arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

واکنش ایوبی به "فرش قرمز"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت‌الله ایوبی که این روزها بواسطه‌ی کانال تلگرامی‌اش به برخی موضوعات روز سینما واکنش نشان می‌دهد، در جدیدترین اظهاراتش با تیتر «نگران نباشید فرش قرمز ایرانی است» به برخی حاشیه‌های مطرح شده درباره‌ی فرش قرمز پاسخ داد.

به گزارش ایسنا،رییس سازمان سینمایی در این نوشتار آورده است:«زیبایی، سادگی و ایرانی بودن می‌تواند با هم باشد. و جشنواره فجر می‌تواند زیبا، باشکوه و در اوج سادگی باشد. سینماگرانی که سینما و جشنواره فجر را دوست دارند حق دارند که جشنواره‌ای متفاوت با جشنواره کن و ونیز از ما بخواهند. سینما هنری باشکوه است و شکوه و جلال، بخش جدایی ناپذیر برزگترین رویداد فرهنگی کشورمان یعنی جشنواره فیلم فجر است. جشنواره فجر نوروز سینما و جشن برداشت کاشته‌های یک سال سینمای ایران است.

جشن پایان یک سال سینمایی و آغاز سال نوی هنر هفتم. مانند همه جشن‌های دیگر ملی جا دارد برای جشنواره فجرهمه آیین یک جشن بزرگ را را بجا آوریم. البته شکوه و سادگی می‌تواند با هم باشد. مانند بسیاری از آیین‌هایمان که چنین است.

فرش یعنی خلاصه هنر ایران. قدیمی ترین فرش جهان ایرانی است. و کلمه کارپت، تاپی و مانند آن ریشه در فرهنگ و تمدن ایرانی دارد. به تقلید از تمدن ایرانی 458 سال پیش از میلاد، یونانیان برای نخستین‌بار در غرب از این سنت ایرانی پیروی کردند و برای پیشواز از یکی از قهرمانانشان در کاخ، فرش قرمز گستردند. در لغت نامه‌ها و فرهنگ‌نامه‌های اروپایی، قرمزی فرش به عنوان نشانه زندگی، سلامت، شکوه و ابدیت آمده است. در این متون فرش قرمز به عنوان نشانه‌ای از نور و شکوه الهی ریشه در فرهنگ شرق و ایرانی دارد.

فرش قرمز برگرفته از فرهنگ ایرانی و روم شرقی به کلیساهای غرب نفوذ کرد و به عنوان نماد شکوه و عظمت الهی نخست در مراسم و جشن‌های دینی و سپس در آیین های بزرگ مورد بهره برداری قرار گرفت. خلاصه آنکه بدانیم که فرش ایرانی است و قرمزی آن هم ریشه در سنتهای ما دارد. اینکه غربی‌ها از ما این سنت نیکو را به عارییت گرفته‌اند باید خوشحال باشیم. و مدیران جشنواره فیلم فجر با افتخار فرش قرمز ایرانی را زیر پای سفیران شایسته فرهنگ و تمدن ایرانی بگسترانند و هنرمندان عزیزمان با سربلندی از سنت دیرین ایرانی پیروی کنند. چه کسی شایسته‌تر از سینماگر ایرانی برای راه رفتن بر فرش قرمز جشنواره فیلم فجر.»

نظرات بینندگان