arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴

تلاش عربستان برای رهایی از وابستگی به نفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان سعودی برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای ورود به صنایعی از فناوری اطلاعات گرفته تا مراقبت‌های پزشکی و گردشگری ترسیم کرده چرا که به دنبال متقاعد کردن سرمایه‌گذاران بین‌المللی به توان خود در تحمل نفت ارزان است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، به دلیل کاهش قیمت نفت و ارزش ریال عربستان و مواجهه این کشور با کسری بودجه سالانه 100 میلیارد دلاری که بزرگ‌ترین چالش اقتصادی ریاض طی یک دهه گذشته است، یک نشست و کنفرانس در خصوص ورود عربستان به صنایع جدید در یکی از هتل‌های لوکس ریاض برگزار شد.

مقامات عربستان می‌گویند: وابستگی این کشور به نفت خام و اشتغال بخش دولتی را کاهش خواهند داد. رشد اقتصادی و اشتغالزایی به بخش خصوصی منتقل خواهد شد و هزینه دولتی به جهش اولیه صنایع در مراحل اولیه کمک خواهد کرد.

خالد الفلاح رییس شرکت ملی نفت آرامکو عربستان می‌گوید: این کشور از رشد آماری ساده بر اساس صادرات کالا به رشد آماری که به طور مساوی در کل اقتصاد توزیع شود انتقال خواهد یافت.

بیش از دو هزار و 400 نفر از جمله مقامات محلی و خارجی، تجار، مشاوران و دانشگاهیان در این کنفرانس که توسط آژانس توسعه سرمایه‌گذاری دولت عربستان برگزار شد حضور داشتند.

توفیق الربیعه وزیر صنایع و بازرگانی عربستان در این کنفرانس گفت: عربستان قربانی شرایطی شده که در آن بخش نفت دیگر بخش‌های اقتصاد را خالی کرده اما برای اصلاح آن قدمی بر نمی‌دارد.

مقامات سعودی می‌گویند تحت اصلاحات اقتصادی بخش‌هایی از سیستم مراقبت بهداشتی ملی به شرکت‌های تجاری مستقل واگذار می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس از جمله روسای اجرایی شرکت هوایی آمریکایی لاکهید مارتین و پپسی درباره موضوعاتی از تقویت کارآفرینان گرفته تا راه‌های توسعه شهرهای پویا و افزایش نقش زنان سعودی در دنیای تجارت مذاکره کردند.

نظرات بینندگان