arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

روسیه: سیاست ضد ایرانی غرب اشتباه و بی نتیجه بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: سیاست کشورهای غربی و آمریکا در منزوی کردن ایران اشتباه بود و گذشت زمان این واقعیت را نشان داد.

لاوروف امروز (سه شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی خود با موضوع جمعبندی نتایج سیاست خارجی روسیه در سال 2015، سیاست غرب علیه ایران را غیرقابل قبول خواند.

وی با بیان این که غرب از منزوی کردن ایران هیچ نتیجه ای نگرفت، اظهار کرد: ایران برنامه موشکی خود را تقویت کرد. فشارها برای محدود کردن تعداد سانتریفیوژ ها هم بی نتیجه بود و هزاران دستگاه بکار گرفت.

وزیر خارجه روسیه نتیجه گیری کرد: این واقعیت نشان داد، سیاست منزوی کردن ایران اشتباه بود و به همین دلیل هم تلاش های منزوی کردن کره شمالی را هم نادرست می دانیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نیاز آمریکا و غرب به روسیه گفت: به عنوان مثال طرف های غربی در مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران در مراحل سرنوشت ساز این مذاکرات، بارها از هیات روسی خواستار کمک برای حل مسایل شدند.

لاوروف از جمله این مسایل به انتقال اورانیوم غنی شده از ایران و تغییر کاربری سایت هسته ای فردو اشاره کرد و افزود: مسکو با وجود این که از اقدامات خود برای کمک به اجرای برجام منفعت مادی نبرد و این اقدامات هزینه بر بود، اما به تمام تعهدات خود عمل نکرد.

وی ادامه داد: در مساله هسته ای کره شمالی هم طرف های غربی و آمریکا از روسیه و چین خواستار کمک برای حل این مساله شده اند.

لاوروف گفت: بر این باورم که نه فقط کره شمالی سلاح اتمی نداشته باشد بلکه در شبه جزیره کره سلاح اتمی مستقر نشود و آمریکا تسلیحات اتمی در این منطقه مستقر نکند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان این که رایزنی ها در مورد مساله هسته ای شبه جزیره کره ادامه دارد، اظهار کرد: معتقد نیستیم که کره شمالی بمب هیدروژنی آزمایش کرد. در مورد کره شمالی تحریم های شدیدی اعمال شده و اگر چنین ازمایشی انجام می شد، نشان دهنده بی تاثیر بودن قطعنامه های شورای امنیت بود.

وی گفت: خواهان ازسرگیری مذاکرات شش جانبه کره برای حل تنش ها در این منطقه هستیم. در سال های اخیر طرف های غربی مذاکرات شش جانبه شامل آمریکا و کره جنوبی و ژاپن از انعطاف در مذاکرات خودداری کردند.

لاوروف با اشاره به خواسته کره جنوبی مبنی بر حذف کره شمالی از مذاکرات شش جانبه گفت: این سیاست را اشتباه می دانیم و معتقدیم که منزوی سازی کره شمالی نتیجه ای نخواهد داد.


نظرات بینندگان