arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

یوسا مصاحبه شون پن با سلطان مواد مخدر مکزیک را افتضاح خواند!

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده پرویی برنده نوبل ادبیات، در مقاله‌ اخیرش با لحنی تند و گزنده به مصاحبه «شون پن» بازیگر مطرح هالیوودی، با «ال چاپو» غول قاچاق مواد مخدر مکزیک واکنش نشان داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ماریو بارگاس یوسا رمان‌نویس برنده نوبل و روزنامه‌نگار باسابقه پرویی در مقاله جدیدش در روزنامه «ال پایس» اسپانیا، مصاحبه شون پن با سلطان مواد مخدر مکزیک را "افتضاح" خواند و از آن شدیدا انتقاد کرد.
او این مصاحبه را "نمایشی از خودپرستی افسارگسیخته و مسخره" خواند که "مملو از همدردی و درک میلیاردری جنایتکار و بی‌رحم است"، فردی که "حدود 3000 قتل و بی‌عدالتی‌های بی‌شمار از جمله تعداد زیادی اقدامات خشونت‌آمیز را به او نسبت می‌دهند."
مقاله «سیرک و ژورنالیسم» نویسنده رمان «سور بز» که در «ال پایس» اسپانیا و سپس «لا ریپابلیکا»ی پرو منتشر شد، دربردارنده خشم یوسا از این مصاحبه پرحاشیه است؛ چرا که او روزنامه‌نگاری را "یکی از خطرناک‌ترین شغل‌های دنیا" می‌داند.
این نویسنده برنده نوبل در ادامه نوشته است: مورد شون پن فقط در صورت در نظر گرفتن پوچی‌ای که زندگی سیاسی ما را آلوده کرده، قابل درک است.
او سپس شرایط آسانی را که در اختیار افرادی همچون پن قرار می‌گیرد تا این دعوت را قبول کنند و از "نظام‌های مستبد و ستمگر دفاع کنند" زیر سوال برد.
خواکین گازمن که چندی پیش با شون پن بازیگر اسکاری هالیوود ملاقاتی داشت و مصاحبه اختصاصی و محرمانه‌شان با عنوان «ال چاپو صحبت می‌کند: دیداری محرمانه با تحت تعقیب‌ترین مرد دنیا» به همراه یک ویدیو دو دقیقه‌ای از سوی نشریه «رولینگ استون» منتشر شد، اوایل ماه جاری میلادی پس از شش ماه فرار، توسط نیروهای امنیتی مکزیکی و آمریکایی در خانه‌اش واقع در سینالوآ دستگیر شد و حالا دوران حبسش را در زندان مکزیک سپری می‌کند.
به گزارش لا اوپینیون، ال چاپو با نام اصلی «خواکین گازمن لوئرا» یکی از بزرگ‌ترین تاجران مواد مخدر مکزیک و از قدرتمندترین رهبران جرایم سازمان‌یافته جهان، از رهبران کارتل سینالوآست، این کارتل بزرگترین شبکه قاچاق مواد مخدر است که مسئول سرازیر شدن مقدار زیادی کوکائین، ماری جوانا و آمفتامین به آمریکای شمالی است. قاچاق این مواد بیشتر از طریق دریا، هوا و تونل‌های زیرزمینی انجام می‌گیرد و تخمین‌زده شده‌ است که این کارتل در ۵۰ کشور مختلف عضو دارد. مجله «فوربز» او را در سال‌های 2009 تا 2011 به عنوان یکی از قدرتمندترین افراد دنیا و با رتبه‌های 41، 60 و 55 معرفی کرده است. او همچنین دومین مرد قدرتمند مکزیک است و به لرد مواد مخدر تمام تاریخ معروف است.
ماریو بارگاس یوسا متولد 1936 از مطرح‌ترین چهره‌های ادبیات آمریکای لاتین به شمار می‌رود. او طی پنج دهه گذشته آثاری چون «سور بز‌»، «خانه سبز‌»، «گفت‌وگو در کاتدرال» و «شهر سگ‌ها» را خلق کرده است. این نویسنده پرویی در عرصه‌ سیاست و مقاله‌نویسی هم دست توانایی دارد و آثارش در روزنامه‌های معتبر اسپانیولی‌زبان به چاپ می‌رسد. یوسا در سال 2010 موفق به کسب جایزه‌ نوبل ادبیات شد. جایزه «سروانتس» 1994 و «پرنس آستوریاس» 1986 از دیگر افتخارات او هستند.
نظرات بینندگان