arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۴۸۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

آغاز مذاکرات با ۲غول نفتی شرق آسیا

معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز مذاکرات با دایلم کره جنوبی و چیودای ژاپن برای اجرای طرح‌های جدید پالایشگاهی ایران، گفت: فاز اول ستاره خلیج فارس امسال راه‌اندازی می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز مذاکرات با دایلم کره جنوبی و چیودای ژاپن برای اجرای طرح‌های جدید پالایشگاهی ایران، گفت: فاز اول ستاره خلیج فارس امسال راه‌اندازی می‌شود.

عباس کاظمی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین مجتمع پالایشگاهی در دست ساخت کشور، گفت: در حال حاضر پیش راه‌اندازی واحدهای یوتیلیتی و برخی از واحدهای فرآیندی این پالایشگاه میعانات گازی آغاز شده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه براساس برنامه زمان بندی تا پایان سال‌جاری واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد، تصریح کرد: از این رو پیش بینی می‌شود پس از راه‌اندازی واحد تقطیر، مجتمع بنزین‌سازی این پالایشگاه هم تا سال آینده راه‌اندازی شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه همزمان با ساخت پالایشگاه، اجرای خط لوله به منظور انتقال محصولات نفتی پالایشگاه خلیج فارس به کلانشهرهای کشور هم در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: هم اکنون ساخت خط لوله از نائین تا تهران از پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی برخوردار بوده و عملیات اجرای قطعه این خط لوله از بندرعباس تا رفسنجان کرمان هم آغاز شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال آینده با بهره‌برداری از مجتمع بنزین‌سازی پالایشگاه خلیج فارس امکان عرضه و توزیع بنزین با استاندارد یورو چهار در کل کلان شهرهای کشور فراهم می‌شود، اظهارداشت: پیش بینی می‌شود با لغو تحریم‌ها ساخت و بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس شتاب بگیرد.

کاظمی در ادامه مهمترین برنامه توسعه صنعت پالایش نفت ایران در دوران پساتحریم را کاهش ظرفیت تولید نفت کوره در پالایشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر متوسط تولید نفت کوره پالایشگاه‌های نفت کشور حدود ۲۶ درصد است که این وضعیت از نظر اقتصادی برای پالایشگاه‌ها مناسب نیست.

معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز مذاکرات نفتی ایران با دو شرکت بزرگ ژاپنی و کره جنوبی برای اجرای طرح‌های کاهش ظرفیت تولید نفت کوره در دو پالایشگاه نفت کشور، بیان کرد: تاکنون مذاکراتی با شرکت‌های متعددی همچون دایلم کره جنوبی، چیودای ژاپن انجام شده و حتی توافق مقدماتی با برخی از این شرکت‌ها حاصل شده است.

نظرات بینندگان