arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

اعتراف «شاه ریچارد» در حمام قدیمی تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چهارمین روز از جشنواره‌ی تئاتر فجر با اجرای متفاوت نمایش «من شاه ریچارد بودم» به کارگردانی محمد عاقبتی همراه شد.

  4 بهمن ماه، نمایش «من شاه ریچارد بودم» با نگاهی آزاد به نمایشنامه «ریچارد دوم» ویلیام شکسپیر و به نویسندگی کیوان سررشته در تماشاخانه «دا» به صحنه رفت.

این نمایش که دومین روز اجرای خود را پشت سر می‌گذاشت به دلیل محدود بودن فضای این تماشاخانه، تعداد کمی تماشاگر را در خود جای داد که البته به دلیل اصرار تماشاگران برای حضور، عده‌ای هم در کناره‌های سالن کوچک «دا» و نیز روی زمین به تماشای اثر تازه محمد عاقبتی نشستند.

اجرای این اثر که با سالروز تولد نویسنده نمایش همراه شد، یک تک گویی است که از مولتی مدیا هم بهره می برد و در بخش‌هایی از نمایش، دادگاه شاه ریچارد و اعترافاتش از طریق یک لپ تاپ که به طور زنده تصاویری از یک شبکه خبری و نیز برخی اتفاقات چند سال اخیر منطقه را نشان می‌داد، پخش می شد.

محمد عاقبتی که نمایش خود را به محمد چرمشیر پیشکش کرده است، به دلیل حال و هوای نمایش و موقعیت شاه ریچارد اصرار به اجرا در تماشاخانه "دا" که یک حمام قدیمی بوده، داشته است و البته با این تصمیم فقط فرصت تماشای این اثر از تماشاگران بیشتری گرفته شد.

در این نمایش افشین هاشمی در نقش شاه ریچارد ایفاگر نقش اصلی است که به همراه سهیل ظهرابی دو بازیگر این نمایش هستند. بازی افشین هاشمی در کنار متن این اثر از جمله نکات قابل توجه «من شاه ریچارد بودم» است که در نقش ریچارد محاکمه می‌شود و مجبور به اعتراف به خیانت به مردم و کشور خود نیز می‌شود.

محمد عاقبتی مدتی قبل در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه در این نمایش تنهایی شاهانه شاه ریچارد را در زمانی که قدرتی ندارد، می‌بینیم. گفته بود: از یکی دو سال پیش می‌خواستم این پروژه را به اجرا برسانم. این نمایش در واقع بخش دوم تریلوژی اقتباس از آثار شکسپیر است که بخش اول آن به اجرای نمایش «هملت» نوشته محمد چرمشیر اختصاص داشت.

او توضیح داده بود: این نمایش برداشت کاملا آزاد کیوان سرشته از نمایشنامه شکسپیر است و یک پروژه تجربی به حساب می‌آید که در آن از حوادث مستند و مدیا و اجرای محیطی در کنار بازی متفاوت افشین هاشمی بهره می‌بریم و رویکرد متفاوتی به متن داریم. در واقع مجموعه حوادث سال‌های اخیر در منطقه و موضوع انتقال قدرت و اتفاقاتی مانند بهار عربی ما را به اجرای این نمایش ترغیب کرد تا نشان دهیم پادشاهی که در مقطعی همه چیز را از دست داده، چگونه به قضاوت زمان می‌نشیند.

به گزارش ایسنا،«من شاه ریچارد بودم» که کاری از گروه تئاتر ما است، در بخش مهمان جشنواره و بعلاوه تئاتر فجر حضور دارد و پنجم بهمن ماه نیز در دو نوبت دیگر اجرا می شود.

انتهای پیام

نظرات بینندگان