arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۵۴۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

ایزوستیا: سعودی‌ها مانند جمهوریخواهان و افراطیون اسرائیل دنبال جنگ با ایران هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه روسی ایزوستیا در تحلیلی درباره افزایش تنش میان ایران وعربستان نوشت: این کشور به همراه بازهای جمهوریخواه آمریکا و افراطیون اسرائیل به دنبال جنگ با ایران است.

به گزارش خبرآنلاین این روزنامه با اشاره به اعدام شیخ نمر در عربستان گفت: این اقدام باعث شد که  این دفعه نقطه نظر بشریت متمدن اعم از واشنگتن و مسکو درباره علل رویارویی بین عربستان سعودی و ایران یکی شود و همه  اعدام های ضد انسانی که سعودی ها به مناسبت سال نو، میلاد حضرت مسیح و تولد نبوی به عمل آوردند، را محکوم کنند.

این روزنامه در ادامه می نویسد:  در میان افراد اعدام شده، نه تنها شیخ نمر النمر روحانی اهل تشیع که به حفاظت از صلح و دفاع از حقوق اقلیت شیعه در عربستان سعودی می پرداخت بلکه اشرف فیاض شاعر فلسطینی که به بی دینی محکوم شد، شایان ذکر است.

به عقیده نویسنده این تحلیل ، تشدید سریع مناقشه و قطع روابط برخی اقمار ریاض با ایران نشان می دهد که پادشاهی سعودی جنگ های سوریه و یمن را کم آورده و مایل است منطقه را به یک جنگ دیگر گرفتار سازد. به تعبیر نویسنده، حکام سعودی امیدوارند که با تشدید خطر جنگ بتوانند ناخرسندی مردم بر اثر افت قیمت های نفت و ماجراجویی های بی فایده جنگی سرکوب کنند.

نویسنده توضیح می دهد که دلار نفتی به نفع سعودی هایی تمام شد که  صاحب شهرهای مقدس اسلامی شده اند. ولی دلارهای سعودی به مسلمانان عراق، یمن، فلسطین و مناطق دیگر جهان هیچ کمکی نکرده است. سعودی ها عمدتاً وعده می دهند ولی پول نمی دهند، مگر اینکه بخواهند ایدئولوژی افراطی خود را به کشورهایی چون روسیه صادر نمایند. ولی جدیداً سعودی ها زیاده روی کرده و احساس کردند که می توانند بدون تبعات منفی برای خود، هر کاری بکنند. این وضع به خصوص در ماه های اخیر مشاهده شد.

سعودی ها می خواستند به روسیه رشوه بدهند تا از اسد دست بکشد؛ آنها به یمن حمله کردند تا منصور هادی رئیس جمهور سابق دست نشانده خود را به منصه قدرت باز گردانند. الآن چیزی شبیه به ناتوی اسلامی با شرکت ده ها کشور اسلامی تشکیل می شود. آنها به جنگ با ایران - همان جنگی که شاهین های واشنگتن و تل اویو به فکر آن هستند - احتیاج دارند زیرا خیال می کنند که برنامه های آنها به خاطر ایران اجرا نمی شود. ولی نویسنده تأکید می کند که عدم تناسب بین خواست ها و امکانات واقعی است که باعث ناکامی سعودی ها می شود. نویسنده در پایان خاطرنشان می کند که روسیه ضمن محکوم کردن رفتار عربستان سعودی در یمن و سوریه، صلح بد را بر جنگ خوب ترجیح می دهد. به عقیده نویسنده، ریاض و تهران هنوز فرصت دارند از جنگ اجتناب کنند و قضاوت اخلاقی درباره رفتار همدیگر را  به خداوند متعال بسپارند تا حکم خود را صادر کند.

نظرات بینندگان