arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

دبیر جشنواره فیلم فجر: نیازی به تذکر پلیس نیست

دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی کشور گفت: تلاش کردیم امسال باری از دوش سینمای ایران برداریم و به همین دلیل «رایتل» حامی اصلی جشنواره فیلم فجر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی کشور گفت: تلاش کردیم امسال باری از دوش سینمای ایران برداریم و به همین دلیل «رایتل» حامی اصلی جشنواره فیلم فجر است.

محمد حیدری با بیان این مطلب اضافه کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته حرف و حدیث‌های زیادی درباره اسپانسر و حامی مالی جشنواره مطرح شد و عده‌ای گفتند که «شهر فرش» حامی مالی جشنواره است و جالب است که همه کارخانه‌های فرش را به عنوان حامی مالی جشنواره مطرح می‌کردند، در حالی که حضور هر یک از هنرمندان در ستاد برگزارکننده جشنواره و به عنوان مشاور فقط به دلیل حمایت‌های معنوی آنان بود و اصلا درباره مباحث مالی صحبتی نشد.

حیدری که روز سه‌شنبه 6 بهمن‌ماه در نشست خبری جشنواره فیلم فجر در هتل «لاله» سخن می‌گفت اضافه کرد: «رایتل» پیش از این هم حامی مالی جشنواره فیلم فجر بوده است و امسال نیز 70 تا 80 درصد حمایت مالی را انجام می‌دهد.

وی مبلغ این حمایت را اعلام نکرد اما گفت قطعا این حمایت‌ها در قد و قواره جشنواره‌ای مانند فیلم فجر است.

در این دوره‌ سیاه‌نمایی نداریم
دبیر جشنواره فیلم فجر با تأکید بر اینکه در این دوره سیاه‌نمایی در فیلم‌های جشنواره وجود ندارد، اضافه کرد: در این دوره از جشنواره تلاش کردیم، فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که به لحاظ مضمون و ساختار تنوع زیادی داشته باشد. در میان این فیلم‌ها تعدادی هم به نقد اجتماعی می‌پردازند اما فیلمی که بتوان عنوان سیاه‌نمایی را بر آن نهاد در جشنواره امسال نداریم.

تحت فشار نبودیم برای انتخاب هیات داوران
او همچنین تأکید کرد که برای انتخاب هیأت داوران این جشنواره تحت فشار نبوده و این گونه نبوده است که هنرمندی را به دلیل فشارهای بیرونی از هیأت داوری کنار گذاشته باشد.

محمد حیدری در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود در انتخاب بعضی از هنرمندان مانند رخشان بنی‌اعتماد، کیانوش عیاری یا ناصر تقوایی در ترکیب هیأت داوران تحت فشار بوده و نتوانسته آنان را انتخاب کند، توضیح داد: چنین فشاری نبوده است. خانم بنی‌اعتماد به دلیل سفری که در پیش داشت، نتوانست همراه ما باشد. آقای عیاری هم داوری جشنواره را نپذیرفت و ما هیچ محدودیتی برای انتخاب داوران نداشتیم.

من نمی‌خواهم به عنوان دبیر جشنواره‌،جایزه ویژه‌ای بدهم
این مدیر در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه حضور نهادهای پرقدرت و سرمایه‌گذار که بعضی از فیلم‌های جشنواره را حمایت کرده‌اند چقدر می‌تواند در اعطای جوایز تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: چنین چیزی نیست و اگر فیلمی شایسته جایزه نباشد، حتی اگر از سوی نهادی پرقدرت حمایت شده باشد جایزه نخواهد گرفت. ما همه چیز را در ویترین جشنواره فجر می‌بینیم. چنین چیزی نیست که بنده به عنوان دبیر جشنواره جایزه ویژه‌ای به فیلمی بدهم بلکه تمام جوایز را هیأت داوران ارائه خواهند کرد.

وی درباره نمایش فیلم «یتیم‌خانه ایران» کار ابوالقاسم طالبی در بخش خارج از مسابقه این دوره از جشنواره نیز توضیح داد: ایشان از آغاز متقاضی حضور در بخش خارج از مسابقه بود و هیأت انتخاب هم این تقاضا را پذیرفت. البته فیلم‌های دیگری هم بودند که متقاضی شرکت در بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه اول و... بودند ولی متأسفانه آثارشان پذیرفته نشد و خودشان هم علاقه‌ای نداشتند که فیلم‌هایشان در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شود. به هر حال جشنواره فیلم فجر ظرفیت محدودی دارد، اما این به معنای آن نیست که اگر اثری به جشنواره راه پیدا نکرد کار ضعیفی باشد.

حمایت ویژه‌ای از «دختر» میرکریمی نداشتیم
حیدری در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود فیلم «دختر» کار رضا میرکریمی در شرایطی به جشنواره راه پیدا کرده که هنوز فیلمبرداری آن تمام نشده است، تصریح کرد: هیأت انتخاب بعد از دیدن 85 دقیقه از این فیلم، آن را برای جشنواره فجر انتخاب کردند. البته این فیلم سکانس‌هایی دارد که مربوط به فصل زمستان است و آقای میرکریمی مشغول فیلمبرداری این سکانس‌ها که البته این بخش‌ها به اکران عمومی فیلم اضافه می‌شوند، بودند اما ساخت فیلم به پایان رسیده و در جدول اکران جشنواره قرار گرفته است.

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر درباره شائبه‌هایی مبنی بر حمایت ویژه از این فیلم گفت: هر چند کارگردان فیلم دبیر بخش بین‌الملل جشنواره است، اما این موضوع ارتباطی به بخش ملی ندارد. سینمای ایران به این اقتدار رسیده و قدرتمندانه با این مسئله برخورد می‌کند که اگر هنرمندی به عنوان مشاور یا دبیر در کنار جشنواره‌ای قرار می‌گیرد به معنای دادن امتیاز ویژه‌ای به آن‌ هنرمند نیست چرا که جشنواره اثر آن هنرمند را هم عادلانه ارزیابی می‌کند. بنابراین داوران توجه ویژه‌ای به فیلم «دختر» نخواهند داشت چون خودشان هم تجربه حضور در جشنواره را دارند و اولویت‌شان با رعایت عدالت است. آقای میرکریمی هم فیلم‌اش در بخش ملی نمایش داده می‌شود که نشانگر اهمیت این بخش است.

پاسخ به حاشیه‌های حضور برخی بازیگران
حیدری در ادامه این نشست با اشاره به برخی حاشیه‌ها در مورد حضور بازیگران در ستاد برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر توضیح داد: این سخنان را شنیده‌ام که می‌گویند امسال بازیگران زیادی با جشنواره همکاری دارند. باید بگویم اگر این بازیگران به شکل درست و در جایگاه خودشان با جشنواره همکاری داشته باشند اتفاق خوبی است. مثلا آقای مجید مظفری که مدیریت کاخ مردمی را بر عهده دارد، بازیگر شناخته شده‌ای است و مردم ایشان را می‌شناسند. همچنان که خانم کتایون ریاحی که بنیاد خیریه‌ای را تأسیس کرده نیز برنامه‌های ویژه‌ای را در همین کاخ مردمی برپا خواهد کرد و این‌ها همه اتفاقات خوبی است.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به پرسشی دیگر درباره حضور گشت ارشاد در کاخ مردمی جشنواره متذکر شد: جلساتی با نیروی انتظامی و پلیس امنیت داشته‌ایم. به هر حال نیروهای امنیتی در شرایطی که کشورهای همسایه ما قرار دارند به خوبی توانسته‌اند امنیت را در کشور برقرار کنند و قصد ما هم تعامل با آنان است. همچنان که آنان هم وظایف خود را انجام می‌دهند.

حیدری ادامه داد: همه ما قوانین را می‌دانیم و رعایت می‌کنیم و نیازی نیست که پلیس مسائلی را به ما تذکر بدهد.

پای حرف‌مان ایستاده‌ایم / تا پایان از آثار صیانت می‌کنیم
وی درباره اعمال فشارهای معمول که هر سال برای اضافه و کم کردن بعضی فیلم‌های جشنواره از سوی نهادهای مختلف وارد می‌شود، توضیح داد: همیشه این فشارها وجود داشته است. بعضی افراد که آثارشان به جشنواره راه نمی‌یابد از ناحیه‌های مختلف به برگزارکنندگان جشنواره فشار وارد می‌آورند. اما ما طبق اعلام قبلی‌مان، همان 22 اثر را در بخش سودای سیمرغ انتخاب کردیم و پای حرف‌مان ایستادیم و تا پایان از این آثار صیانت می‌کنیم.

او درباره تعامل جشنواره‌ی فجر با حوزه علمیه نیز گفت: هر چه ارتباطات بیشتر شود تأثیرگذاری هم بیشتر خواهد بود. اما فراموش نکنیم فیلم‌های جشنواره همه با پروانه ساخت و نمایشی اکران می‌شوند که از سوی سازمان سینمایی تأیید شده و این سازمان نیز در راستای اهداف کلی کشور این پروانه‌ها را صادر کرده است. ضمن اینکه امسال فیلم‌هایی با مضامین مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... داریم که برآمده از مسائل اجتماعی روز است و بعضی فیلم‌ها به نقد اجتماعی روز می‌پردازند اما این به معنای سیاه‌نمایی نیست.

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطر نشان کرد: صحبت‌هایی درباره تلخی برخی از فیلم‌های جشنواره مطرح شده که باید بگویم امسال فیلم‌های داستان‌گو هم داریم و اگر آثاری نقد اجتماعی داشته باشند، نمی‌توان به صرف این موضوع عنوان سیاه‌نمایی را به آن‌ها داد.

وی درباره بخشی از سخنان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی مبنی بر اینکه سیگار مهمترین عامل ممیزی فیلم‌ها در این دوره از جشنواره بوده است، توضیح داد: منظور آقای ایل‌بیگی ترویج سیگار کشیدن بوده است که در این رابطه شعارهای زیادی داریم زیرا به اندازه کافی دود و آلودگی داریم و درست نیست در فیلم‌هایمان سیگارکشیدن را هم ترویج کنیم.

حیدری اضافه کرد: فیلم‌های جشنواره فجر براساس چارچوب نظام سازمان سینمایی و شورای ساخت و پروانه نمایش، در جشنواره اکران می‌شوند. خوشبختانه بسیاری از این فیلم‌ها پروانه نمایش دائم را هم دریافت کرده‌اند که این نشانگر تعامل مثبت میان شورای ارزشیابی و نظارت و جشنواره است.

واکنش حیدری به استعفای شهاب حسینی
وی در بخش دیگری از این نشست درباره استعفای شهاب حسینی گفت: ما از حضور ایشان در ستاد برگزاری جشنواره بسیار خوشحال بودیم و استعفایشان را هم به دیده منت پذیرفتیم. ایشان از هنرمندان خوب سینمای کشور هستند که خوشبختانه در جشنواره امسال، فیلم هم دارند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا حاشیه‌های زیادی در برگزاری جشنواره امسال وجود دارد و آیا این حاشیه‌ها به دلایل پشت پرده‌ای بوجود آمده‌اند، گفت: دلیل پشت پرده‌ای نیست. همیشه در مقابل تغییرات مقاومت می‌کنیم. شاید بعضی از دوستان علاقه‌مند باشند تا خود را مهمترین بخش جریان فرهنگی کشور بدانند اما ما به این سخنان توجه نمی‌کنیم. هدف اصلی ما این است که در کنار یکدیگر جشنواره را رو به جلو پیش ببریم.

ارشاد استان‌ها بودجه‌ی کافی ندارند
حیدری درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در دیگر استان‌ها نیز گفت: در این مورد صحبت‌های زیادی مطرح شده و ما هم بسیار علاقه‌مند به اجرای آن هستیم اما مشکل اصلی مسائل مالی است زیرا ارشاد استان‌ها بودجه کافی ندارند. از سوی دیگر صاحبان فیلم‌ها هم حق دارند که حقوق‌شان را دریافت کنند، چون فیلم‌هایشان به اندازه کافی در جشنواره دیده می‌شود. با این حال خیلی دوست داریم در مراکز استان‌ها جشنواره برگزار شود و قرار است این اتفاق در چند استان بیفتد که امیدواریم استان‌های بیشتری به این جریان بپیوندند.

انتقادات آقای پرستویی را با دیده‌ی منت می‌پذیریم
حیدری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره حاشیه‌های پوستر این دوره از جشنواره توضیح داد: در این باره سخنان زیادی مطرح شد. هدف ما این است که با چهره هنرمند محبوب زنده یاد خسرو شکیبایی نشان دهیم که ایشان در سینمای ایران زنده است. البته آقای پرستویی هنرمند گرامی انتقاداتی را مطرح کردند که به دیده منت دیدیم و شنیدیم. به هر حال هر اتفاقی در اولین گام خود ایراداتی دارد، مثلا ما هم دوست داشتیم هنرمندان هم در مراسم رونمایی از پوستر حضور داشته باشند اما به هر حال اولین بار بود و اشکالاتی وجود داشت. همچنان که در مورد تاریخ هم تذکراتی داده شد اما چون اولین پوستر جشنواره بود نیاز به روتوش داشت که در حال حاضر این اتفاق افتاده و دیگر این اشکالات وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره حضور بعضی از آثار بخش ملی در بخش بین‌الملل جشنواره که اردیبهشت آینده برگزار می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر چنین موضوعی مطرح نشده است، چون دو بخش جدا از هم هستند و باید ببینیم تا زمان برگزاری بخش بین‌الملل چه اتفاقی می‌افتد.

حیدری درباره پیشنهاد یکی از منتقدان مبنی بر حضور یک منتقد در هیأت داوران جشنواره توضیح داد: ما از این پیشنهاد استقبال کردیم و قرار شد آن دوستان اسامی مورد نظر خود را اعلام کنند اما این اتفاق نیفتاد. البته جشنواره فیلم فجر پیشنهادات را می‌پذیرد اما خودش درباره ترکیب هیأت داوران تصمیم‌گیری می‌کند. خوشبختانه هنرمندان حاضر در هیأت داوران همه توانمند هستند و دوستان دیگری هم بودند که ما علاقه‌مند بودیم در این ترکیب حضور داشته باشند که متأسفانه خودشان نتوانستند بیایند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پخش فیلم‌های مستند و انیمیشن در این دوره از جشنواره خاطر نشان کرد: امسال نمایش فیلم‌ها در کاخ جشنواره از ساعت 14:30 و با نمایش آثار مستند آغاز می‌شود. در بخش دوم هم فیلم‌های هنر و تجربه به نمایش درمی‌آید و بعد از آن فیلم‌های سینمای ایران در سه سانس اکران خواهد شد و نمایش فیلم‌ها تا ساعت 24 و حتی بعد از آن ادامه دارد.

حیدری با اشاره به توجه ویژه به سینمای انیمیشن در سال جاری گفت: چون این بخش را پیش‌بینی نکرده بودیم هشت اثر در بخشی از سالن‌های مردمی نمایش داده می‌شود و با همکاری آسیفا یک اثر ویژه را به عنوان انیمیشن برگزیده معرفی خواهیم کرد.

در این نشست محمد حیدری یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره را حضور پررنگ بانوان هنرمند دانست و از برگزاری چند رویداد در آستانه جشنواره فیلم فجر خبر داد.

او گفت: جشنواره فیلم فجر به نوعی تقویم سال نو سینمای ایران است و به همین خاطر آنونسی را طراحی کرده‌ایم که در برنامه افتتاحیه به نمایش درمی‌آید. از سوی دیگر مجموعه‌ای از منتخب برگزیدگان دوره‌های گذشته را آماده کرده‌ایم که روز جمعه 9 بهمن‌ماه در موزه سینما رونمایی می‌شود.

حیدری ادامه داد: علاوه بر این مجموعه ماندگاری از 100 صدای ماندگار را تهیه کرده‌ایم که در واقع ادای احترامی به دوبلورهای سینماست و در مراسمی که روز پنج‌شنبه هشتم بهمن‌ماه برگزار می‌شود، از 14 دوبلور تقدیر و این مجموعه را رونمایی می‌کنیم.

به گفته او، مجموعه دیگری که شامل 100 موسیقی سینمای ایران در سال‌های بعد از انقلاب است نیز رونمایی خواهد شد.

دبیر جشنواره فیلم فجر توضیح داد: مراسم افتتاحیه روز 11 بهمن‌ماه در تالار وحدت و رأس ساعت 19 برگزار می‌شود و هیچ گونه سخنرانی نخواهیم داشت.

به گفته او پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره طبق برنامه پیش‌بینی شده انجام شد و برای اولین بار بلیت‌ها به درِ خانه اشخاص فرستاده شد.

حیدری در این نشست در پاسخ به پرسشی درباره نظارت دبیر جشنواره بر محتوای فیلم‌ها گفت: از آنجا که این آثار باید در سبد حمایتی سازمان سینمایی قرار می‌گرفتند، طبیعتا طبق سیاست‌های این سازمان پروانه ساخت و نمایش گرفته‌اند و سیاست‌های جشنواره فجر نیز چیزی جدای از سیاست‌های سازمان سینمایی نیست. طبیعتا در مدت زمان محدود نمی‌توان خیلی بر محتوای آثار دخالت کرد. اگر دوره‌های آینده دبیر ثابتی برای جشنواره فیلم فجر انتخاب شود این دبیر چنین قدرتی خواهد داشت.

در پایان این مراسم از پوستر دیگر بخش‌های جشنواره رونمایی شد.

پوستر «هنر و تجربه» به یاد ایرج کریمی کارگردان و منتقد سینما با تصویری از این هنرمند طراحی شده که بعد از رونمایی آن بهروز غریب‌پور هنرمند تئاتر و سینما و مدیر کاخ جشنواره بر تصویر ایرج کریمی بوسه زد.

در این برنامه که با حضور سیدصادق موسوی معاون روابط عمومی و ارتباطات جشنواره برگزار شد، وی در گذشت فریبرز صالح و یدالله نجفی دو هنرمند سینما را که در روزهای اخیر فوت کرده‌اند، تسلیت گفت.

صادق موسوی توضیحاتی درباره کارت‌های خبرنگاری در این دوره از جشنواره ارائه کرد وافزود: تعدادی کارت بی‌نام برای نشست‌های مطبوعاتی صبح‌ها صادر شده که در اختیار مطبوعات قرار می‌گیرد.

در این نشست همچنین مجید مظفری مدیر کاخ مردمی جشنواره، بهروز غریب‌پور مدیر کاخ جشنواره، مهتاب کرامتی مشاور جشنواره در کنار سونیا پوریامین، مرتضی رزاق‌کریمی، امیرعابدی و... نیز حضور داشتند.

قرار است افتتاحیه بخش مواد تبلیغی با دبیری امیر عابدی روز 12 بهمن‌ماه در پردیس ملت برگزار شود.

همچنین در نشست خبری جشنواره فیلم فجر نرم‌افزار اطلاع‌رسانی و تصاویر این جشنواره رونمایی شد.
نظرات بینندگان