arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۹ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

روحانی:ایران قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران امن‌ترین و با ثبات‌ترین کشور منطقه است گفت: ایران قصد حمله به هیچ کشوری ندارد، اما از سرزمینش دفاع می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در دومین روز سفرش به ایتالیا در نشستی با بازرگانان ایرانی و ایتالیایی در رم، اظهارداشت: از تحریم‌ها، اتحادیه اروپا و ایران متضرر شدند و اکنون با گشوده شدن فصل جدیدی در روابط و تعاملات تهران با جهان، زمان جبران زیان‌ها فرا رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه تهران در همکاری‌ها و سیاست اقتصادی خود، پیگیر یک همکاری و مشارکت بُرد – بُرد است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان امن‌ترین و با ثبات‌ترین کشور منطقه، پذیرای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خارجی و از جمله ایتالیایی است.

رئیس‌جمهور با تشریح دستاوردهای دولت یازدهم به‌ویژه در عرصه اقتصادی، به کاهش تورم، خروج از رکود و آغاز رونق اقتصادی طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: این دستاوردها در حالی انجام شد که تحریم‌های ظالمانه همچنان ادامه داشت.

روحانی تصریح کرد: امروز در ایران نرخ تورم نقطه به نقطه تک رقمی و به 9.4 درصد رسیده است و نرخ 12 ماهه تورم نیز 12.2 شده و در سال گذشته، رشد اقتصادی 3 درصدی را بعد از هشت فصل رکود متوالی تجربه کردیم. از سوی دیگر شرایط کسب و کار نیز 22 واحد بهبود یافته و انضباط مالی برقرار شده و همه اینها در شرایطی انجام گرفت که تحریم‌ها همچنان ادامه داشت و این پیام روشنی به کشورهای تحریم‌کننده ایران بود که تحریم‌ها تأثیری بر کشور ما ندارند.

وی با اشاره به اینکه همه کشورها از جمله اتحادیه اروپا به دنبال پیروزی توافق هسته‌ای بودند، اظهارداشت: دلیل چنین مطالبه‌ای این بود که نتیجه مذاکرات بُرد بُرد و به نفع همه بود.

رئیس‌‌جمهور جلسه حاضر را یکی از آثار و برکات توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دانست و گفت: امروز شرایط برای سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و هدف‌گیری بازارهای جدید صادراتی و مشترک، کاملاً آماده است و جمهوری اسلامی ایران تعاملات اقتصادی خود را با رویکرد سود دو طرفه و بُرد - بُرد پیگیری می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه ایران امن‌ترین و باثبات‌ترین کشور منطقه است، گفت: ایران قصد حمله به کشورهای دیگر و دخالت در امور داخلی هیچ کشوری را ندارد و در عین حال با قدرت از سرزمین خود دفاع می‌کند و از سوی دیگر قوانین و مقررات ایران برای سرمایه‌گذاری کاملاً قابل اعتماد بوده و ملت ایران در هیچ شرایطی تعهدات بین‌المللی خود را نقض نکرده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان ایران برای جذب سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک اقتصادی با سایر کشورها، اظهارداشت: بدون تردید یک کشور بعد از تحریم چند ساله از ظرفیت‌های خالی زیادی برخوردار است و اقتصاد امروز ایران یک اقتصاد بکر و جزو اقتصادهای نوظهور می‌باشد و در چنین شرایطی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی کاملاً آمادگی داشته و از آن استقبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه مثبت همکاری‌های اقتصادی ایتالیا با ایران خاطرنشان کرد: مردم ایران صنعت و خدمات ایتالیا را تجربه کردند و به آن اعتماد داشته و دارند ضمن اینکه نوع صنعت ایتالیا با نیازمندی‌های ایران همخوانی دارد.

روحانی با تأکید بر اینکه " مصصم هستیم برنامه خطوط ریلی و بنادر خود را توسعه دهیم"، افزود: می‌خواهیم حداقل 30 درصد محصولات تولیدی خود را صادر کنیم و آماده جذب سرمایه و فناوری و بازار صادراتی مشترک هستیم.

وی زمینه‌های مختلف همکاری تهران رم را در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و فرهنگی مورد اشاره قرار داد و گفت: در شرایط کنونی برای جذب سرمایه، فناوری‌های نوین و تشکیل بازار صادراتی مشترک کاملاً آمادگی داریم و قوانین و مقررات ایران نیز به طور کامل از این گونه همکاری‌های اقتصادی حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ‌استقبال ایران از سرمایه‌گذاری و فناوری‌های نوین خارجی یک انتظار و مطالبه عمومی و مشترک میان همه مقام‌ها و نهادهاست.

روحانی یکی از راه‌های مبارزه واقعی با خشونت و افراط‌گرایی در دنیا را ایجاد توسعه و اشتغال دانست و گفت: عدم توسعه‌یافتگی و بیکاری برای گروه‌های تروریستی سرباز خلق می‌کند و بی تردید یکی از راه‌های ایجاد جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری، توسعه و کمک به رشد اقتصادی کشورها است.

وی اضافه کرد: ‌باید با رفاه اجتماعی زمینه رشد فرهنگی جوامع را مهیا کرد و رشد فرهنگی نیز به معنای مبارزه با ترور و خشونت می‌باشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی نیز در سایه همکاری ملت‌ها با یکدیگر امکان‌پذیر است و لذا باید همه ظرفیت علمی، صنعتی و فرهنگی ملت‌ها در کنار رشد یکدیگر قرار بگیرد تا شاهد دنیایی باثبات و آسوده باشیم.

"پائولو جنتیلونی" در این دیدار وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در سخنانی با اشاره به تمایل و اراده جدی کشورش برای گسترش هر چه بیشتر روابط با تهران اظهار داشت: به دنبال توافق هسته‌ای، فصل جدیدی در روابط مثبت و سازنده دو کشور آغاز شده است و این توافق الگویی است برای این که می‌توان مسائل منطقه را با مذاکره و گفت‌وگو حل و فصل کرد.

وی سفر روحانی به کشورش را بعد از توافق هسته‌ای دارای ارزش تاریخی دانست و گفت: این سفر نشأت گرفته از دوستی عمیق، صمیمی و دیرینه دو ملت ایران و ایتالیا است.

وزیر خارجه ایتالیا با بیان اینکه شرکت‌های ایتالیایی حتی در دوران بسیار دشوار روابط ایران با غرب، همکاری‌ با شرکای ایرانی خود را قطع نکردند، اظهارداشت: امروز شرکت‌های مختلف اقتصادی ایتالیا اشتیاق فراوانی دارند که سطح مناسبات و همکاری‌های خود را با جمهوری اسلامی ایران هر چه بیشتر ارتقا دهند.
نظرات بینندگان