arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

معاون رییس‌جمهور: 500 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام روی دست دولت است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اجرایی رییس‌جمهور با بیان اینکه تولید کشور درگیر نوعی شبه انحصار است، از 500 هزار میلیارد تومان طرح دولتی نیمه تمام خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در مراسم معرفی 500 شرکت برتر اقتصادی سال 1393 با بیان اینکه گزارش رتبه‌بندی شرکت‌ها اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار سیاستگذاران اقتصادی کشور قرار می‌دهد، اظهار کرد: امروز مهم‌ترین مشکل پیشروی اقتصاد ایران اشتغال است که یکی از نیازهای اصلی کشور به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر ضرورت تحول در بودجه خانوار و افزایش سطح رفاه عمومی، ادامه داد: متاسفیم که مشکلات بودجه خانوار در شرایطی به وجود آمد که وفور درآمدهای نفتی برای ایران وجود داشت البته فشارهای تحریمی در سال‌های 91 و 92 نیز مشکلاتی را به اقتصاد ایران وارد کرد و اقتصاد را با رکود مواجه ساخت.

به گفته معاون اجرایی رییس‌جمهور، این در حالی است که رقبای ایران در همین مدت نرخ رشدهای دو رقمی را با تورم پایین ایجاد کرده بودند.

شریعتمداری با بیان اینکه شاخص ترکیبی موقعیت اقتصادی ایران در این سال‌ها از 38 به 72 تنزل پیدا کرد، گفت: البته در عین حال تحریم‌ها منافع زیادی هم برای کشور ما داشته که یکی از آنها به وجود آمدن شرکت‌های موفق ایرانی و کار کردن در شرایط سخت بوده است.

وی با اشاره به مشکلات اصلی اقتصاد ایران که سبب ایجاد رکود و تنزل رتبه ایران شده است، گفت: بررسی ناکارآیی بازارهای مالی ایران، میزان سرمایه‌گذاری در عرصه‌های گوناگون به ویژه در بخش عمرانی، حضور دانش در اقتصاد، محیط زیست، آلودگی‌ها و سایر موارد که توسط سازمان‌های جهانی انجام شده باعث تنزل رتبه ایران شده است.

معاون اجرایی رییس‌جمهور با بیان اینکه نگاه اساسی دولت توجه به خرد جمعی است، اظهار کرد: ما می‌دانیم در کجا هستیم و به کجا باید برویم و باید بدانیم که کشور ما نیازمند رشد اقتصادی متوازن پایدار اشتغالزاست که این موضوع خود به خود به دست نمی‌آید مگر اینکه ما الزامات را پیش‌بینی کرده و بر اساس آن عمل کنیم.

شریعتمداری داشتن بخش خصوصی توانمند، پویا و رقابتی در اقتصاد کشور را از نکات اصلی دستیابی به رشد اقتصادی پایدار دانست و اظهار کرد: حکمرانی معتبر و توانمند، محیط اقتصادی باثبات، تعامل پایدار و متوازن با دنیا، تامین مالی کارآمد، تهیه و تخصیص بهینه منابع، دانش بنیان کردن اقتصاد کشور و ایجاد نظام موثر مقابله با چهره‌های خشن فقر از مواردی است که باید در این مسیر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خروج از رکود اولین کار ضروری دولت است که باید به آن بپردازد، ادامه داد: اخیرا معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد که از برنامه‌ای که برای خروج از رکود تدوین شده 60 درصد از آن انجام شده و در مرحله اجراست که در این موقعیت افزایش سرمایه بانک‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خروج بنگاه‌ها از رکود می‌تواند تاثیرگذار باشد.

معاون اجرایی رییس‌جمهور با بیان اینکه به جای قیمت‌گذاری باید به سمت ایجاد فضای رقابتی حرکت کنیم، گفت: باید در فضای کسب و کار بهبود و تسهیل ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به واگذاری طرح‌های دولتی به بخش خصوصی به عنوان یکی دیگر از راهکارهای خروج از رکود، ادامه داد: در حال حاضر 60 تا 70 هزار طرح دولتی نیمه تمام روی دست دولت مانده که بودجه لازم برای اتمام آنها بیش از 500 هزار میلیارد تومان است که روی دست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مانده و واگذاری آنها کاملا امکان‌پذیر است.

به گفته شریعتمداری، در طول یک سال و نیم گذشته 97 طرح در آب و فاضلاب توسط وزارت نیرو به بخش خصوصی واگذار شده است و این کار از روش تضمین بازگشت سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر شده است.

معاون اجرایی رییس‌جمهور با بیان اینکه بدهی دولت به سیستم غیردولتی برای خروج از رکود باید پرداخت شود، گفت: ما در این زمینه کند عمل می‌کنیم و باید سرعت بیشتری به این موضوع ببخشیم؛ چرا که دولت رقم قابل ملاحظه‌ای بدهی به بخش خصوصی دارد و قرار شده 40 هزار میلیارد از آن را از طریق اوراق مشارکت و ... تسویه کند.

وی با مقایسه بازده فروش در ایران و ترکیه، ادامه داد: بازده فروش در ایران 14 درصد و در ترکیه هفت درصد است اما بدانیم که این بازده حاصل بهره‌وری نیروی کار و سرمایه نیست بلکه بیشتر حاصل بالا بودن قیمت‌ها در ایران است به طوریکه ما محصول تولیدی را با قیمت بالاتری می‌فروشیم و به گونه‌ای درگیر شبه انحصار هستیم.

نظرات بینندگان