arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۴۵۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

قائم مقام وزیرکشور: انتخابات الکترونیکی کاملا منتفی نشده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه نظر این وزارتخانه به شورای نگهبان در بحث بررسی صلاحیت ها صرفا نظرکارشناسی و مشورتی است، گفت: وزارت کشور به عنوان دستگاه مجری اسناد و مدارک دریافتی و یا تحلیل ها از اوضاع و احوال اجتماعی، سیاسی و امنیتی که ممکن است موضوع صلاحیت ها بر شرایط امنیتی و سیاسی کشور تاثیر داشته باشد را در اختیار شورای نگهبان قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسینعلی امیری عصر امروز /دوشنبه / درحاشیه آئین اختتامیه سوگواره عبرات در جمع خبرنگاران درپاسخ به سوالی درباره رایزنی وزارت کشور با شورای نگهبان پیرامون داوطلبان رد صلاحیت شده افزود: انتخابات یک فرایند است و قانون برای این فرایند مراحل مختلفی در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از این فرایندها مرحله رسیدگی به صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی است که این موضوع درهیات های اجرایی انجام و تعدادی رد صلاحیت و یا تایید صلاحیت شده اند.

قائم مقام وزیر کشور اظهارکرد: به موجب قانون مرحله دیگری وجود دارد و آن نیز مرحله ای است که کسانی که توسط هیات های اجرایی ردصلاحیت و یا احراز صلاحیت شده اند در هیات نظارت مجددا وضعیت آنان مورد بررسی قرار می گیرد.

امیری تصریح کرد: در این مرحله نیز تعدادی توسط هیات های نظارت استان ها رد صلاحیت شده اند هم اکنون از جهت تقویم انتخابات در مرحله ای هستیم که شورای نگهبان به اعتراض کسانی که درهیات نظارت استانها ردصلاحیت شده اند رسیدگی می کند.
وی ادامه داد: در این مرحله قانونگذار 20 روز وقت گذاشته و شورای نگهبان باید ظرف 20 روز به این اعتراضات نیز رسیدگی کند.

سخنگوی وزارت کشور گفت: قانون ما برای کسانی که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می شوند یک مرحله دیگری قرار داده که می توانند از تصمیم شورای نگهبان مبنی برعدم احراز یا رد صلاحیت شورای نگهبان شکایت کنند و بعد از آن نیز نظر قاطع و نهایی شورا به وزارت کشور و فرمانداری ها اعلام و عملا کار نهایی بررسی صلاحیت ها به پایان میرسد.

** شورای نگهبان باید تصمیم نهایی را بگیرد

امیری افزود: دستگاه ناظر شورای نگهبان است و ما در وزارت کشور به اسناد و مدارکی که به دست ما میرسد و مدارکی که در اثبات یا رد افراد به دست می آوریم در اختیار شورا قرار می دهیم.

وی ادامه داد: نظر وزارت کشور برای شورای نگهبان صرفا نظرکارشناسی و مشورتی است و به طور قانونی صلاحیت نهایی با شورای نگهبان است و ما نیز تلاش می کنیم به عنوان دستگاه مجری اسناد و مدارکی که به دستمان میرسد یا تحلیل هایی که از اوضاع و احوال اجتماعی، سیاسی و امنیتی که ممکن است موضوع صلاحیت ها بر شرایط امنیتی و سیاسی کشور اثر داشته باشد را در اختیار شورای نگهبان قرار می دهیم.

قائم مقام وزیر کشورگفت: به عنوان دانش آموخته حقوق از لفظ رایزنی با شورای نگهبان استفاده می کنم و معتقدم باید نظر مشورتی و کارشناسی داد و نهایتا شورای نگهبان باید تصمیم نهایی را بگیرد.

امیری که در مورد تبلیغات زودهنگام برخی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: قانون انتخابات مجلس در فصل ششم خود به موضوع تبلیغات انتخابات می پردازد و از نظر تقویم زمانبندی انتخابات هنوز به این مرحله نرسیده ایم و باید صبر کنیم و ببینیم چه کسانی تایید صلاحیت نهایی می شوند.

وی ادامه داد: اگر هم اکنون نامزد یا طرفدار وی بخواهد دست به تبلیغات زودرس بزند ما آن را مستند می کنیم و در اختیار دستگاه ناظر قرار می دهیم که در بررسی صلاحیت ها مورد توجه قرار می گیرد.

** انتخابات الکترونیکی کاملا منتفی نشده است

سخنگوی وزارت کشور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری انتخابات الکترونیکی در سال جاری منتفی شده است، گفت: کاملا منتفی نشده و کارشناسان درباره موضوع در حال تبادل اطلاعات و گفت وگوهای کارشناسی هستند.

امیری همچنین درباره کشته شدن یکی از هواداران نامزدها درخوزستان نیز افزود: در خوزستان یک اتفاق ناگوار پیش آمد که معاونت امنیتی وزارت کشور و استانداری خوزستان در حال بررسی موضوع و پیدا کردن عوامل، ریشه ها و اقدامات قانونی هستند.

قائم مقام وزیرکشور در ادامه با اشاره به روند انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: تا پایان وقت امروز وقت قانونی رسیدگی به صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری به پایان می رسد و باید کسانی که تایید نهایی می شوند اسامی آنان از طرف شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شود.

وی افزود: ما منتظر ارائه اسامی از سوی شورای نگهبان هستیم و تا ساعت 17 و 30 دقیقه امروز هنوز اسامی نامزدها به ما اعلام نشده است البته تا ساعت 24 وقت وجود دارد و ما منتظر اعلام اسامی هستیم.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه برگزار می شود.

نظرات بینندگان