arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

رهبران ایالتی استرالیا خواستار استقلال از انگلیس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش کرد که تقریباً تمامی رهبران ایالتی و منطقه‌ای استرالیا در آستانه روز استرالیا، سندی را به امضا درآورند و در آن خواستار آن شدند که الیزابت دوم ملکه انگلیس دیگر بعنوان رئیس دولت استرالیا نباشد.

به گزارش فارس، این سند از سوی جنبش جمهوری‌خواه استرالیا که معتقد است این کشور باید رئیس دولتی استرالیایی داشته باشد، ارائه شده و تقریباً تمامی رهبران ایالتی و منطقه‌ای این کشور با آن موافقت کرده‌اند. 

«مالکوم ترنبال» نخست‌وزیر استرالیا که خود از برجسته‌ترین فعالات جمهوری‌خواه در این کشور است، اعلام کرد که «تعهد به استرالیا برای داشتن یک رئیس دولت استرالیایی بی عیب و نقص است» اما معتقد است که تا پایان دوران سلطنت ملکه الیزابت نباید چنین چیزی رخ دهد و این امر باید به بعد از مرگ ملکه موکول شود. 

«هرالد سان» گزارش کرد، «پیتر فیتسیمونز» اعلام کرد که این اقدام در واقع اعلام استقلال مورد نظر تقریباً تمامی رهبران ایالتی و منطقه‌ای استرالیا است.

«بیل شورتن» رهبر حزب مخالف و «دنیل اندروز» وزیر ارشد ایالت جنوبی «ویکتوریا» هم از این اقدام جمهوری‌خواهان برای استقلال از انگلیس حمایت کردند.

اندروز تصریح کرد: «زمان آن رسیده است که بر روی دو پای خود بایستیم-چه بر روی کاغذ چه به صورت عملی. ما آماده‌ایم».

طوماری که بر روی وب‌سایت change.org قرار گرفته و تبدیل استرالیا به جمهوری را خواستار شده، از روز جمعه تاکنون بیش از 3 هزار و 500 امضا جمع‌آوری کرده است.

فیتسیمونز در بیانیه‌ای نوشت: «تا پیش از این هرگز ستاره‌های پرچم استرالیا تا این اندازه به طلوع عصر جمهوری‌خواهی برای استرالیا هم تراز نشده بودند».

طبق این گزارش، تنها «کالین بارنت» وزیر ارشد غرب استرالیا حاضر به امضای چنین بیانیه‌ای نشده است. ترنبال در سال 1999، نیروی محرک همه‌پرسی برای جمهوری‌ شدن استرالیا بود. این همه‌پرسی بعد از آن به شکست منتهی شد که 54.8 درصد خواستار باقی ماندن استرالیا به صورت سلطنتی بودند.

با اینحال، در انتخابات ماه سپتامبر استرالیا، ترنبال متعهد شد که تبدیل شدن استرالیا به جمهوری در دستورکار کابینه وی قرار نداشته باشد.

«آناستازیا پالاس ژوک» وزیر ارشد منطقه «کوئینزلند» معتقد است که زمان آن رسیده است که استرالیا توسط یک فرد از این کشور هدایت شود و «جی ودریل» همتای وی در جنوب استرالیا معتقد است که تبدیل شدن به یک کشور مستقل به صورت عمیق، ذهنیت استرالیایی را تغییر می‌دهد.

نظرات بینندگان