arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۴۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

به نام «فراکسیون روحانیت» به کام منتقدان دولت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتشار نامه ای انتقادی علیه رئیس جمهوری به نام «فراکسیون روحانیت» مجلس با انتقاد برخی اعضای این فراکسیون روبرو شد.

روز گذشته در حالی نامه 20 نفر از نمایندگان روحانی مجلس در مخالفت با اظهارات انتخاباتی رئیس جمهوری به نام فراکسیون روحانیت مجلس منتشر شد که برخی اعضای این فراکسیون اساساً از این نامه و برگزاری نشستی که منجر به نوشتن چنین نامه‌ای شده باشد، اظهار بی‌اطلاعی کردند.
در نامه یادشده آمده است: «جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری محترم! با سلام و احترام؛ سخنان شما در جمع استانداران و مسئولان اجرایی انتخابات کشور بار دیگر تعجب علاقه‌مندان به نظام و ارزش‌ها را برانگیخت و موجب تأسف و تأثر شد. جناب‌عالی براساس قانون اساسی باید پاسدار قانون اساسی باشید و به عنوان مجری انتخابات نباید موضعی اتخاذ کنید که شائبه حمایت از یک جناح و باند و جبهه سیاسی خاص در اذهان متبادر شود. آیا امروز و در آستانه دو انتخابات مهم تضعیف نهاد قانونی و مقدس شورای نگهبان جایز است.» امضاکنندگان این نامه که از منتقدان دولت یازدهم هستند، به رئیس جمهوری تذکر داده‌اند که به سوگند خود مبنی بر پرهیز از مواضع جناحی پایبند باشد.

حجت‌الاسلام باقری: این کار مصداق بی اخلاقی سیاسی است

با این حال، علاوه بر آنکه تعدادی از نمایندگان روحانی اساساً از وجود چنین نامه‌ای اطلاع نداشتند، برخی دیگر از  اعضای فراکسیون روحانیت هم از امضای این نامه خودداری کرده‌اند. حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نماینده نیشابور و نایب رئیس فراکسیون اکثریت مجلس به خبرنگار «ایران» گفت که نامه را دیده اما تشخیصش این بوده که آن را امضا نکند. حجت‌الاسلام وحید احمدی، نماینده کنگاور و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم به «ایران» گفت که چنین نامه‌ای را امضا نکرده است. همان طور که حجت‌الاسلام محمد باقری، نماینده بناب و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم نامش در این نامه نیامده است. باقری البته معترض بانیان و طراحان تدوین این نامه هم هست که چرا بدون اطلاع دیگر اعضای فراکسیون روحانیت مجلس، نامه انتقادی خود به رئیس جمهوری را به نام فراکسیون روحانیت منتشر کرده‌اند. او در گفت‌و‌گو با «ایران»، اظهار کرد: «نامه نوشتن به شخصیت‌ها و مسئولان نظام فی نفسه اشکالی ندارد و حق نمایندگان مجلس است. ولی اینکه این نامه به نام فراکسیون روحانیت منتشر شده درست نیست چون روحانیون مجلس به این منظور نه جلسه‌ای تشکیل داده‌اند و نه مصوبه‌ای وجود داشته است.» به گفته باقری، این کار مصداق بی اخلاقی سیاسی است که متأسفانه بعضاً در مجلس دیده می‌شود. این نماینده مجلس اضافه کرد به طراحان این نامه تذکر داده که چرا نامه خود را به نام فراکسیون منتشر کرده‌اند و آنها هم قول داده‌اند موضوع را اصلاح کنند.

11 نماینده روحانی نامه را امضا نکرده‌اند

32 روحانی به مجلس نهم وارد شدند که حجت‌الاسلام یحیوی نماینده میبد در میانه دوره درگذشت. از میان 31 نماینده روحانی دیگر علاوه بر سبحانی‌نیا، احمدی و باقری، محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس و نماینده تهران، روح‌الله بیگی نماینده میاندوآب، محمدمهدی پورفاطمی نماینده دشتی و تنگستان، سید محمد سادات ابراهیمی نماینده شوشتر و گتوند، حبیب برومند نماینده پارس‌آباد و بیله‌سوار، دخیل عباس زارع‌زاده نماینده مهریز و بافق، علی اکبر ناصری نماینده بابل و موسی احمدی نماینده دیر و کنگان هم نامه یاد شده را امضا نکرده‌اند.

20 نماینده روحانی منتقد دولت که نامه یادشده را امضا کرده‌اند بدین شرح هستند؛ حجج‌الاسلام رضا آشتیانی عراقی نماینده قم، مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، حمید رسایی، سید محمود نبویان، غلامرضا مصباحی مقدم نمایندگان تهران، سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، سیدمحمدباقر عبادی نماینده بیرجند، سیدعلی طاهری نماینده گرگان، نصرالله پژمانفر نماینده مشهد، مفید کیایی‌نژاد نماینده ساوجبلاغ و طالقان، سیدعلی محمد بزرگواری نماینده کهگیلویه، محمدرضا امیری نماینده کهنوج، موسی غضنفرآبادی نماینده بم، محمد رجایی باغ‌سیایی نماینده گناباد، سیدمحمدعلی موسوی نماینده خدابنده، میرقسمت موسوی اصل نماینده گرمی، سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان و علیرضا سلیمی نماینده محلات.

انتشار این نامه انتقادی از سوی خبرگزاری فارس و به نام فراکسیون روحانیت در حالی است که روز یکشنبه هم نامه 21 نماینده مجلس خطاب به شورای نگهبان و در اعتراض به سخنان انتخاباتی روحانی منتشر شده بود. علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، حسین نجابت، محمد کوثری، محمد دهقان، احمد امیرآبادی، حبیب آقاجری، محمدصالح جوکار، مسعود میرکاظمی، بهرام بیرانوند، مرتضی آقاتهرانی، محمدرضا آشتیانی، مجتبی رحماندوست، اصغر زارعی، ابوالقاسم جراره، سیدحسین نقوی حسینی، ضرغام صادقی، سیدمحمود نبویان، ابراهیم کارخانه‌ای، سیدمرتضی حسینی و نادر قاضی‌پور در این نامه سخنان اخیر روحانی را به منزله اراده دولت برای دخالت در انتخابات خوانده‌اند.

روحانی چه گفته بود

اما سخنان رئیس جمهوری که تکاپو و واکنش منتقدان را در پی داشت، چه بوده است؟ روحانی صبح پنجشنبه در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور، با اشاره به رد صلاحیت تعداد زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس گفته بود: «ما هم به تبعیت از رهبر معظم انقلاب تأکید داریم که در بررسی صلاحیت‌ها باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه.  قانون اساسی برای یهودیان، زرتشتیان و آشوریان و ارمنی‌های کشورمان که جمعیت قابل توجهی هم ندارند، حق برخورداری از نماینده قائل شده که این هم خیلی خوب است، اما اکنون آیا ما باید یک جناحی در کشور را که جمعیت خود و هوادارانش به چیزی حدود 10 میلیون نفر می‌رسند، نادیده بگیریم؟ آیا باید قانون اساسی را این گونه تفسیر و اجرا کنیم؟ مجلس شورای اسلامی نامش خانه ملت است نه خانه یک جناح؛ بگذاریم خانه ملت آینه واقعی ملت باشد و متعلق به همه مردم. البته که در این میان جناح‌ها و احزاب مختلف باید بهترین‌ها را به مردم معرفی کنند و باید بر امر انتخابات هم نظارت بشود، اما معیار در همه این مراحل باید فقط قانون باشد.»

اگر چه این سخنان روحانی که از جایگاه ریاست جمهوری به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی مورد استقبال افکار عمومی، کارشناسان و فعالان سیاسی و احزاب قرار گرفت و همچون بارقه امیدی بود در جامعه، اما به مذاق برخی جریان های سیاسی که در طول دو هفته اخیر در برابر رد صلاحیت‌‌های گسترده موضع سکوت اختیار کرده‌اند، خوش نیامد و آن را مصداق اراده دولت برای دخالت در انتخابات دانستند. با این حال تلاش‌های این جریان اقلیت برای برجسته کردن این خط خبری و تحلیلی راه به جایی نبرد و در بهارستان هم به همان اقلیت نشان‌دار در مخالفت با دولت یازدهم محدود ماند. یک نامه به شورای نگهبان با 21 امضا و یک نامه به رئیس جمهوری با 20 امضا که البته نام 4 نماینده هم در این دو نامه مشترک هستند؛ رضا آشتیانی عراقی، مرتضی آقاتهرانی، سید محمود نبویان و سید مرتضی حسینی.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۲
mojtaba
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
1
4
دلواپسان رفتنی هستند.
نظرات بینندگان