن، بازداشت شد. دو سال بعد، بر اثر بمب گذاری انتحاری مقابل سفارت ایران در بیروت 23 نفر از جمله رایزن فرهنگی ایران کشته شدند. سید حسن نصرالله عربستان سعودی را مسئول این حمله مرگبار دانست. گزارشها حاکی از آن است که یک گروه تروریستی وابسته به القاعده مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت."

به نوشته این وبسایت: پس از آن در سپتامبر سال گذشته میلادی، فاجعه مرگبار منا در مکه بیش از 2200  شهید برجای گذاشت که حدود 450 نفر از آنها ایرانی بودند. این حادثه رابطه ایران و عربستان را از اواخر دهه 80 میلادی به پایین ترین سطح رساند.

به دنبال این اقدامات بی شرمانه عربستان سعودی، ادامه تظاهرات در ایران غیرقابل پیش بینی نبود. این وبسایت در پاسخ به این پرسش که آیا ایران و عربستان در آینده با یکدیگر وارد جنگ می شوند نوشت: "هیچکدام از این دو کشور خواهان جنگ نیست و هیچکدام نمی تواند از نظر نظامی بر دیگری چیره شود."

این وبسایت در ادامه ا مطرح کردن ادعاهایی نوشت: ایران و همسایگانش باید متوجه شوند اقدامات آنها می تواند منطقه را با خطراتی مواجه کند. همچنین متشنج شدن روابط تهران و ریاض، منطقه را بیش از پیش در باتلاق فرقه گرایی فرو می برد.


نظرات بینندگان