arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۵۷۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

خرم: سفر روحانی به اروپا نمایش تغییر شرایط در ایران است/ رابطه ایران با جهان عربستان و ترکیه را آزار می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی خرم نماينده اسبق ايران در دفتر ژنو سازمان ملل متحد گفت: فعالیت‌های عربستان علیه ایران به خاطر عصبانیتی است که این کشور از توافق هسته‌ای دارد. آنها خود را به هر دری می‌زنند که خود را به عنوان یک قدرت مهم در خاورمیانه معرفی کنند.

سفیر سابق ایران در چین در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران در مورد اهمیت سفر رئیس جمهور به اروپا خاطرنشان کرد: سفر روحانی به اروپا پیامد برداشته شدن تحریم‌های سیاسی و بعد از آن تحریم‌های اقتصادی است.

وی ادامه داد: قطعنامه‌های سازمان ملل در فصل هفتم منشور و ذیل ماده 41 تصویب می‌شود که این تحریم‌ها اول سیاسی و بعد از آن تحریم‌های اقتصادی اعمال می‌شود و اگر این تحریم‌ها اثر نکرد برخورد نظامی که در ماده 42 تعریف شده اعمال می‌شود. در مورد ایران به ماده 41 کتفا شد اما در مورد عراق، لیبی و برخی کشورهای دیگر ماده 42 اعمال وبه آنها حمله نظامی شد.

خرم ادامه داد: این تحریم‌های سیاسی و اقتصادی دامن گیر ایران شد و در اثر توافق هسته‌ای برداشته شد و ایران امروز به صورت یک کشور تمام عیار می‌تواند در صحنه بین الملل وارد شود و نقش خود را بازی کند. به همین جهت و بعد از توافق کشورهای جهان به ویژه دولت‌های اروپایی به صورت صریح از ایران دعوت کردند و رئیس جمهور نیز استقبال کرد.

سفیر سابق ایران در لیبی افزود: ما در اتحادیه اروپا منافع زیادی داریم. اگر به سال 84 برگردیم اتحادیه اروپا شریک اول ایران بود اما بعد از تحریم‌ها چین جای اروپا را گرفت. درحالی که تکنولوژی اروپایی بعد از آمریکا در جهان بهترین است.

این دیپلمات وزارت امورخارجه خاطر نشان کرد: سفر روحانی به اروپا نمایش تغییر شرایط در ایران است. ایران دیگر مورد تحریم نیست و می‌تواند بدون هیچ مشکلی با کشورهای جهان رابطه داشته باشد و این درست همان نکته‌ای است که اسرائیل، عربستان و ترکیه را آزار می‌دهد.

وی ادامه داد: عربستان هرکاری می‌کند که روابط ایران و غرب را برهم بزند اما اگر ما مواظب باشیم می‌توانیم به جای اینکه اسیر بازی عربستان و اسرائیل شویم، کاری کنیم که جایگاه ایران در جهان ارتقا پیدا کند. در این میان گل‌ به خودی‌هایی که در جریان حمله به سفارت عربستان در تهران توسط یک عده خودسر زده شد که آثارش هنوز ادامه دارد کمک زیادی به عربستان کرد برای محکومیت ایران در مجامع بین المللی کرد.

خرم افزود: ایران به زودی می‌تواند با عقلانیت جایگاه خود را به طور کامل پیدا کند. اتحادیه اروپا و آمریکا از جایگاه فعلی ایران در منطقه و جهان خشنود هستند. برای آنها ایران کشوری است که می‌تواند به ایجاد ثبات و مبارزه با تروریسم در خاورمیانه کمک کند.

نماينده سابق ايران در سازمان ملل متحد در ژنو در پاسخ به این سوال که ایران چگونه می‌تواند تمام قدرت‌های جهان را در کنار خود حفظ کند گفت: یک کشور زمانی می‌تواند بهترین استفاده‌ها را از روابط جهانی ببرد که با همه ارتباط داشته باشد. نمی‌شود بگوییم روسیه خوب است و چین بد یا نمی‌توانیم بگوییم اروپا خوب است و آمریکا بد.

سفیر سابق ایران در چین ادامه داد: کشورها به خاطر رضای خدا با ما همکاری نمی‌کنند و بر اساس منافع ملی خود رفتار می‌کنند. اگر روسیه، چین و دیگر کشورها ببیند ما در روابط با غرب به ویژه آمریکا دچار ضعف هستیم و قادر نیستیم با آمریکا رابطه برقرار کنیم، آنها کالای خود را چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی به ما گران خواهند فروخت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نباید گرایش یک طرفه به سمت قدرت‌ها داشته باشیم و ثبات سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کنیم.

نظرات بینندگان